Nie miałeś alfy? Co z ciebie za kierowca...

Miłośnicy Alfy Romeo to osobna, szczególna grupa samochodowych maniaków. Wiele osób - nie bezpodstawnie - twierdzi, że ten, kto nie posiadał nigdy własnej alfy nie może nazwać się fanem motoryzacji.

Alfa romeo giulia TI
Alfa romeo giulia TIInformacja prasowa (moto)

To właśnie pojazdy włoskiej marki zapewniają trudną do opisania mieszankę piękna i emocji. W tym roku kierowcy z "cuore sportivo" mają szczególne powody do radości - w Alfie Romeo świętują właśnie potrójny jubileusz.

Równe pięćdziesiąt lat temu - 27 czerwca 1962 roku - na torze Monza zadebiutował jeden ważniejszych modeli w historii firmy - giulia TI. Pięćdziesiąt lat temu zakończyła się również budowa słynnego toru testowego Balocco. Jakby tego było mało piątą dekadę działalności obchodzi także Registro Italiano Alfa Romeo (R.I.A.R) - jeden z dwóch (oprócz Scuderia del Portello) oficjalny, fabryczny klub Alfy Romeo...

Sportowy sedan? M3 nie było pierwsze

Pierwsze egzemplarze giulii trafiły na drogi w 1962 roku. Podstawowa odmiana - giulia 1600 TI o pojemności 1,6 l osiągała prędkość maksymalną 165 km/h i przyspieszała do 100 km/h w 14,7 s. Pięćdziesiąt lat temu, takie osiągi w rodzinnym sedanie robiły ogromne wrażenie.

W 1963 roku ofertę modelu uzupełniła wersja o nazwie "super". Samochód wyposażony był w silnik wykonany ze stopów lekkich. W jego kadłubie osadzono mokre tuleje cylindrowe, wał korbowy podparty był na pięciu łożyskach. Jednostka miała dwa umieszczone w głowicy wałki rozrządu, za przygotowanie mieszanki odpowiadał dwugardzielowy gaźniku typu Solex.

INTERIA.PL

Model giulia przetrwał w ofercie Alfy aż do 1977 roku. Samochód występował w kilku wersjach - własne nadwozia opracowały np. Bertone, Pininfarina czy Zagato.

Tydzień motoryzacyjnych uniesień

Żaden z późniejszych modeli Alfy Romeo nie mógłby się pochwalić tak rewelacyjnymi właściwościami jezdnymi, gdyby nie wspomniany tor testowy Balocco. Odległy o 60 km od Mediolanu Circuito di Balocco znajduje się w gminie Vercelli (Piemont) - całość infrastruktury zajmuje powierzchnię aż 190 hektarów. Alfa Romeo była jednym z pierwszych europejskich producentów motoryzacyjnych mających w dyspozycji tego typu obiekty do celów testowych i badawczo-rozwojowych, zarówno bolidów wyścigowych, jak i samochodów seryjnych. Pierwszym użytkownikiem toru był oficjalny dział sportu Alfa Romeo - Autodelta.

Informacja prasowa (moto)

Balocco obejmuje dzisiaj ponad 80 km torów i nawierzchni wszelkiego rodzaju, na których prowadzić można kompleksowe testy eksploatacyjne, nie tylko samochodów osobowych, ale także ciągników rolniczych i drogowych oraz pojazdów ciężarowych i specjalnych.

Właśnie w Balocco, 24. czerwca odbył się jeden z największych tegorocznych zlotów właścicieli i fanów Alfy Romeo. Dla wielu z nich impreza ta rozpoczyna tydzień motoryzacyjnych uniesień - część załóg prosto z Włoch, udaje się bowiem do Anglii, na zaliczany do najciekawszych imprez motoryzacyjnych "Goodwood Festival of Speed" (od 28 czerwca do 1 lipca br.)

Wśród aut, które wyruszyły już z Balocco w drogę do Goodwood znajduje się także nowa alfa romeo giulietta quadrifoglio verde. Dla fabrycznego teamu podróż do Wielkiej Brytanii jest okazją do odwiedzin Klubów Alfy Romeo w siedmiu krajach na trasie podróży - we Włoszech, Szwajcarii, Niemczech, Francji, Holandii, Belgii oraz Wielkiej Brytanii.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas