Nie chcemy niemieckich i francuskich aut?

Niepokojące informacje płyną do nas od dealerów. W lutym, po raz pierwszy od dwudziestu miesięcy, sprzedano w Polsce mniej fabrycznie nowych pojazdów, niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

W minionym miesiącu ogólna liczba zarejestrowanych w Polsce nowych aut zamknęła się wynikiem 28 293 pojazdów. To o 4,5 proc. mniej niż w styczniu i aż o 12,5 proc. mniej niż w lutym 2014.

Winę za taki stan rzeczy ponoszą nie tylko kończące się wyprzedaże. W początku zeszłego roku, w wyniku "dziury" w przepisach, przedsiębiorcy mogli zakupić fabrycznie nowe auto z tzw. kratką, zezwalającą na pełne odliczenie podatku VAT.

Jak informuje instytut Samar, w pierwszych dwóch miesiącach ubiegłego roku, korzystając z możliwości odliczenia VAT-u, przedsiębiorcy zarejestrowali w Polsce 11 032 tego typu auta stanowiące przeszło 11 proc. ogółu nowych pojazdów zarejestrowanych w naszym kraju w tym okresie.

Reklama

Pierwsze dwa miesiące bieżącego roku zamknęły się wynikiem 53 199 zarejestrowanych po raz pierwszy, fabrycznie nowych aut. To o niemal 5 mniej niż w zeszłym roku. Spadkom nie oparł się też rozwijający się do tej pory w dużym tempie segment samochodów premium. W okresie od 1 stycznia do końca lutego Polacy  zarejestrowali 4 748 aut z wyższej półki - aż o 12 proc. mniej niż w takim samym okresie 2014.

Co więcej, aż dziesięciu producentów z czołowej piętnastki rankingu najpopularniejszych marek zanotowało spadki sprzedaży. Mniej pojazdów niż w analogicznym okresie ubiegłego roku zarejestrowali m.in. klienci marek: Skoda, Volkswagen, Ford, Renault, Dacia, Hyundai, Peugeot, Citroen oraz Fiat. O prawdziwym dramacie mówić mogą zwłaszcza sprzedawcy Citroena. Od początku stycznia do końca lutego Polacy zarejestrowali 1 289 aut tej marki, o 36,53 proc. mniej niż przed rokiem.

W zestawieniu TOP15 największą dynamiką wzrostu w lutym może się pochwalić Seat (12. pozycja w rankingu). Hiszpańska marka dostarczyła polskim klientom 1 743 nowych aut, co oznacza wzrost o rekordowe 81 proc.  

Na koniec lutego na pierwszym miejscu wśród najlepiej sprzedających się marek uplasowała się Skoda. Czeski producent znalazł nabywców na 8 322 samochody, o 7,5 proc. mniej niż w takim samym okresie 2014 r. Druga na liście Toyota zarejestrowała 6 494 nowe samochody osobowe, o 7,5 proc. więcej w porównaniu z poprzednim rokiem. Na trzeciej pozycji znalazł się Volkswagen. Polacy kupili i zarejestrowali 5 329 aut tej marki, co oznacza spadek aż o 23,7 proc.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama