Nie będzie spalin z ciężarówek. Producenci zgodzili się na nowe prawo
Przemysł transportowy w Stanach Zjednoczonych stoi na progu rewolucji. W obliczu rosnących nacisków na redukcję emisji szkodliwych gazów, producenci samochodów ciężarowych zgodzili się na wprowadzenie zakazu silników Diesla do 2036 roku. Jednak z tą zmianą wiążą się wyzwania, które mogą zdefiniować przyszłość transportu drogowego.
California Air Resources Board (CARB), organ regulacyjny odpowiedzialny za ochronę jakości powietrza w Kalifornii, wynegocjował porozumienie z liderami branży, zgodnie z którym do 2036 roku ciężarówki, śmieciarki i dostawcze samochody dostawcze nie będą emitować szkodliwych zanieczyszczeń. Wśród firm, które zgodziły się na te zasady, są m.in. Cummins, Ford, General Motors i Daimler.
Jednakże, jak już pisaliśmy, stacje ładowania dla elektrycznych samochodów ciężarowych będą potrzebować tyle energii, ile zużywa małe miasteczko. To stawia przed branżą poważne wyzwanie, zwłaszcza że tempo przechodzenia na elektromobilność w USA jest coraz szybsze. Konieczne będzie m.in. stawianie stacji ładowania z ogromnymi powerbankami, które będą magazynować energię z sieci w chwilach, gdy jest jej nadmiar i oddawać wtedy, gdy będzie potrzebna ciężarówkom.
W odpowiedzi na te wyzwania, wiele firm zwraca też uwagę na potencjał wodoru jako kluczowego elementu zielonej transformacji. Wodorowe pojazdy mają potencjał do szybkiego tankowania i długiego zasięgu, co czyni je atrakcyjnym rozwiązaniem dla transportu dalekobieżnego. Firma naftowa British Petroleum (BP) inwestuje miliony w rozwój technologii wodorowej, w tym w nowe obiekty do produkcji niskoemisyjnego wodoru. Ale zmiany wymagają czasu.
CARB, który negocjował porozumienie o zakazie silników Diesla, jest organem regulacyjnym, który ma na celu ochronę jakości powietrza w Kalifornii. Jego regulacje mają wpływ na wiele innych stanów, które przyjęły te same zasady, więc przyjęcie nowych reguł będzie dotyczyło nie tylko kierowców poruszających się po Kalifornii.
Patrząc w przyszłość, do 2036 roku możemy oczekiwać, że transport drogowy w USA będzie znacznie bardziej zielony. Wodorowe i elektryczne ciężarówki mogą stać się normą, a infrastruktura ładowania będzie musiała nadążyć za tymi zmianami. Jednakże droga do tej obiecująco zapowiadającej się przyszłości jest pełna wyzwań.