Największa fabryka samochodów w Polsce

Zakończyła się rozbudowa poznańskiej fabryki Volkswagena. Na przygotowanie i dostosowanie linii produkcyjnych do budowy samochodów nowej generacji spółka zainwestowała w ostatnich dwóch latach 2 miliardy złotych, a znaczną część tej kwoty stanowiły środki wydane na budowę nowych hal i zakup maszyn i urządzeń.

article cover
Informacja prasowa (moto)

Pierwszym etapem rozbudowy zakładu było zespolenie terenów fabryki, dotychczas przedzielonych drogą publiczną. Dzięki efektywnej współpracy i dialogowi sąsiedzkiemu w styczniu 2019 roku wcielono ulicę Smołdzinowską w teren zakładu i zintegrowano tereny fabryki leżące po obu jej stronach. Zamknięciu ulicy towarzyszyła także przebudowa układu komunikacyjnego w obrębie osiedla Zieliniec sąsiadującego z fabryką. 

W kolejnym kroku powstała nowa hala logistyczna, a z nią blisko 46 tys. M2 powierzchni magazynowej mogącej pomieścić 10 tys. pojemników z częściami do produkcji Caddy i T6.1, wśród nich silniki, resory, szyby boczne, tapicerka drzwi, ściany grodziowe, zbiorniki paliwa. Budowa hali logistycznej w pobliżu obszaru produkcji pozwoliła na wyłączenie z ciągłego obiegu 10 ciężarówek, które dotychczas wykonywały 260 przejazdów na tej trasie Poznań -Swarzędz każdego dnia.

Informacja prasowa (moto)

Największym wyzwaniem finansowym i organizacyjnym  ostatnich dwóch lat była rozbudowa hali spawalni. Poza nową halą o powierzchni ponad 14 000m2 i kubaturze blisko 200.000 m3, spółka zainwestowała także środki w nowoczesną technologię finansując zakup 450 wielofunkcyjnych robotów. Ich zadaniem będzie precyzyjna budowa karoserii Caddy5, której konstrukcja została wzmocniona wysokowytrzymałościową blachą oraz blachą tłoczoną na gorąco. Prawidłowa obróbka i zgrzewanie tych materiałów wymaga zastosowania trwałych, specjalistycznych urządzeń  o podwyższonej sile nacisku. Zastosowanie nowych rozwiązań konstrukcyjnych było jednym z powodów, obok kwestii związanych z ergonomią i humanizacją miejsc pracy, automatyzacji tego obszaru, której stopień po wprowadzonych zmianach zwiększy się z 43 proc. do ponad 80 proc.

utomatyzacja procesów produkcyjnych pociąga za sobą także dalsze istotne zmiany organizacyjne. Robotyzacja i automatyzacja oznacza konieczność przygotowania pracowników do obsługi nowych urządzeń "Tak daleko idącym zmianom technologicznym towarzyszą zawsze nie mniejsze zmiany organizacyjne. Wraz z postępem pojawiają się nowe potrzeby i nowe kompetencje. Budowa nowej karoserii Caddy 5 wymagać będzie wykonywania znacznie mniejszej ilości czynności manualnych, natomiast blisko trzykrotnie  zwiększy się nasze zapotrzebowanie na operatorów maszyn i urządzeń. W przypadku zakładu w Poznaniu w ostatnich dwóch latach zrealizowaliśmy ponad 1800 szkoleń wartych ponad 3 miliony złotych, których celem było przekwalifikowanie pracowników i przygotowanie ich do pracy w nowych warunkach i w nowej roli." mówi Jolanta Musielak, członek zarządu ds. personalnych i organizacji   

Informacja prasowa (moto)

Volkswagen Poznań to dziś największy producent samochodów w Polsce oraz największy pracodawca w Wielkopolsce zatrudniający w 4 zakładach zlokalizowanych w Poznaniu, Swarzędzu i we Wrześni 11 000 osób. W 2019 roku zakłady opuściło łącznie 266 127 samochodów dostawczych, modeli VW Caddy, VW Transporter, VW Crafter oraz samochodów marki MAN TGE w tym także samochody elektryczne.Do Volkswagen Poznań należy także Odlewnia, która miniony rok zamknęła wynikiem 4,2 mln wyprodukowanych komponentów aluminiowych - głowic cylindrowych, obudów przekładni kierowniczych, elementów zawieszenia oraz obudów sprzęgła.  We wrześniu 2019 roku odlewnia rozpoczęła seryjną produkcję obudowy przekładni dla modułowej platformy MEB samochodów z napędem elektrycznym, To pierwszy komponent z portfolio poznańskiej odlewni z przeznaczeniem do zabudowy w elektrycznym modelu VW ID.3.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas