Najtańsze nowe auta - przegląd rynku

Zastanawialiście się kiedyś jakim budżetem trzeba dysponować, aby kupić nowy samochód miejski, kompaktowy, albo klasy średniej? Listę najtańszych aut na polskim rynku w poszczególnych klasach, znajdziecie w naszym zestawieniu.

Fiat Tipo
Fiat TipoINTERIA.PL

Tylko 7 pensji wystarczy, by kupić sobie w Polsce nowe auto. Okazuje się, że najtańsza na rynku jest Dacia Sandero w wersji Access. Kosztuje 29 900 zł, a - jak podał niedawno GUS - średnia pensja w styczniu wyniosła 4 277 zł. Na jakie jeszcze nowe auta można pozwolić sobie dysponując stosunkowo skromnym budżetem?

Przejrzeliśmy cenniki w poszukiwaniu najtańszych wersji i poszczególnych modeli. Braliśmy pod uwagę ceny bez rabatów i bez promocji. Okazuje się, że do 40 tys. zł. wybór jest całkiem spory. Przynajmniej w klasie samochodów małych i średnich. Dopiero chcąc poruszać się autem segmentu D przygotować trzeba - co najmniej - dwa razy tyle...

Segment A

Małe samochody nie są w Polsce zbyt popularne. Inaczej w dużych europejskich aglomeracjach - tam, z racji niewielkich gabarytów, cieszą się ogromnym powodzeniem. Wcisną się niemal w każde miejsce, a ewentualne naprawy "parkingowych przygód" są tanie. Istotną rolę odgrywają także silniki. Ich niewielkie pojemności oznaczają niskie koszty utrzymania. Niestety ceny tych pojazdów w Polsce nadal odstraszają. Klienci wolą dołożyć kilkanaście tysięcy do większego auta, które będzie pełniło funkcję jedynego w rodzinie.

Najtańsze auta segmentu A

2. Toyota Aygo X - silnik 1.0 (69 KM) – 35 400 zł 
5. Skoda Citigo Ambition – silnik 1.0 (60 KM) – 36 340 zł  
3. Opel Karl Eco – silnik 1.0 (75 KM) – 35 900 zł 
1. Fiat Panda Fresh - silnik 1.2 (69 KM) – 34 600 zł 
4. Citroen C1 Live – silnik 1.0 (69 KM) – 36 200 zł 

Segment B

Najtańsza nie tylko w segmencie, ale na całym polskim rynku, jest Dacia Sandero. Kupując ją, trzeba się pogodzić z ubogim wyposażeniem seryjnym i oszczędnościami widocznymi na każdym kroku. Trudno jednak na to narzekać - od samego początku Dacia miała być tanim samochodem, przeznaczonym na rynki "państw na dorobku". Niemniej jednak auto zyskało grono wielbicieli. Właśnie ze względu na cenę i całkiem spore rozmiary.

Najtańsze auta segmentu B

4. Skoda Fabia Active – silnik 1.0 (60 KM) – 41 060 zł 
5. Opel Corsa Essentia – silnik 1.2 (70 KM) – 41 600 zł 
2. Nissan Micra Visia 2016 – silnik 1.2 (80 KM) – 37 600 zł 
1. Dacia Sandero Access – silnik 1.0 (73 KM) – 29 900 zł 
3. Citroen C3 Live – silnik 1.2 (68 KM) – 39 900 zł 

Segment C

Tutaj także prym wiedzie Dacia. Jej sukces próbowały powtórzyć "tanie" modele Peugeota i Citroena. W polskich warunkach to się jednak nie udało. Budżetowe C-Elysee i 301 są raczej marginesem sprzedaży. W tym segmencie Polacy wymagają już czegoś więcej - jakości i przestronności. Pokazuje to dobitnie zestawienie przygotowane przez Samar. Wynika z niego, że średnia ważona cena auta osobowego w przypadku zakupów flotowych to ponad 92 tys. zł. Jeśli auto kupuje statystyczny Kowalski, wydaje na nie prawie 80 tys. zł.

Najtańsze auta segmentu C

5. Seat Toledo Entry – silnik 1.2 (90 KM) – 50 900  
3. Peugeot 301 Access – silnik 1.2 (82 KM) – 42 500 zł 
4. Fiat Tipo sedan – silnik 1.4 (95 KM) – 46 100 zł 
1. Dacia Logan MCV Access – silnik 1.0 (73 KM) – 33 900 zł 
2. Citroen C-Elysee Live – 1.2 (82 KM) – 41 090 zł 

Segment D

Wśród najtańszych aut próżno szukać tych najpopularniejszych. Pierwsze miejsca rankingów sprzedaży zapełniają Ople, Skody i Volkswageny. Jak więc wynika z poniższego zestawienia, im samochód większy, tym mniej istotna zaczyna być cena. Importerzy dobrze o tym wiedzą, przygotowując cenniki modeli z wyższych segmentów.

Cena "od" dobrze wygląda w reklamie, niekoniecznie w salonie, gdzie auto w najtańszej wersji potrafi odstraszyć nabywcę. Właśnie dlatego, trudno nawet zobaczyć bazową wersję samochodów tego segmentu. Jeśli już ktoś zdecyduje się na taką odmianę, jest to albo wypożyczalnia, albo... nagroda w konkursie.

Najtańsze auta segmentu D

5. Volkswagen Passat Trendline – silnik 1.4 (125 KM) - 94 190 zł 
3. Toyota Avensis Active – silnik 1.6 (132 KM) – 89 900 zł 
2. Skoda Superb III Active – silnik 1.4 (125 KM) TSI, 5d – 89 760 zł 
3. Kia Optima M – silnik 2.0 (163 KM) – 89 900 zł 
3. Mazda 6 SkyGo – silnik 2.0 (145 KM) – 89 900 zł 
1. Hyundai i40 Classic – silnik 1.6 (135 KM) – 87 000 zł 
4. Ford Mondeo Trend – silnik 1.0 (125 KM) - 91 900 zł 

Klasa wyższa

Niemiecka trójka do niedawna rządziła w tym segmencie niepodzielnie. Szturmem wdarło się tu jednak Volvo udowadniając, że w klasie wyższej ma wiele do zaoferowania. I to przy niższych, niż konkurencja, cenach. BMW, Mercedes i Audi uchodzą za drogie marki. Oczywiście, liczy się też wyposażenie standardowe samochodu. Jednak w tej klasie, nawet w wersjach bazowych, producenci starają się "wcisnąć" dość dużo gadżetów.

Najtańsze auta klasy wyższej

2. Volvo S90 Momentum – silnik 2.0 (150 KM) – 185 300 zł 
1. Volkswagen Arteon Essence – silnik 1.5 (150 KM) – 127 690 zł 
3. Mercedes E 200d – silnik 2.0 (150 KM) – 186 300 zł 
5. Lexus GS Elite - silnik 2.0 (238 KM) - 199 600 zł 
4. Audi A6 – silnik 1.8 (190 KM) – 187 400 zł 

Crossovery

To najpopularniejszy segment na naszym rynku. Trend obowiązujący w całym motoryzacyjnym świecie starają się wykorzystać wszyscy producenci. Dlatego niemal codziennie słyszymy o premierze nowego crossovera lub SUV-a. Przykłady z ostatnich dni - Opel Grandland X i Citroen C5 Aircross.

Najtańsza na naszym rynku jest jednak Dacia Duster. Od drugiego miejsca dzieli ją 10 tys. zł a to sporo, biorąc pod uwagę, że - kolejny w zestawieniu - C4 Cactus dużym samochodem nie jest. No, ale za modne trendy trzeba płacić.

Najtańsze crossovery

5. Renault Capture Life – silnik 0.9 (90 KM) – 56 100 zł 
3. Peugeot 2008 Access – silnik 1.2 (82 KM) – 54 900 zł 
4. Nissan Juke Visia – silnik 1.6 (94 KM) – 55 900 zł 
1. Dacia Duster Access – silnik 1.6 (114 KM) – 39 900 zł 
2. Citroen C4 Cactus Live – silnik 1.2 (82 KM) – 49 990 zł 
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas