Najpopularniejszy samochód Lexusa w Polsce z pełną dostępnością
Lexus NX to od lat prawdziwy bestseller japońskiego producenta, a ostatnie dane sprzedaży wskazują, że zainteresowanie nim rośnie jeszcze bardziej i to w imponującym tempie. Co jest tajemnicą sukcesu tego luksusowego SUV-a? Jednym z czynników jest bez wątpienia szybki czas realizacji zamówienia na wymarzone auto, ale NX wyróżnia się tak naprawdę całym szeregiem zalet.
Klienci już od lat uwielbiają SUV-y, a złotym środkiem wśród tych samochodów są zdecydowanie modele klasy średniej. Wystarczająco obszerne, aby sprostać potrzebom nawet większej rodziny, zapewniające wysoki poziom komfortu i bogate wyposażenie, ale nadal nieprzytłaczające swoimi rozmiarami oraz będące znacznie przystępniejsze cenowo niż modele klasy wyższej.
Nic więc dziwnego, że to właśnie NX jest prawdziwym bestsellerem Lexusa i to już od momentu, gdy jego pierwsza generacja pojawiła się na rynku w 2014 roku. Od tego czasu w Polsce sprzedało się już 16 936 egzemplarzy tego SUV-a, a w ostatnim czasie zainteresowanie nim gwałtownie wzrosło.
Tylko w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2023 roku Polacy kupili 3051 NX-ów, co stanowi wzrost aż o 238 proc. w porównaniu do analogicznego okresu w zeszłym roku. Dzięki temu jest on najpopularniejszym Lexusem w Polsce, a także drugim najbardziej popularnym modelem segmentu premium.
Przyczyn takiej popularności Lexusa NX oraz jej znaczącego wzrostu w ostatnim czasie, upatrywać można naprawdę w wielu cechach tego modelu. Weźmy choćby samą stylistykę, która stanowi rozwinięcie bardzo wyrazistej i futurystycznej prezencji znanej już z poprzednika. Nadal znajdziemy tu duży grill w kształcie klepsydry oraz światła do jazdy dziennej w kształcie litery "L", więc natychmiast można stwierdzić, że to model Lexusa, ale stylistyka jest przy tym bardzo świeża. Zainspirowała ona też projektantów podczas tworzenia kolejnych nowości marki, jak większy SUV w gamie, czyli RX.
Można więc powiedzieć, że NX wyznaczył nowy kierunek projektowania w Lexusie i widać to bardzo dobrze również we wnętrzu. Świetną jakość wykonania oraz najwyższej próby materiały wykończeniowe Japończycy stosują od zawsze, ale w opisywanym modelu po raz pierwszy zaprezentowano nową generację systemu multimedialnego, korzystającego między innymi z takich udogodnień jak nawigacja w chmurze czy obsługa głosowa z pomocą asystenta Lexus Concierge.
Jako przykład dbałości o szczegóły weźmy panel klimatyzacji. Współczesne trendy nakazują, aby sterowało się nią z centralnego ekranu, ale kierowcy często narzekają na kiepską ergonomię takiego rozwiązania i konieczność przeklikiwania się przez menu, kiedy tylko chcą coś zmienić. Dlatego też Lexus wydzielił osobną strefę z przełącznikami do klimatyzacji oraz ogrzewania i wentylacji foteli, dzięki czemu zawsze są one pod ręką. Co więcej, temperaturę reguluje się fizycznymi pokrętłami, które zatopione są w ekranie, dzięki czemu w ich wnętrzu wyświetlana jest wybrana temperatura. To niby drobiazg, ale doskonale pokazuje kreatywne (i jakże japońskie) połączenie tradycji oraz nowoczesności.
Lexus NX wyposażony jest także w pakiet systemów bezpieczeństwa Lexus Safety System + 3, na który składa się aż 17 rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa czynnego, które pomagają kierowcy uniknąć niebezpiecznych sytuacji lub ograniczyć skutki zderzenia. Oprócz systemów ostrzegających o ryzyku kolizji lub potrącenia pieszych i rowerzystów, a także zapobiegających takim zdarzeniom w razie braku reakcji ze strony kierującego, znajdziemy również takie rozwiązania jak na przykład elektroniczne klamki z systemem Safe Exit Assist, które nie pozwalają otworzyć drzwi, jeśli z tyłu nadjeżdża inny uczestnik ruchu. Stworzenie funkcji, która dba o bezpieczeństwo nawet w tak konkretnej sytuacji, jak otwieranie drzwi na postoju, doskonale dowodzi przywiązania inżynierów Lexusa do dbałości o bezpieczeństwo podróżnych.
O sukcesie Lexusa NX z pewnością zdecydowała też jego gama silnikowa. Auto dostępne jest tylko z oszczędnymi i ekologicznymi napędami hybrydowymi. Do wyboru jest NX 350h o mocy 243 KM, występujący z napędem na przednie lub wszystkie koła. W tym drugim wariancie przyspiesza do 100 km/h w jedynie 7,7 s, a średnie spalanie wynosi poniżej 6 l/100 km. Emisja CO2 w cyklu WLTP wynosi odpowiednio 127-134 g/km i 133-146 g/km. Doskonałe wręcz połączenie naprawdę dobrych osiągów z zapotrzebowaniem na paliwo na poziomie miejskiego hatchbacka.
Jeszcze bardziej wymagający kierowcy mogą natomiast zdecydować się na wersję NX 450h+, czyli hybrydę plug-in. Rozwija ona 309 KM mocy i przyspiesza do 100 km/h w zaledwie 6,3 s, więc z powodzeniem można o niej mówić jako o odmianie usportowionej. Z drugiej jednak strony, potrafi przejechać do 98 km w trybie elektrycznym, więc nic nie stoi na przeszkodzie, żeby na co dzień korzystać z NX-a 450h+ jak z pojazdu elektrycznego. Emisja CO2 w cyklu WLTP wynosi 20-26 g/km, a średnie spalanie - 0,9 -1,1 l/100 km.
Ceny Lexusa NX zaczynają się od 227 900 zł, ale osoby zainteresowane tym japońskim SUV-em, mogą też skorzystać z ofert promocyjnych. Przykładowo teraz za odmianę NX 350h Prestige z napędem na przód trzeba zapłacić tylko 221 900 zł, a więc o 36 tys. zł mniej, niż wynosi cena katalogowa. Lexus oferuje także atrakcyjne oferty finansowania pojazdu, jak najem KINTO ONE, w którym NX-a można mieć już od 1590 zł netto miesięcznie.
Nie bez znaczenia jest także to, o czym wspomnieliśmy na początku, czyli bezproblemowa dostępność modelu. Od kilku ostatnich lat producenci samochodów muszą borykać się z różnorakimi problemami, które wpływają na moce produkcyjne fabryk, czego efektem są bardzo długie czasy oczekiwania na zamówione auto. Lexus nie ma takich problemów i każda wersja silnikowa oraz każdy z pięciu poziomów wyposażenia (Elegance, Business, Prestige, F SPORT i Omotenashi) w NX-ie jest dostępny z szybkim terminem realizacji zamówienia.