Najlepsze polskie muzea motoryzacji

.
Najlepsze polskie muzea motoryzacji

Muzeum Motoryzacji i Techniki, Otrębusy To prywatne muzeum i prywatna kolekcja pasjonatów wszystkie co stare. 300 pojazdów i tysiące eksponatów związanych z motoryzacją, techniką i życiem codziennym właściciele zbierali przez lata. Najstarszym eksponatem jest samochód J.A.G. pochodzący z 1897 roku, obok niego stoi Ford A Coupe z 1928 roku. W halach i garażach można oglądać BMW DIXI, Chryslera 58 z 1926 roku i Pragę Oświęcim wyprodukowaną w 1928 roku. Poza tym nie brakuje automobili z lat 30. XX wieku, to Ople, Hudsony, Buicki, popularne DKW i Mercedesy. Wyjątkowym jest też Adler Primus z 1934 roku. Bartosz KrupaEast News

W kolekcji nie brakuje aut z czasów PRL. Są Warszawy, Nysy, Wartburgi, ciężarowy Star 25, wyścigowa Estonia i klasyczne Fiaty 125P. W kolekcji znajduje się również kuloodporna limuzyna Volvo Lecha Wałęsy, Jaguar Bogusława Lindy i replika pap mobile używanego przez Jana Pawła II. Oprócz tego muzeum posiada liczny zbiór legendarnych samochodów z USA. Są tu m.in. Ford Mustang, Cadillac Eldorado i Chevrolet Impala. Miłośnicy motocykli także nie powinni narzekać na brak wrażeń. W muzeum stoją przedwojenne jednoślady, a także konstrukcje radzieckie m.in. K-750 z bocznym koszem, motocykl DKW, Humbler 500, kilka modeli BMW, popularna w PRL motorynka, WFM, Osa i motorowery Romet. Miłośnicy militariów mogą też zobaczyć czołgi, pojazdy opancerzone, transportowce i samochody z okresu II Wojny Światowej. Adres: Otrębusy ul. Warszawska 21 Godziny otwarcia: poniedziałek - sobota: 8.00 - 17.00, niedziela: 9.00 - 17.00 Ceny biletów: dorośli - 14 zł, dzieci - 9 zł (do lat 5 - bezpłatnie) Bartosz KrupaEast News

Wystawa motocykli prezentuje maszyny produkcji polskiej i zagranicznej m.in.: Podkowa, Perkun, Moj, Junak, Osa, SHL, BMW, Moto Guzzi, NSU, Vespa, DKW, Ariel. Miłośnicy motoryzacji będą także mogli przejechać się zabytkową Warszawą 223 po terenie muzeum. Adres: Chlewiska ul. Szkolna 34 Godziny otwarcia: poniedziałek – niedziela 8.00 – 16.00 Ceny biletów: normalny – 6 zł, ulgowy – 3 zł. .

Na wystawie samochodów zaprezentowano popularne konstrukcje zagraniczne: Tatra 57m, Citroen BL 11 i polskie, w tym prototypy FSO. Zobaczyć można m.in.: Polskie Fiaty 508 z lat 30., Syrenę prototyp z 1955 roku, Warszawę Kombi. Eksponowane są również produkty Fabryki Samochodów Ciężarowych w Lublinie, a cała wystawa składa się z przeszło dwudziestu pojazdów. .

Muzeum Hutnictwa i Przemysłu Maszynowego, Chlewiska To terenowy oddział Muzeum Techniki i Przemysłu, w którym zorganizowano czasowe wystawy z samochodami w roli głównej. W dwóch halach zebrano samochody ze zbiorów muzeum oraz 40 motocykli. To właśnie tutaj z muzeum w Pałacu Kultury przywieziono całą kolekcję motocykli marki sokół. Oprócz hal wystawienniczych są także magazyny. Jak twierdza przedstawiciele muzeum pękają w szwach, ale niestety zgromadzone tam unikatowe auta nie są dostępne dla zwiedzających. .

Auto Muzeum, Gostyń To prywatne muzeum znanych w świecie zabytkowej motoryzacji pasjonatów. Początki Muzeum sięgają końca lat 60. Jak piszą na swoje stronie właściciele, właśnie wtedy Jan Peda dostrzegł stojącego w krzakach koło Śmigla Studebakera i zapałał do niego gorącym uczuciem. W 1970 roku miłość można było nazwać spełnioną, gdyż Ojciec nabył wymarzone auto. Natychmiast wziął się ostro do roboty i jeszcze w tym samym roku był na pierwszym rajdzie pojazdów zabytkowych w Warszawie...i tak się zaczęło. .

W kolekcji są stare maszyny parowe, samochody przedwojenne oraz prawdziwe unikaty jak Hanomag Kommissbrot Korbwagen z 1928 roku, czyli auto z nadwoziem z wikliny, jedyny w Polsce amerykański samochód REO z 1908 r., jedno z pierwszych aut w Galicji – Lorraine – Dietrich należący do barona Götz z Okocimia oraz Bugatti T40 z 1928 roku. Tylko dla tego ostatniego auta warto wybrać się do Gostynia. Adres: Gostyń Zwiedzanie po uprzednim umówieniu się. .

W muzeum warto zwrócić uwagę na wystrój hali ekspozycyjnej. Została zaaranżowana przy użyciu autentycznych przedmiotów pochodzących z lat 20. XX wieku. Scenerię stylizowanej na lata 20. brukowanej uliczki dopełniają fasady domów i kamienic, których drzwi, okna, szyldy i zdobienia są oryginalne – pochodzą z budynków, które w rzeczywistości stały w międzywojennej Gdyni i Gdańsku. Z należytą pieczołowitością odwzorowano też kolory elewacji. Adres: Gdynia ul. Żwirowej 2c Godziny otwarcia: poniedziałek – sobota w godzinach 9.00 - 17.00. Ceny biletów: normalny: 7 zł, ulgowy: 3 zł (dzieci do lat 14) .

Gdyńskie Muzeum Motoryzacji Na niewielkiej przestrzeni Gdyńskiego Muzeum Motoryzacji odwiedzający odnajdą autentycznego ducha motoryzacji XX wieku. Imponująca kolekcja zabytkowych samochodów i motocykli zawiera, między innymi, takie perły jak Ford T – pierwszy taśmowo produkowany samochód osobowy, Buick Master Six - w którym wszystkie części, a nawet powietrze w oponach, jest oryginalne, Buick Deluxe – którego opancerzoną wersją jeździł sam Al Capone i Harley Davidson 42 WLA - najbardziej znany motocykl wojskowy w historii. W zbiorach znajdują się także DKW 1935 r., Mercedes 170V 1935 r., Mercedes 170S 1950 r., Plymouth Q Four Door 1928 r., Ford V8 Super Deluxe 1946 r., Adler Favorit 1927 r., Fiat 500 1938 r. i Renault NN 1926 r. .

Na wystawie zaprezentowanych jest kilkadziesiąt pojazdów polskiej produkcji. Towarzyszą im mechanizmy, unikatowe dokumenty (w tym wczesne prawa jazdy, dowody rejestracyjne, rachunki za paliwo), elementy wyposażenie pojazdów, archiwalne fotografie i filmy. .

Muzeum Inżynierii Miejskiej, Kraków Kraków obok Szczecina to jedno z nielicznych miast, które powołało swoje własne muzeum techniki i motoryzacji w zabytkowych halach najstarszej krakowskiej zajezdni tramwajowej. W ramach Muzeum Inżynierii Miejskiej zorganizowano wystawę stałą Motokultura, która jest próbą kompleksowego przedstawienia historii motoryzacji ze szczególnym uwzględnieniem charakteru tego zjawiska w Polsce. Tematyka obejmuje zarówno rozwój techniki i konstrukcji pojazdów i ewolucję przepisów bezpieczeństwa ruchu drogowego. Na wystawie poruszone są także wyzwania, z jakimi na przestrzeni dziejów stykał się właściciel pojazdu, m.in. związane z zakupem pojazdu, dostępem do paliwa i kosztami eksploatacji. .

Tak szeroko zakrojony wybór eksponatów pozwala zobrazować przemiany kultury motoryzacyjnej. Istotne miejsce na wystawie zajmą obiekty pochodzące z prywatnych kolekcji, zwykle niedostępne dla szerokiego grona odbiorców. Adres: Kraków ul. św. Wawrzyńca 15 Godziny otwarcia: poniedziałek nieczynne, wtorek 9.00-16.00, środa, czwartek, piątek 9.00-20.00, sobota, niedziela 10.00-20.00 Ceny biletów: normalny - 10 zł, ulgowy - 8 zł. We wtorki wstęp na wystawy stałe jest bezpłatny. .

..

Nie ma w Polsce muzeum motoryzacji z prawdziwego zdarzenia. FSO na Warszawskim Żeraniu nigdy nie tworzyła zbiorów, podobnie FSM w Bielsku-Białej i Fabryka Samochodów Rolniczych „Polmo” produkująca m.in. Tarpana. Są jednak miejsca, w których można podziwiać perełki nie tylko polskiej motoryzacji. Jak do nich trafić? Wielkie koncerny motoryzacyjne dbają o swoją historię. Mercedes, Porsche, BMW czy Audi mają w Stuttgarcie, Monachium i Ingolstadt wielkie, nowoczesne muzea. Volkswagen tuż przy fabryce w Wolfsburgu stworzył Autostadt – muzealne miasteczko, w którym każda marka należąca do koncernu ma swój oddzielny pawilon. Na zwiedzających czeka tor off-roadowy, przejażdżka statkiem i możliwość zakupu auta w największym salonie koncernu na świecie. Co więcej, park, w którym to wszystko się znajduje, jest otwarty dla wszystkich, czyniąc z przemysłowej dzielnicy miasta enklawę ciszy, spokoju i wypoczynku. .

Moto Retro w Białymstoku Muzeum na Węglowej w Białymstoku to prywatna inicjatywa Stowarzyszenia Miłośników Starej Motoryzacji i Techniki Moto Retro, którego początki sięgają 1988 roku. Jednak dopiero w 2006 Urząd Miasta przekazał stowarzyszeniu budynek przedwojennych magazynów wojskowych na Węglówce. .

Zbiory to głównie samochody członków stowarzyszenia - odrestaurowane Mercedesy, Fiaty, Warszawy i Syreny. Nie brakuje aut ciężarowych, dostawczaków i motocykli. Adres: Białystok ul. Węglowa 8 Godziny otwarcia: po wcześniejszym umówieniu się .

Muzeum Ratownictwa, Kraków To jedyne takie miejsce w Polsce. Prowadzi je Ochotnicza Straż Pożarna w Krakowie, a w kolekcji oprócz eksponatów związanych z ratownictwem lotniczym, medycznym i drogowym zebrano wiele samochodów i pojazdów ratowniczych. .

Wystawa „Polskie pojazdy ratownicze” to przede wszystkim pojazdy ratownicze polskiej produkcji takich marek jak FSO, Żuk, Nysa. Na wystawie można zobaczyć jednak auta ratownicze na co dzień służące w jednostkach ratunkowych, policji i straży pożarnej. Adres: Kraków ul. Rzemieślnicza 10 Godziny otwarci: po wcześniejszym umówieniu się .

Siedziba muzeum – XIX wieczne kompleksy wielkopiecowe – to kolebka Zakładów Starachowickich, których drugim skrzydłem, była fabryka zbrojeniowa powstała w latach 1921 -1927. Po II Wojnie Światowej w miejsce dział i pocisków artyleryjskich produkowano tam samochody ciężarowe Star. Oprócz samochodów, w zbiorach muzeum znajdują się części i podzespoły oraz elementy wyposażenia, w tym prototypy, które nie weszły do seryjnej produkcji. Placówka posiada również archiwalia związane z projektowaniem kolejnych modeli Starów. Adres Starachowice ul. Wielkopiecowa 1 Godziny otwarcia: wtorek, środa, piątek 8.00 – 16.00, czwartek 8.00 – 17.00, sobota, niedziela 11.00 – 17.00 (1 kwietnia – 31 października); wtorek, środa, piątek 8.00 – 15.00, sobota, niedziela 11.00 – 13.00 (1 listopada – 31 marca). W poniedziałki muzeum nieczynne. Ceny biletów: normalny – 12 zł, ulgowy 8 zł. Wejście tylko przy pełnych godzinach od ulicy Piłsudskiego 95. Wejście na teren Muzeum możliwy jest tylko z przewodnikiem. Czas zwiedzania 1,5-2 godziny (w sezonie letnim) oraz 1 godzinę (w sezonie zimowym) .

Muzeum Przyrody i Techniki, Starachowice Każdego miłośnika motoryzacji zainteresują w tym muzeum przede wszystkim samochody ciężarowe produkowane przez Fabrykę Samochodów Ciężarowych. Są wśród nich pierwszy z całej rodziny STAR 20 oraz terenowy STAR 266R uczestnik X Rajdu Paryż – Dakar z 1988 roku oraz Star 200. W 2006 roku Muzeum kupiło zachowane pozostałości oryginalnego papamobile wyprodukowanego na podwoziu STARA 660M2 na potrzeby Pierwszej Pielgrzymki Jana Pawła II do Ojczyzny w roku 1979. W czerwcu 2008 roku miała miejsce uroczysta prezentacja odtworzonego papamobile połączona z poświęceniem pojazdu przez biskupa radomskiego. Samochód jest unikatowym eksponatem w muzealnej kolekcji. .

Muzeum Techniki i Komunikacji w Szczecinie Muzeum zorganizowano w starej zajezdni tramwajowej przy ul. Niemierzyńskiej w Szczecinie. Wystawa prezentuje zabytkowe samochody i motocykle z czasów PRL. Jak piszą na swoje stronie twórcy muzeum niemal każdy kierowca po czterdziestce znajdzie tu swój pierwszy pojazd. Syrena to „Skarpeta” (zapach) i „Kurołapka” (otwierane do przodu mogły zgarniać kury we wsi). Motocykl WFM to wuja Franka motor. Fiat 126p był Fatalną Imitacją Auta Turystycznego 1-osobowego 2-drzwiowego 6-krotnie przepłaconego albo „Kaszlakiem”. Jego większy brat, to „Kredens” i „Kancior”. Autobus marki Jelcz był „Ogórkiem”, tramwaj GT6 – „Helmutem”. W muzeum nie zabrakło Syreny, Warszawy, Mikrusa oraz motocykli z czasów II RP - np. Sokoła 1000. Prawdziwym unikatem jest Tornedo z silnikiem Sachsa. Oprócz jednośladów można tam zobaczyć zabytkowe autobusy, tramwaje i kilka polskich prototypów jak np. gąsienicowy wszędołaz, pojazd Beskid (niedoszły następca Fiata 126p) czy sześciokołową amfibię. Adres: Szczecin ul. Niemierzyńska Godziny otwarcia: poniedziałek nieczynne, wtorek 10.00-15.00, środa, czwartek 10.00 - 16.00, piątek: 10.00 - 18.00, sobota: 10.00 - 18.00, niedziela: 10.00 - 17.00 Ceny biletów: normalny 10 zł, ulgowy 5 zł. .

Dzisiaj w kolekcji jest ponad 50 zabytkowych aut: kilka Garbusów, egzemplarze TL 1600, K 70 pierwszy przednionapędowy VW, kilka Transporterów, Karman-Ghia, oryginalny Kübelwagen ze straży pożarnej oraz Porsche 914 zbudowany na podzespołach VW Garbusa. W kolekcji są też bardziej współczesne modele niemieckiej marki Polo, Jetty, Golfy, a także Passat B1 z przebiegiem 28 tys. km. oraz auta z rodziny VW, czyli kilka egzemplarzy Audi m.in. 100 i 200. Jest też Ford T oraz BMW Isetta. .

W Polsce nieco inaczej podchodzimy do dziedzictwa. Ostatnio zamknięto dla zwiedzających Muzeum Techniki w Pałacu Kultury. Powód? Długi zarządcy i obawa przed rozproszeniem kolekcji, w której perełek polskiej motoryzacyjnej nie brakowało. Nie lepiej jest w Poznaniu, gdzie Automobilklub Wielkopolski musiał zlikwidować swoje muzeum, bo miasto nie było zainteresowane współpracą z klubem. Swoją drogą idealnym miejscem na tego typu placówkę byłby teren Toru Poznań, ale o tym władze AW nie chcą słyszeć. Podpisały za to list intencyjny o tworzeniu muzeum w Szreniawie pod Poznaniem, tuż przy Muzeum Rolnictwa. Co z tego wyjdzie? Nie wiadomo. .

Motoryzacyjną historię ratują u nas pasjonaci. To głównie dzięki ich determinacji działają w Polsce niewielkie muzea i kolekcje, które udostępnione są zwiedzającym. Niedawno powstało kolejne prywatne muzeum, tym razem w Toruniu Muzeum Sportu Żużlowego "Speedway Nostalgia", w którym prezentowane są przede wszystkim motocykle żużlowe (40 sztuk), w tym pierwszy polski jednoślad do tej dyscypliny – WSK FIS. A gdzie można podziwiać Beskidy, Fiaty, Warszawy i setki innych samochodów i motocykli? Oto nasz subiektywny przewodnik po najlepszych muzeach motoryzacyjnych w Polsce. .

Poza prawdziwymi Volkswagenami zebranymi w muzeum można podziwiać kolekcję ponad tysiąca miniaturowych aut wykonanych w skali od 1:64 do 1:18. Adres: Pępowo ul. Armii Krajowej 50 Godziny otwarcia: codziennie 10.00 – 18.00 (od 1 maja – 30 września), poza sezonem 12.00 – 17.00 Ceny biletów: normalny – 15 zł, ulgowy - 7 zł .

Muzeum Motoryzacji w Nieborowie Muzeum powstało z sentymentu właścicieli do dawnej motoryzacji. Zbiory muzeum obejmują kolekcję kilkudziesięciu samochodów i około stu motocykli, a także traktory, samolot Iskra, przedmioty codziennego użytku i zabawki. Cennym eksponatem muzeum w Nieborowie jest Fiat z 1931 roku, który nie był używany od kilkudziesięciu lat. .

Adres: Nieborów 231a Godziny otwarcia: w sezonie letnim (od maja do października) muzeum jest czynne w piątki, soboty i niedziele, w godzinach od 10.00 do 18.00. Wejście w innych terminach po wcześniejszym umówieniu się. Ceny biletów: dorośli - 10 zł, dzieci - 7 zł (do lat 7 - bezpłatnie) .

Muzeum Volkswagena, Trójmiasto To kolejne prywatne muzeum, tym razem skoncentrowane na samochodach marki Volkswagen. Kolekcja zbierana jest od lat 60. Każde auto dla ich właścicieli jest wyjątkowe, a zaczęło się od zwykłego Garbusa. Później pojawił się transporter – hipisowski ogórek i w końcu w latach 90. myśl o stworzeniu kolekcji. .

..

Muzeum Motoryzacji, Topacz W miejscowości Ślęża pod Wrocławiem znajduje się niewielkie muzeum, w którego zbiorach jest około 80 pojazdów. To m.in. motocykle Sokół i samochód Fiat 508. Oprócz tego, zbiory muzeum obejmują wszystkie seryjne produkowane modele motocykli WFM, WSK, SHL i Junak oraz polskie motorowery. Muzeum Topacz posiada również cały przekrój samochodów z okresu PRL i największą w Polsce kolekcję aut marek Bentley i Rolls-Royce z lat 1933-2005. Co roku organizuje także zlot MotoClassic, na który zaprasza wszystkich miłośników starych samochodów. Tegoroczna edycja odbędzie się 19-20 sierpnia w Zamku Topacz. Adres: Ślęża ul. Główna 12 Godziny otwarcia: poniedziałek - piątek 12.00 - 18.00, weekendy 10.00-19.00 Ceny biletów: bilet normalny – 12 zł, ulgowy - 8 zł (dzieci i młodzież do lat 15, emeryci i renciści). Dzieci do lat 7 - bezpłatnie (w godzinach otwarcia muzeum, pod opieką osób dorosłych)..