Najdłuższe tunele na świecie. Na rekordzistę trzeba 10 tuneli pod Ursynowem

Kierowcy mają możliwość podziwiania w podróży nie tylko wspaniałych widoków, ale także zaawansowanych konstrukcji. Estakady, mosty czy tunele to dzieła człowieka, bez których sprawne podróżowanie byłoby bardzo utrudnione. Gdzie znajduje się najdłuższy tunel samochodowy świata i jak wygląda na jego tle najdłuższa taka konstrukcja w naszym kraju?

Najdłuższy tunel świata ma 24,5 km długości.
Najdłuższy tunel świata ma 24,5 km długości.123RF/PICSEL

Jaka jest długość najdłuższego tunelu na świecie?

Wielu z nas przywykło już do tego, że rekordowe konstrukcje zwykle znajdują się w Azji – mamy tam najwyższy budynek na świecie czy najdłuższy most. Inaczej jest jednak, jeśli chodzi o kwestię najdłuższego tunelu drogowego. To miano od lat dzierży konstrukcja europejska – tunel Laerdal znajdujący się w Norwegii. Zaczyna się on w Aurlandsvangen w Aurland i kończy na południe od Laerdalsoyri w Laerdal. Jego długość wynosi rekordowe 24,51 km.

Budowa tunelu Laerdal rozpoczęła się w 1995 roku. Pięć lat później konstrukcja została udostępniona kierowcom. Inwestycja kosztowała wówczas 1,082 mld koron norweskich, czyli ok. 113,1 mln dolarów. Co ciekawe, konstrukcja nie ma wyjść awaryjnych, ale została wyposażona w inne udogodnienia zapewniające bezpieczeństwo – co 250 metrów znajdują się telefony alarmowe, a co 125 m gaśnica. Znaleźć tam można również fotoradary, których zadaniem jest powstrzymywanie kierowców przed zbyt szybką jazdą.

By walczyć z monotonią, we wnętrzu tunelu zaprojektowano m.in. specjalne oświetlenie123RF/PICSEL

Z myślą o uniknięciu negatywnych skutków, jakie może wywołać długotrwała jazda w jednostajnym środowisku, tunel został podzielony na cztery sekcje, z których każda rozpoczyna się przestronną jaskinią. Oświetlenie niebieskim i żółtym światłem tworzy efekt podobny do wschodu słońca. Ma to zapewnić kierowcom przerwę od jednolitego krajobrazu, a także pomóc osobom zmagającym się z klaustrofobią.

Najdłuższy tunel w Australii. Kosztował 25,5 mld zł

Na drugim miejscu zestawienia znajduje się australijski tunel WestConnex liczący 22 km. Konstrukcja ułatwia poruszanie się w obrębie miasta Sydney – umożliwia dojazd na lotnisko, przedmieścia czy do centrum miasta. Tunel jest częścią infrastruktury mającej usprawnić ruch poprzez zmniejszenie korków w mieście (kierowcy wybierają bezkolizyjny przejazd tunelem WestConnex, zamiast stać w korkach), a zarazem najdłuższym podziemnym odcinkiem drogi publicznej w Australii. Za stworzenie tego projektu wspólnie odpowiadały rząd stanu Nowa Południowa Walia oraz federalne władze Australii.

Tunel WestConnex liczy 22 km i jest najdłuższym podziemnym odcinkiem drogi publicznej w Australii.Jenny EvansGetty Images

Inwestycja kosztowałą ok. 10 mld dolarów australijskich (ok. 25,5 mld złotych). Ostatni element tunelu został udostępniony kierowcom w listopadzie 2023 roku. Na obszarach, pod którymi przebiega tunel, sadzone są drzewa i tworzone są parki.

Najdłuższy tunel w Azji. 30 metrów pod miastem

Ostatnie miejsce na podium najdłuższych tuneli świata zajmuje konstrukcja z Azji – japoński tunel Yamate. Liczy on 18,20 km i przebiega nawet 30 metrów pod ulicami Tokio. Konstrukcja łączy obszar Takamatsu w okręgu Toshima z węzłem drogowym Oi w okręgu Shinagawa. Pierwsze plany dotyczące budowy tunelu zostały opracowane już na początku lat 70. Budowa rozpoczęła się jednak dopiero w 1992 roku. W całości konstrukcję ukończono w 2015 roku.

W obu nawach tunelu co 100 metrów rozmieszczone są telefony alarmowe. Wyjścia ewakuacyjne natomiast znajdują się w odległości nie większej niż 350 metrów. W tunelu obowiązuje ograniczenie prędkości do 60 km/h.

Gdzie jest najdłuższy tunel w Polsce? Wkrótce będzie miał następcę

Na tle zagranicznych obiektów polskie tunele nie prezentują się imponująco. Obecnie najdłuższą tego typu konstrukcją w naszym kraju jest tunel znajdujący się pod warszawskim Ursynowem, w ciągu drogi ekspresowej S2 – liczy on 2 355 m długości. Oznacza to, że na najdłuższy tunel na świecie jest blisko 10,5 razy dłuższy od najdłuższej polskiej konstrukcji.

Najdłuższy drogowy tunel w Polsce to tunel pod Ursynem w ciągu południowej obwodnicy Warszawy. Jest on 10,5 razy krótszy od tunelu Laerdal.Tomasz Jastrzebowski/REPORTEREast News

Tunel pod Ursynowem został otwarty w grudniu 2021 roku. W najgłębszym miejscu schodzi on aż 21 metrów pod ziemię. Na całej jego długości obowiązuje ograniczenie prędkości do 80 km/h. Cały tunel jest objęty odcinkowym pomiarem prędkości.

Wkrótce miano najdłuższego tunelu w naszym kraju przypadnie innej konstrukcji. Na odcinku drogi ekspresowej S6 Police – Goleniów znajdować się będzie pięciokilometrowy tunel stanowiący przeprawę pod Odrą. Konstrukcja ma posiadać dwie nawy i będzie drążona maszyną TBM. Planowo spód konstrukcji tunelu będzie schodził maksymalnie 51 m poniżej poziomu terenu, a jezdnia do 45 m. Jeśli wszystkie prace będą realizowane zgodnie z założonymi terminami, kierowcy będą mogli skorzystać ze wspomnianego odcinka S6 i zarazem tunelu dopiero w 2032 roku.

Nieco wcześniej, bo w połowie 2030 kierowcy powinni pojechać tunelem na drodze S19 Lutcza - Domaradz. W chwili ukończenia będzie to najdłuższy tunel w Polsce, dwunawowy obiekt będzie miał 3 km długości.

interiaINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas