Będzie nowy najdłuższy tunel w Polsce. Zdetronizuje Warszawę
Licząca blisko 50 km Zachodnia Obwodnica Szczecina domknie ring wokół zachodniopomorskiej aglomeracji. Ponadto w jej ciągu znajdować się będzie najdłuższy tunel w Polsce. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała o ogłoszeniu przetargu na realizację tego zadania.
Spis treści:
Przetarg na Zachodnią Obwodnicę Szczecina
Zachodnia Obwodnica Szczecina znajdująca się w ciągu drogi ekspresowej nr 6 będzie miała blisko 50 km. Nowa trasa odciąży obecny przebieg dróg A6, S3 i S6, a ponadto domknie ring wokół miasta, co z kolei poprawi skomunikowanie całej aglomeracji z siecią dróg szybkiego ruchu. Tworzona trasa będzie miała szczególne znaczenie dla Polic, miejscowości położonej na Północ od Szczecina. Obecnie, by dojechać z niej do węzła Goleniów Północ (S3/S6) znajdującego się po drugiej stronie Odry, trzeba pokonać 58 km. Po stworzeniu zachodniej części obwodnicy, trasa ta skróci się do 23 km.
Zadanie zostało podzielone na trzy odcinki realizacyjne:
- Kołbaskowo – Dołuje: 13,6 km
- Dołuje – Police: 11,9 km
- Police – Goleniów: 23,4 km
Wyłonieni w przetargu wykonawcy będą mieli za zadanie opracować projekty wykonawcze i wybudować wskazane odcinki Zachodniej Obwodnicy Szczecina. GDDKiA informuje, że zakończenie prac na dwóch pierwszych odcinkach planowane jest na 2028 roku.
Będzie nowy najdłuższy tunel w Polsce
Nieco inaczej sprawa wygląda na odcinku Police – Goleniów. W jego ciągu trasa przednie na północ od Polic rzekę Odrę. Przeprawa będzie odbywać się tunelem drogowym liczącym 5 km – będzie to najdłuższy tunel drogowy w Polsce (obecnie najdłuższym tunelem w naszym kraju jest ten znajdujący się pod warszawskim Ursynowem, w ciągu drogi S2 – liczy 2 355 m długości). Konstrukcja ma posiadać dwie nawy i będzie drążona maszyną TBM. Średnica zewnętrzna tunelu będzie wynosiła niemal 15 m, a grubość obudowy 60 cm. Na przebiegu tunelu zaplanowano 19 przejść poprzecznych między nawami, które będą służyły przede wszystkim do ewakuacji w sytuacjach niebezpiecznych. GDDKiA deklaruje, że spód konstrukcji tunelu będzie schodził maksymalnie 51 m poniżej poziomu terenu, a jezdnia na głębokość do 45 m. Odcinki wjazdowe do tunelu będą miały długość ok. 600 m. Planowo kierowcy mają skorzystać z tego fragmentu ekspresówki dopiero w 2032 roku.
Zachodnia Obwodnica Szczecina jest planowana od ponad 30 lat
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zwraca uwagę, że koncepcja na budowę drogi, która od północy i zachodu ominie Szczecin i poprowadzi ruch przez Odrę, pojawiła się na przełomie lat 80. i 90. XX wieku. W latach 90. przygotowywano koncepcje przebiegu trasy. Od 2007 roku natomiast samorządy lokalne wraz z władzami województwa zajmowały się procesem uzyskania decyzji środowiskowej. Osiem lat później, w 2015 roku, Zachodnia Obwodnica Szczecina została wpisana do rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych jako przebieg drogi ekspresowej S6. Decyzja środowiskowa ostatecznie została wydana pod koniec 2017 roku. Proces przygotowawczy do inwestycji prowadziła już GDDKiA.
W 2018 roku natomiast ogłoszono przetarg na opracowanie Koncepcji programowej. Kosztująca 24 mln zł koncepcja była gotowa w 2021 roku. W 2022 roku ruszyło przygotowywanie projektu budowlanego. Prace prowadzono już w podziale na poszczególne odcinki realizacyjne, a ich łączny koszt sięgnął 60 mln zł. W 2024 roku dokumentacja projektowa została zakończona i odebrana, co umożliwiło złożenie pod koniec września wniosku o decyzję o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej. Jej wydanie jest planowane na pierwszą połowę 2025 roku.