Będzie nowy najdłuższy tunel w Polsce. Zdetronizuje Warszawę

Licząca blisko 50 km Zachodnia Obwodnica Szczecina domknie ring wokół zachodniopomorskiej aglomeracji. Ponadto w jej ciągu znajdować się będzie najdłuższy tunel w Polsce. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała o ogłoszeniu przetargu na realizację tego zadania.

W ciągu Zachodniej Obwodnicy Szczecina znajdować się będzie najdłuższy tunel w Polsce.
W ciągu Zachodniej Obwodnicy Szczecina znajdować się będzie najdłuższy tunel w Polsce.Mateusz Grzeszczuk/GDDKiAGDDKiA

Przetarg na Zachodnią Obwodnicę Szczecina

Zachodnia Obwodnica Szczecina znajdująca się w ciągu drogi ekspresowej nr 6 będzie miała blisko 50 km. Nowa trasa odciąży obecny przebieg dróg A6, S3 i S6, a ponadto domknie ring wokół miasta, co z kolei poprawi skomunikowanie całej aglomeracji z siecią dróg szybkiego ruchu. Tworzona trasa będzie miała szczególne znaczenie dla Polic, miejscowości położonej na Północ od Szczecina. Obecnie, by dojechać z niej do węzła Goleniów Północ (S3/S6) znajdującego się po drugiej stronie Odry, trzeba pokonać 58 km. Po stworzeniu zachodniej części obwodnicy, trasa ta skróci się do 23 km.

Zadanie zostało podzielone na trzy odcinki realizacyjne:

  • Kołbaskowo – Dołuje: 13,6 km
  • Dołuje – Police: 11,9 km
  • Police – Goleniów: 23,4 km
Licząca blisko 50 km Zachodnia Obwodnica Szczecina podzielona została na trzy odcinki realizacyjne.GDDKiA

Wyłonieni w przetargu wykonawcy będą mieli za zadanie opracować projekty wykonawcze i wybudować wskazane odcinki Zachodniej Obwodnicy Szczecina. GDDKiA informuje, że zakończenie prac na dwóch pierwszych odcinkach planowane jest na 2028 roku.

Będzie nowy najdłuższy tunel w Polsce

Nieco inaczej sprawa wygląda na odcinku Police – Goleniów. W jego ciągu trasa przednie na północ od Polic rzekę Odrę. Przeprawa będzie odbywać się tunelem drogowym liczącym 5 km – będzie to najdłuższy tunel drogowy w Polsce (obecnie najdłuższym tunelem w naszym kraju jest ten znajdujący się pod warszawskim Ursynowem, w ciągu drogi S2 – liczy 2 355 m długości). Konstrukcja ma posiadać dwie nawy i będzie drążona maszyną TBM. Średnica zewnętrzna tunelu będzie wynosiła niemal 15 m, a grubość obudowy 60 cm. Na przebiegu tunelu zaplanowano 19 przejść poprzecznych między nawami, które będą służyły przede wszystkim do ewakuacji w sytuacjach niebezpiecznych. GDDKiA deklaruje, że spód konstrukcji tunelu będzie schodził maksymalnie 51 m poniżej poziomu terenu, a jezdnia na głębokość do 45 m. Odcinki wjazdowe do tunelu będą miały długość ok. 600 m. Planowo kierowcy mają skorzystać z tego fragmentu ekspresówki dopiero w 2032 roku.

Zachodnia Obwodnica Szczecina jest planowana od ponad 30 lat

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zwraca uwagę, że koncepcja na budowę drogi, która od północy i zachodu ominie Szczecin i poprowadzi ruch przez Odrę, pojawiła się na przełomie lat 80. i 90. XX wieku. W latach 90. przygotowywano koncepcje przebiegu trasy. Od 2007 roku natomiast samorządy lokalne wraz z władzami województwa zajmowały się procesem uzyskania decyzji środowiskowej. Osiem lat później, w 2015 roku, Zachodnia Obwodnica Szczecina została wpisana do rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych jako przebieg drogi ekspresowej S6. Decyzja środowiskowa ostatecznie została wydana pod koniec 2017 roku. Proces przygotowawczy do inwestycji prowadziła już GDDKiA.

W 2018 roku natomiast ogłoszono przetarg na opracowanie Koncepcji programowej. Kosztująca 24 mln zł koncepcja była gotowa w 2021 roku. W 2022 roku ruszyło przygotowywanie projektu budowlanego. Prace prowadzono już w podziale na poszczególne odcinki realizacyjne, a ich łączny koszt sięgnął 60 mln zł. W 2024 roku dokumentacja projektowa została zakończona i odebrana, co umożliwiło złożenie pod koniec września wniosku o decyzję o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej. Jej wydanie jest planowane na pierwszą połowę 2025 roku.

Co grozi za jazdę bez uprawnień? Czy obecne przepisy są zbyt łagodne?Szczepan MroczekINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas