Kluczowe inwestycje koło Szczecina. Szybszy przejazd, ale więcej kontroli
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała o ogłoszeniu przetargu na budowę dwóch obwodnic i infrastruktury drogowej w rejonie Szczecina. Inwestycje przyczynią się do usprawnienia komunikacji w regionie, a także pozwolą na wyprowadzenie ruchu z obszarów zamieszkanych, co poprawi sytuację okolicznych mieszkańców.
Do publikacji w Dzienniku Urzędowym UE trafił przetarg na realizację II etapu obwodnicy Przecławia i Warzymic w ciągu DK13. Uwzględnia on budowę nowego węzła Szczecin Zachód na autostradzie A6 oraz obwodnicy Kołbaskowa. Jednocześnie GDDKiA zgłosiła inwestycję dotyczącą rozbudowy infrastruktury drogowej na granicznym odcinku A6.
Rozpoczynamy kolejne inwestycje, które usprawnią komunikację i pozwolą na wyprowadzenie ruchu z obszarów zamieszkanych. Niezwykle istotne znaczenie będzie miała też budowa nowego węzła Szczecin Zachód na autostradzie A6, który pozwoli kierowcom dostać się na przyszłą Zachodnią Obwodnicę Szczecina.
Obwodnica Przecławia i Warzymic - zakres prac
Jak podkreślają drogowcy - obecnie połączenie DK13 z autostradą A6 stanowi węzeł drogowy, który został wybudowany wraz z autostradą w latach 30. ubiegłego wieku. Łącznice po południowej stronie węzła mają jeszcze nawierzchnię brukowaną. Węzeł nie zapewnia odpowiednich warunków ruchu, dlatego w ramach budowy II etapu obwodnicy Przecławia i Warzymic w ciągu DK13 zostanie zamknięty i zastąpiony położonym około 700 metrów na wschód nowym, autostradowym węzłem Szczecin Zachód. Docelowo będzie on łączył z A6 nie tylko DK13, ale również planowaną Zachodnią Obwodnicę Szczecina w ciągu drogi ekspresowej S6.
Inwestycja o długości blisko 3 km będzie się zaczynała w miejscu, w którym kończy się oddany w ubiegłym roku I etap obwodnicy Przecławia i Warzymic w ciągu DK13. Następnie trasa o parametrach drogi ekspresowej - przyszły wspólny przebieg S6 i DK13 - pobiegnie w kierunku autostrady A6, omijając od wschodu centrum logistyczne. W ramach inwestycji przewidziano m.in. budowę 10 wiaduktów. Najdłuższy obiekt, którym będzie biegła łącznica relacji z S6/DK13 na A6 w kierunku węzła Klucz, będzie miał długość 130 metrów.
Obwodnica Kołbaskowa wyprowadzi ruch tranzytowy z miasta
Istotną kwestią usprawniającą komunikacje ma być także obwodnica Kołbaskowa. Obecnie przez to miasto przebiega ruchliwa DK13 w kierunku granicy polsko-niemieckiej w Rosówku. Występują tu liczne skrzyżowania i przejścia dla pieszych. Obwodnica wyprowadzi z Kołbaskowa ruch tranzytowy i poprawi przepustowość sieci drogowej w obszarze przygranicznym. Inwestycja o długości 5,6 km rozpocznie się od nowego węzła Szczecin Zachód. Na połączeniach z obecnym przebiegiem DK13 powstaną ronda.
Wiadukt i plac do kontroli na granicznym odcinku A6
To jednak nie koniec. GDDKiA zwraca uwagę, że na odcinku autostrady A6 bezpośrednio przy granicy polsko-niemieckiej nie ma możliwości zawracania przed granicą. Nie ma również odpowiednich miejsc do kontroli - służby muszą korzystać z dróg przy stacjach paliw. Aby zapewnić możliwość zawracania przed granicą, co usprawni zarówno działania służb utrzymania drogi, jak i będzie przydatne dla kierowców - powstanie wiadukt nad autostradą A6 oraz łącznice i jezdnie manewrowe. Po południowej stronie autostrady powstanie plac do kontroli wraz z oznakowaniem aktywnym. Dzięki temu rozwiązaniu nie będzie już potrzeby wprowadzania zawężenia do jednego pasa ruchu na wjeździe do Polski.
Zakończenie realizacji inwestycji już za cztery lata
Wszystkie trzy planowane inwestycje realizowane będą w formule Buduj. Plac budowy zostanie przekazany wykonawcy w ciągu 30 dni od podpisania umowy. Wtedy też będą mogły ruszyć pierwsze roboty. Na wykonanie prac związanych z budową infrastruktury drogowej na granicznym odcinku autostrady A6 wykonawca będzie miał 16 miesięcy. Budowa II etapu obwodnicy Przecławia i Warzymic oraz obwodnicy Kołbaskowa powinna potrwać maksymalnie 27 miesięcy. Zakończenia realizacji wszystkich przewidzianych w projekcie inwestycji można spodziewać się w 2028 roku.