Najbardziej ekologiczne. Dodge, Ford, Mazda, Toyota?

Znamy już finalistów prestiżowego amerykańskiego konkursu Green Car of the Year. Na placu boju zostało pięciu rywali: trójka pojazdów o - przynajmniej w teorii - amerykańskim rodowodzie i dwa auta z Kraju Kwitnącej Wiśni.

Na nagrodę wciąż szanse ma Dodge Dart - czyli amerykański brat bliźniak Fiata Viaggio zaprojektowanego głównie z myślą o rynku chińskim. O tytuł walczy Dart w wersji Aero, z benzynowym, fiatowskim silnikiem 1,4 l Multiair o mocy 160 KM. Auto zachwyciło jurorów głównie niewielkim zużyciem paliwa - jeśli wierzyć danym technicznym jednostka ta zużywa zaledwie 5,7 l/100 km.

Dwóch przedstawicieli w finałowej piątce ma koncern Ford. Pierwszym z nich jest model C-MAX w wersji z napędem hybrydowym, drugim - nowy Ford Fusion (to amerykański bliźniak kolejnej generacji europejskiego Forda Modeno) w wersji EcoBoost.

Reklama

Ten ostatni wyposażony jest w benzynowy, czterocylindrowy silnik o pojemności zaledwie 1,6 l i mocy aż 180 KM (maksymalny moment obrotowy 233 Nm). Auto przyspiesza do 100 km/h w 9,6 s (maksymalna prędkość to 215 km/h) i zużywa średnio 7,6 l/100 km.

C-MAX hybrid wyposażony jest natomiast w benzynowy silnik o pojemności 2,0 litrów wspomagany elektrycznym motorem trakcyjnym. Sumaryczna moc układu napędowego wynosi 188 KM, energia elektryczna przechowywana jest w akumulatorach litowo-jonowych. Średnie zużycie paliwa w cyklu miejskim nie przekracza - przynajmniej wg producenta - 5 l./100 km.

Na liście nominowanych znalazła się też Mazda CX-5 - pierwszy samochód japońskiego producenta zaprojektowany w myśl nowej strategii SkyACTIV obejmującej zoptymalizowanie całości działań konstrukcyjnych (projekt nadwozia, zawieszenia, przeniesienia napędu czy jednostek napędowych) pod kątem jak najmniejszego zużycia paliwa.

Ostatnim kandydatem do tytułu jest nowa Toyota Prius C. Samochód trafił na japoński rynek z końcem ubiegłego roku - w Stanach auto zadebiutowało na styczniowym salonie motoryzacyjnym w Detroit. Pojazd napędzany jest hybrydowym układem o sumarycznej mocy 99 KM - średnie zużycie paliwa - przynajmniej wg danych technicznych - wynosi 3 l/100 km.

O tym, które z aut zdobędzie tytuł Green Car of the Year 2013 dowiemy się już w przyszłym miesiącu, na salonie motoryzacyjnym w Los Angeles.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Car of the Year
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama