NAIAS: odbudowa ze zgliszczy
W Detroit otwarto wczoraj tradycyjny Auto Show - doroczny przegl膮d najnowszych modeli samochod贸w, b臋d膮cy zwykle barometrem nastroj贸w i trend贸w w przemy艣le motoryzacyjnym.
Jak podkre艣lali uczestnicy imprezy, ten wa偶ny dla gospodarki USA sektor d藕wiga si臋 z g艂臋bokiego kryzysu, w jakim znalaz艂 si臋 w zesz艂ym roku. Sprzeda偶 ameryka艅skich samochod贸w spad艂a w ub.r. do 10,4 miliona - o 39 procent w por贸wnaniu z rokiem 2005, kiedy sprzedano ich 17 milion贸w.
Analitycy przewiduj膮 ostro偶nie, 偶e w 2010 r. sprzeda偶 lekkich pojazd贸w osi膮gnie wielko艣膰 11,5 - 12,5 miliona.
Trafno艣膰 tych prognoz - przyznawali goszcz膮cy na Auto-Show eksperci - zale偶y jednak od tego, czy gospodarka nie pogr膮偶y si臋 znowu w recesji, jak tego si臋 obawiaj膮 niekt贸rzy ekonomi艣ci.
Najwi臋kszy ameryka艅ski koncern samochodowy General Motors uratowa艂 si臋 przed bankructwem dzi臋ki pomocy rz膮dowej - pa艅stwo przej臋艂o w nim a偶 60 procent udzia艂贸w. Skr贸t GM z艂o艣liwie odczytuje si臋 teraz jako "Government (rz膮d) Motors".
Przedstawiciele w艂adz z Waszyngtonu szczeg贸lnie licznie przybyli te偶 tym razem do Detroit; rz膮d reprezentowa艂 na Auto Show minister transportu Ray LaHood, kt贸ry powiedzia艂 na otwarciu wystawy, 偶e "to nowy pocz膮tek". Przyjecha艂a te偶 delegacja Kongresu z przewodnicz膮c膮 Izby Reprezentant贸w Nancy Pelosi.
Sukces odni贸s艂 koncern Ford, kt贸rego dwa auta - fusion hybrid i p贸艂ci臋偶ar贸wka transit connect - zdoby艂y tytu艂y "ameryka艅skich samochod贸w roku".
Wszyscy producenci k艂ad膮 w tym roku nacisk na samochody mniejsze, paliwooszcz臋dne, hybrydy lub z nap臋dem ca艂kowicie elektrycznym.
GM reklamowa艂 sw贸j GMC Granite - kompakt typu SUV (Sport Utility Vehicle). Toyota, najwi臋kszy obecnie potentat na 艣wiatowym rynku, pokaza艂a prototyp nowej hybrydy, kt贸ra ma by膰 pozycjonowany poni偶ej priusa, najlepiej sprzedaj膮cego si臋 samochodu tego typu.
A na stoisku Chryslera pojawi艂 si臋 polski akcent, czyli produkowany w Tychach fiat 500 w wersji elektrycznej. Nie zabrak艂o tak偶e "pi臋膰setki" w wersji abarth.
Najwi臋ksza sensacj臋 wzbudzi艂 jednak... chrysler delta, czyli ameryka艅ska wersja lancii. To zapowied藕 jeszcze 艣ci艣lejszej wsp贸艂pracy Fiata i Chryslera. Podkre艣la艂 to obecny w Detroit szef szef贸w czyli sam Sergio Marchionne.