Motoprzegląd: 16.12.2013 r.

Jak co tydzień publikujemy przegląd wiadomości motoryzacyjnych - dla tych, którzy nie mają czasu na regularne śledzenie branżowych serwisów internetowych i prasy.

Nowości motoryzacyjne

Intrado - nowy prototyp Hyundaia
Hyundai zaprezentuje w Genewie koncepcyjny model Intrado, zasilany energią z ogniw paliwowych. Na razie Koreańczycy opublikowali pierwszy szkic przedstawiający wygląd samochodu (fot. po prawej). Za jego stylizację odpowiada Peter Schreyer, projektant aut Kii i pierwszej generacji Audi TT. Intrado otrzyma prawdopodobnie zmodyfikowany układ napędowy z wodorowego ix35 Fuel Cell, umożliwiający przejechanie na jednym tankowaniu dystansu ponad 370 km i rozpędzenie się od 0 do 100 km/h w mniej niż 12,5 s.

Jak to działa? Samochody zasilane są wodorem, który w ogniwach zamienia się w energię potrzebną do napędzania silnika elektrycznego. Przypomnijmy, że w 2015 roku premierę seryjnych modeli z takim napędem planuje Toyota oraz Honda we współpracy z GM

Reklama

Macan z 4-cylindrowym bokserem
Thomas Casper odpowiedzialny za rozwój układów napędowych Porsche zdradził magazynowi "Auto Express", że w przyszłym roku do oferty Macana trafi jednostka 4-cylindrowa. Wbrew wcześniejszym informacjom ma to być wyłącznie silnik benzynowy (przynajmniej na razie). "AE" podaje, że Porsche nie skorzysta z turbodoładowanych agregatów montowanych w modelach Volkswagena i Audi, ale - zgodnie z tradycją - zbuduje jednostkę typu bokser.

Chrysler 200 przyłapany przed występem w Detroit

W sieci pojawiły się szpiegowskie zdjęcia nowego Chryslera 200. To dla amerykańskiej marki szansa na powrót do segmentu popularnych sedanów klasy średniej - obecnie produkowana generacja modelu mocno się już zestarzała (fot. po prawej, produkowana ze zmianami od 2006 r.) i przegrywa z silną konkurencją. Nowa odsłona zyska znacznie bardziej atrakcyjną stylizację, inspirowaną autami typu coupe. Jej zdjęcia można obejrzeć np. na stronach Autobloga. "200" zadebiutuje oficjalnie podczas salonu samochodowego w Detroit (13-26 stycznia 2014 r.).

Na nowej, przednionapędowej platformie BMW powstanie aż 11 modeli
Nowa platforma UKL posłuży koncernowi BMW do zbudowania aż 11 modeli. Pierwszym z nich jest nowe Mini. W przyszłym roku z platformy skorzysta rodzinny kompakt spod znaku biało-niebieskiej szachownicy, konkurujący z Mercedesem klasy B. Prototypy tego modelu mieliśmy już okazję oglądać dwukrotnie, ostatnio jako Active Tourer Outdoor (więcej informacji: Przednionapędowe BMW coraz bliżej). Do jego napędu posłużą znane już z nowego Mini m.in. 3-cylindrowe silniki turbo. W ofercie pojawi się zarówno wersja 5-, jak i 7-osobowa.

W przyszłości na platformie UKL powstanie jeszcze kilka nowości Mini (m.in. 5-drzwiowy hatchback, następcy modeli Countryman, Clubman, Paceman, Coupe i Roadster, minivan oraz adresowany do klientów z Chin mały sedan), a także miejski crossover BMW, który ma konkurować z Audi Q1.

Nowe Quattro z 5-cylindrowym silnikiem?
Mimo że we wrześniu Audi zaprezentowało prototyp Sport Quattro napędzany hybrydowym zespołem z jednostką V8 biturbo (fot. po prawej), niemieccy dziennikarze informują, że produkcyjna odmiana modelu otrzyma wyłącznie jednostkę spalinową. Tak jak w pierwowzorze, będzie mieć ona turbodoładowanie i pięć cylindrów w rzędzie. Szacowana moc - 340-360 KM. Prawdopodobny debiut - okolice 2015 roku.

McLaren testuje nowy model
P13 - tak brzmi robocza nazwa nowego McLarena, który trafi na rynek w 2015 roku. Będzie to najtańszy model w gamie, wyceniany podobnie jak Porsche 911 (od około 450 tys. zł). Zastosowanie monokoka z włókien węglowych pozwoli ograniczyć masę samochodu do mniej niż 1430 kg. Do jego napędu ma posłużyć 3,8-litrowy silnik V8 biturbo o mocy około 455 KM, współpracujący z 7-biegową skrzynią zautomatyzowaną o dwóch sprzęgłach. Osiągi? Mniej niż 4 s do "setki" i prędkość maksymalna przekraczająca 320 km/h. Poza coupe w ofercie pojawi się wersja ze zdejmowanym dachem.

Nowa Klasa V zadebiutuje 30 stycznia
Na ponad miesiąc przed światową premierą w Genewie Mercedes ujawni informacje i zdjęcia nowej klasy V. Na razie opublikowano zdjęcie fragmentu jej karoserii (po prawej). Model zastąpi Viano i na powrót zyska nazwę, którą stosowano przed laty. Do jego napędu posłużą prawdopodobnie 2,1-litrowe turbodiesle R4 oraz 3-litrowy turbodiesel V6, zależnie od wersji współpracujące z 6-biegowymi skrzyniami manualnymi lub 7-biegowymi automatami. Wcześniej niemiecki producent ujawnił zdjęcia wnętrza nowej klasy V:

Rynek motoryzacyjny

Lamborghini oficjalnie kupisz w Polsce
IBRM Samar donosi, że włoski producent supersamochodów szykuje się do otwarcia w Polsce swojego oficjalnego przedstawicielstwa. Tym samym Lamborghini będzie kolejną po Rolls-Roysie, Maserati, Bentleyu, Aston Martinie i Ferrari luksusową marką, której samochody będzie można oficjalnie kupić w naszym kraju.

Opel Mokka teraz z LPG
Opel wprowadził do oferty Mokkę z 1,4-litrowym, turbodoładowanym silnikiem benzynowym i instalacją LPG (140 KM). Kierowca wybiera rodzaj zasilania i może monitorować pozostały zasięg podczas jazdy na panelu wskaźników. Ceny modelu startują od 87 tys. zł za wersję Enjoy.

Ferrari 458 Speciale rocznik 2014 wyprzedane
Ferrari sprzedało już wszystkie planowane na przyszły rok egzemplarze hardkorowej wersji 458 Italii - Speciale. Model jest duchowym następcą 430 Scuderii. Napędza go 605-konny sinik V8, o 35 KM mocniejszy niż seryjny. Ponadto, włoscy inżynierowie zoptymalizowali aerodynamikę karoserii i o 90 kg zmniejszyli masę własną samochodu (do 1270 kg). Efekt? Przyspieszenie od zera do "setki" w
3 s zamiast seryjnych 3,4 s (więcej informacji: Ferrari 458 Speciale - bez kompromisów).

Ferrari stawia na ekskluzywność - ograniczenie produkcji, specjalne wersje i rozbudowana paleta wyposażenia to sposób Włochów na zwiększenie marży i podkreślenie wartości kolekcjonerskiej. W przyszłym roku firma chce sprzedać około 7 tys. aut (7318 sztuk w 2012).

Toyota rozważa zakończenie produkcji aut w Australii
Toyota to ostatnia po Mitsubishi, Fordzie i GM firma, która produkuje swoje samochody w Australii. Po ogłoszeniu przez General Motors decyzji o zamknięciu dwóch tamtejszych fabryk z końcem roku 2017 Japończycy rozważają podobny krok. Prawdopodobnie nie będą oni w stanie ograniczyć kosztów produkcji - aby uruchomić montaż nowej generacji Camry w 2018 roku w australijskich zakładach Altona, chcą zmniejszyć je o 3800 dolarów australijskich na samochodzie, czyli o około 15 proc. Lokalny sąd zablokował jednak możliwość uzgodnienia z pracownikami fabryki bardziej elastycznych form zatrudnienia i zamrożenia podwyżek. Australijskie media piszą, że to dla Toyoty powód, bo zamknąć zakłady. Decyzja w tej sprawie ma zapaść do połowy 2014 roku.

GM sprzedaje akcje PSA
W ubiegłym tygodniu koncern General Motors sprzedał swoje udziały we francuskim koncernie PSA. Za pulę 7 proc. akcji uzyskał 250 mln euro (w marcu 2012 r. zapłacił za nie 320 mln euro). Obie firmy dalej planują zbudowanie wspólnie kilku modeli samochodów (m.in. kompaktowego crossovera, małego auta dostawczego i mikrovana), jednak zakres współpracy zostanie ograniczony - przedstawiciele Peugeota informują, że wynikające z niej oszczędności będą o około 40 proc. niższe od zakładanych. Transakcja ma prawdopodobnie związek z planami pozyskania przez PSA nowego inwestora z Chin. Miałby on stanowić konkurencję dla chińskich partnerów GM.

Auta elektryczne więcej tracą na wartości
Brytyjska firma Cap Automotive przebadała spadek wartości nowych samochodów. Analitycy wskazują, że najwięcej na wartości tracą samochody elektryczne. Po trzech latach eksploatacji ich wartość spada do zaledwie 20,2 proc. ceny początkowej. Dla porównania, w przypadku diesli współczynnik ten wynosi 44,7 proc., a wśród modeli z silnikami benzynowymi - 43,6 proc. Najlepiej wypadają hybrydy (45,3 proc.). Pod uwagę brano stawki cennikowe, bez uwzględniania rabatów czy rządowego wsparcia - a takim objęte są w Wielkiej Brytanii samochody na prąd. Przyczyną wysokiego spadku ich wartości mogą być wysokie ceny salonowe oraz trudności z odsprzedażą, wynikające z obaw potencjalnych nabywców.

Pół miliona nowych Golfów
W tym miesiącu Volkswagen przekaże klientowi półmilionowego Golfa siódmej generacji. Model osiągnął ten wynik w zaledwie rok po debiucie.

Drogi i prawo

2013 rok: 350 km nowych dróg ekspresowych i autostrad
2759 kilometrów będzie miała do końca 2013 r. polska sieć dróg szybkiego ruchu (1491 km autostrad i 1268 km "ekspresówek"), z czego 350 km to drogi oddane do użytku w tym roku - poinformował szef GDKKiA Lech Witecki. Drogowcy chwalą się, że nasza sieć będzie dłuższa niż w Holandii (2274 km), a na przełomie 2016 i 2017 r. wyprzedzi pod tym względem Wielką Brytanię (warto jednak wziąć pod uwagę powierzchnię tych państw). Do końca 2020 r. GDDKiA chce wybudować ok. 1800 km nowoczesnych dróg.

Nowe samochody w USA zużywają rekordowo mało paliwa
Przeciętne nowe auto sprzedane w USA w zeszłym roku zużywało średnio 10 litrów paliwa na 100 km - poinformowała amerykańska rządowa Agencja Ochrony Środowiska (EPA). To historyczny rekord. Najlepszy wynik uzyskały modele Mazdy (średnio 8,7 l/100 km), a najgorszy - koncernu Fiat-Chrysler (11,7 l/100 km), który sprzedaje głównie samochody terenowe i pikapy.

Według amerykańskich przepisów nowe samochody sprzedawane w USA w 2025 roku mają średnio zużywać jedynie 4,3 l/100 km. EPA szacuje, że koszty technologii niezbędnej do ograniczenia zapotrzebowania na paliwo zwrócą się klientom w postaci niższych rachunków na stacjach.

Ciekawostki motoryzacyjne

Nietypowy pojedynek w drifcie
Dziennikarze "Auto Expressu" wysłali na tor dwa skrajnie różne samochody: torowy egzemplarz Nissana 200 SX odchudzony do 990 kg (silnik 2.0 R4 turbo podkręcony do 520 KM) oraz nowego Mercedesa S 63 AMG (jednostka 5.5 V8 biturbo o mocy 585 KM i 1995 kg masy własnej). Tym razem nie chodziło jednak o czas przejazdu, ale... o efektowny drift, czyli jazdę bokiem. Jak niemiecka limuzyna wypada w tej konkurencji na tle Nissana? Zobaczcie sami:

 

msob

magazynauto.pl
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama