Modele Toyoty, o których prawdopodobnie nigdy nie słyszałeś
Modele Toyoty, o których prawdopodobnie nigdy nie słyszałeś
Biorąc pod uwagę, że Toyota jest jednym z największych producentów samochodów na świecie, można śmiało założyć, że produkowane przez nią auta są powszechnie znane. Tak oczywiście jest w przypadku popularnego modelu Corolla czy legendarnego Land Cruisera, jednak bogata historia japońskiej firmy kryje wiele niespodzianek. Oto lista wyprodukowanych przez Toyotę modeli, które mogą być dla was zaskoczeniem!
Pojazd ten pochodzi z czasów drugiej wojny światowej i był produkowany od 1943 roku. Używany był głównie przez japońskie wojska zgromadzone na Pacyfiku. Su-Ki to dwuczęściowa amfibia, która została zaprojektowana przez Cesarską Armię Japońską. Konstrukcja została osadzona na Toyocie z napędem 4x4, a całość napędzana była przez sześciocylindrowy silnik benzynowy o mocy 65 KM. W sumie wyprodukowano 198 sztuk.
W 2000 roku Toyota obchodziła niemałe święto – bramy fabryki opuścił bowiem 100-milionowy samochód wyprodukowany w Japonii przez tę firmę. Z tej okazji opracowano wyjątkowy model – Toyotę Origin, nawiązującą wyglądem do pierwszej generacji Toyoty Crown. Ten unikalny sedan powstał w liczbie zaledwie 1000 egzemplarzy, a całość oparto na konstrukcji reprezentacyjnej limuzyny Toyota Progres. We wnętrzu można znaleźć ręcznie kształtowane drewno, skórzaną tapicerkę i tylne drzwi otwierające się do tyłu. W swoim czasie Origin kosztował około 60 tys. dolarów.
W 1989 roku, kiedy w Australii rządziła Partia Pracy, doszło do sojuszu United Australian Automobile Industries, w skład którego weszły firmy Holden oraz Toyota Australia. W ten sposób na tamtejszym rynku pojawiły się takie modele jak Holden Apollo (Toyota Camry), Holden Nova (Toyota Corolla) oraz Toyota Lexcen, bliźniaczy model pełnowymiarowego sedana Holdena Commodore drugiej generacji. Australijska limuzyna była spokrewniona z Oplem Senator i Oplem Omega.
Szanse na spotkanie tego auta w Europie są bliskie zeru. Po pierwsze dlatego, że samochód ten sprzedawany był tylko w salonach Toyoty w japońskim mieście Tama. Po drugie, auto nie cieszyło się zbyt dużą popularnością. Cena odmiany bez dachu była bowiem dwukrotnie większa od zamkniętego nadwozia coupe. Nazwa Sprinter Trueno brzmi egzotycznie? Nie dla fanów driftingu. Jest to bowiem odmiana słynnej tylnonapędowej Corolli AE86, różniąca się od innych wersji tego wyjątkowego modelu chowanymi reflektorami.
Toyota Classic z 1996 roku była kolejnym modelem, który powstał z okazji jednego z jubileuszy firmy. W tym przypadku była to 60. rocznica powstania modelu Toyota AA, pierwszego auta produkcyjnego marki. Pomimo swojego klasycznego wyglądu został oparty na konstrukcji pickupa Hilux czwartej generacji. W sumie zbudowano 100 egzemplarzy, a każdy z nich był wyposażony w luksusowe skórzane wnętrze. Samochód ten kosztował około 75 tys. dolarów i był sprzedawany wyłącznie w Japonii.
Model Camp Mate stanowi wyraźny dowód na to, że nawet w oparciu o tak kompaktowego minivana, jakim była Toyota Lite Ace o długości niespełna 4 metrów, można zbudować rasowego kampera. Samochód był dostępny wyłącznie w Japonii. Jego atutem było nadwozie, które po zaparkowaniu można było sprytnie powiększyć, by zapewnić prawie dwukrotnie większą przestrzeń życiową. Samochód napędzany był przez dwulitrowy silnik Diesla, a napęd przekazywała manualna skrzynia o pięciu przełożeniach.