MINI Clubman: przestronna wersja samochodu-legendy
Nowe MINI Clubman to odświeżona wersja jednej z największych legend brytyjskiej motoryzacji. Świadomy swego dziedzictwa i szlachetnej, sześćdziesięcioletniej tradycji, śmiało zwraca się jednak również w kierunku przyszłości, sięgając po nowoczesne rozwiązania i zaawansowane technologie, których jeszcze do niedawna próżno byłoby szukać nawet w samochodach należących do segmentu premium.
MINI Clubman to znakomity samochód dla rodzin, ludzi aktywnych i przedsiębiorców. Główną tego przyczyną są jednak nie tylko jego osiągi - jak na tę klasę i gabaryty doprawdy imponujące - ale również jego walory użytkowe: przestronność i pojemność bagażnika. Ten miejski, zwinny kompakt jest bowiem w stanie bez trudu pomieścić kierowcę i czwórkę towarzyszących mu pasażerów oraz przewieźć nawet 1250 litrów bagażu.
Warto przy tym podkreślić, że przestrzeni załadunkowej w nowym Clubmanie nic właściwie nie ogranicza - poprzecznie otwierane, symetrycznie dzielone drzwi bagażnika sprawiają, że można w nim wygodnie przewozić duże przedmioty - i to nawet o bardzo nieregularnych kształtach. Rozwiązanie to - znane dotąd przede wszystkim z aut terenowych i dużych pojazdów sportowo-rekreacyjnych o podwyższonym zawieszeniu - sprawia, że do nowego Clubmana spakujemy się bez większego wysiłku stając nawet w ciasnych i wyjątkowo zatłoczonych miejscach. A więc przede wszystkim na sklepowych parkingach i w centrach dużych miast.
Nowe oblicze ikony brytyjskiej motoryzacji
Miejskie kompakty rzadko zaskakują fantazją i oryginalnością - słowem: czymkolwiek, co wyróżniałoby je na tle konkurencji. Tak jednak nie jest w przypadku nowego MINI Clubmana, samochodu o intrygującym, ponadczasowym i unikatowym designie, celowo, lecz dyskretnie nawiązującym do najlepszych tradycji angielskiej motoryzacji. Charakterystyczny dla niego motyw brytyjskiej flagi (nadający zwłaszcza charakteru innowacyjnym, zaawansowanym technicznie tylnym LED-owym światłom) jest wyraźnym i jednoznacznym sygnałem, gdzie biją źródła nowego auta koncernu MINI.
W przypadku Clubmana na nudę nie pozwalają również zaskakujące kolory, którymi może zostać pokryta jego karoseria. Spośród nich wyróżnia się zdecydowanie lakier Indian Summer Red - głęboka, nasycona czerwień przypomina barwę wina Marsala, którą amerykański Instytut PANTONE uznał niedawno za jeden z najatrakcyjniejszych kolorów świata. Widać zatem - i to już na pierwszy rzut oka! - że nowy pojazd koncernu MINI jest skierowany nie tylko do wymagających przedsiębiorców i ludzi biznesu, ale także do estetów i koneserów nietuzinkowego stylu, którzy lubią otaczać się tym, co ładne, modne i dobrze zaprojektowane.
Nowoczesność w oryginalnym wydaniu
Clubman nie ma kompleksów również wtedy, gdy chodzi o zastosowane w nim technologie. W jego wypadku tradycja idzie bowiem pod rękę z nowoczesnością - obok elementów typowych i charakterystycznych dla aut spod znaku MINI (kokpit i deskę rozdzielczą powinny rozpoznać nawet ci, który motoryzacją nieszczególnie się interesują), znajdziemy w nim również rozwiązania godne XXI w., a więc na przykład systemy MINI Connected wykorzystujące szereg inteligentnych aplikacji, dzięki którym podróżowanie staje się bardziej efektywnie, mniej męczące i, najzwyczajniej w świecie, przyjemniejsze.
Ale na tym lista technologicznych innowacji dostępnych w nowym aucie spod znaki MINI się przecież nie kończy. W Clubmanie zaszyto szereg technologii, jakich nie powstydziłyby się nawet auta z segmentu premium. O jakich rozwiązaniach tu konkretnie mowa? Chodzi mianowicie o rozbudowane systemy wspomagające (wykorzystujące opcjonalną kamerę cofania, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, aktywny tempomat czy układy asystujące kierowcy podczas jazdy i parkowania), zaawansowane, skrętne reflektory wykonane w technologii LED oraz o nowoczesne zawieszenie adaptacyjne EDC o zmiennej charakterystyce tłumienia, zdolne dostosowywać się w czasie rzeczywistym do różnych rodzajów nawierzchni i warunków atmosferycznych.
Dla rodziny i dla biznesu
MINI Clubman to auto niezwykle uniwersalne. Ale nie tylko dlatego, że jest w stanie przewieźć nawet pięciu wysokich pasażerów, a jego przestrzeń bagażową można w razie potrzeby powiększyć do 1250 litrów. Przyczyną takiego stanu rzeczy jest również to, że nowego Clubmana wyposażono w zaawansowany napęd na cztery koła ALL4, który jest w stanie zagwarantować najlepszą możliwą przyczepność we wszystkich warunkach atmosferycznych i na absolutnie każdym rodzaju nawierzchni. Lód, piach, sypkie szutry czy ulice spływające deszczem? Żaden problem!
Osoby, która usiądzie za kierownicą nowego Clubmana, nie zaskoczą zatem żadne zdarzenia i warunki pogodowe. Nowoczesny napęd na cztery koła zastosowany w nowym MINI jest bowiem w stanie zapewnić optymalny rozkład trakcji pomiędzy obiema osiami pojazdu we wszystkich okolicznościach, jakie tylko można sobie wyobrazić. Jakby tego wszystkiego było mało, za właściwości jezdne Clubmana odpowiada również zaawansowany system dynamicznej kontroli stabilności (DSC), który połączony jest oczywiście z napędem ALL4. A wszystko po to, by kierowca Countrymana czuł się pewnie we wszystkich sytuacjach - niezależnie od tego, czy przyjdzie mu ruszyć na podbój miejskiej dżungli, czy zjechać z najczęściej uczęszczanych szlaków.
Artykuł powstał we współpracy z marką MINI.