Miliony poduszek powietrznych do wymiany. Na liście Kia, Toyota i VW

Wraca problem poduszek powietrznych, które mogą powodować zagrożenie w czasie wypadku. Tym razem problem dotyczy napełniaczy firmy ARC montowanych w 52 milionach samochodów 12 popularnych producentów. Na liście m.in. BMW, Ford, Kia, Mercedes Toyota i VW.

 

Po raz kolejny elementy wyposażenia samochodów zamiast chronić podróżujących, mogą przyczynić się do ich śmierci. Po ogromnej akcji serwisowej poduszek powietrznych marki Takata, w związku z którą konieczna była wymiana tych elementów w 52 milionach aut na całym świecie, pojawił się nowy problem - z elementami napełniaczy produkowanymi przez firmy ARC i Delphi, montowanymi w poduszkach różnych producentów. 

Wadliwe elementy poduszek powietrznych

Sprawę nagłaśnia National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) - Amerykańska organizacja rządowa zajmująca się bezpieczeństwem na autostradach. Śledztwo przeprowadzone na zlecenie tej instytucji stwierdza, że wadliwe elementy mogą powodować nieprawidłowe otwieranie poduszek powietrznych. Chodzi konkretnie o sytuacje, w których podczas napełniania poduszki powietrznej do kabiny wystrzeliwane są metalowe drobiny, pozostałości osadu spawalniczego powstające w procesie produkcji napełniaczy. 

Reklama

Stwierdzone przypadki wadliwego działania poduszek powietrznych

Jak informuje NHTSA, zgromadzono dowody na co najmniej 9 takich zdarzeń z ostatnich 14 lat. Pierwsze doniesienia pochodzą z 2009 r. Opisane w dokumentach przypadki to:

  • 29 stycznia 2009 - boczna poduszka powietrzna od strony kierowcy w czasie wypadku Chryslera Town and Country z 2002 r. doprowadziła do zranienia kierowcy.
  • 8 kwietnia 2014 - boczna poduszka powietrzna od strony kierowcy Kii Optimy z 2004 r. zraniła nogi i twarz kierowcy.
  • 22 września 2017 - boczna poduszka powietrzna od strony kierowcy  Chevroleta Malibu poraniła twarz kierowcy.
  • 15 sierpnia 2021 r. boczna poduszka powietrzna od strony kierowcy Chevroleta Traverse z 2015 r. raniła kierującego. Wypadek śmiertelny. Poduszka została wymieniona po wcześniejszej kolizji.
  • 20 października 2021 boczna poduszka powietrzna od strony kierowcy Chevroleta Traverse raniła twarz kierującego.
  • 18 grudnia 2021 r. boczna poduszka powietrzna od strony pasażera poraniła pasażera i kierowcę Audi A3 e-tron z 2016 r.
  • 22 marca 2023 boczna poduszka powietrzna od strony kierowcy Chevroleta Traverse z 2017 r. poraniła twarz kierowcy.

NHTSA ostrzega o przypadkach w USA, ale informuje też, że podobne zdarzenia zaobserwowano w innych częściach świata:

  • 11 lipca 2016 r. w Kanadzie boczna poduszka pasażera od strony kierowcy raniła kierowcę Hyundaia Elantry z 2009 r. Wypadek śmiertelny.
  • 16 października 2017 r. w Turcji boczna poduszka powietrzna od strony pasażera nieprawidłowo otworzyła się w VW Golfie z 2015 r. Tym razem nikt nie został ranny.

Jakich samochodów dotyczy problem poduszek powietrznych

NHTSA precyzuje, że problem dotyczy 41 milionów elementów wyprodukowanych przez firmę ARC i 11 mln wyprodukowanych przez Delphi w latach 2000-2018. Stanowiły one element składowy poduszek powietrznych montowanych w autach produkowanych przez firmy:

  • BMW
  • FCA (Fiat Chrysler Automobiles)
  • Ford
  • General Motors
  • Volkswagen
  • Hyundai
  • Kia
  • Maserati
  • Mercedes
  • Porsche
  • Tesla
  • Toyota

Wadliwe elementy należy jak najszybciej wymienić. Właściciele pojazdów w nie wyposażonych zostaną poinformowani o problemie i zaproszeni na usługę do serwisu. Trzeba się jednak liczyć z tym, że cały proces zajmie kilka lat. 

Czy poduszka powietrzna w moim samochodzie podlega wymianie?

Póki co kampanię serwisową ogłoszono w Stanach Zjednoczonych. Historia poduszek marki Takata oraz fakt stwierdzenia przypadków wadliwego działania poduszek ARC w Turcji i Kanadzie podpowiadają, że i w tym przypadku problem może dotyczyć również pojazdów sprzedawanych poza USA. Do tej pory jednak nie zostało to potwierdzone. O tym, czy nasz pojazd znajduje się na liście można dowiedzieć się zgłaszając się z numerem nadwozia pojazdu do salonu sprzedającego auta naszej marki. Często taką możliwość daje też wyszukiwarka na stronie internetowej producenta. 

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: airbag | poduszka powietrzna
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy