Miesiąc z nowym taryfikatorem. Miało być wolniej, wyszło jak zwykle?

Paweł Rygas

Oprac.: Paweł Rygas

Miesiąc obowiązywania nowego taryfikatora zaowocował wieloma rekordowymi karami dla kierowców. Czy te ostudziły zapał dużej cześci zmotoryzowanych i sprawiły, że po polskich drogach jeździ się dziś wolniej niż przed wprowadzeniem nowych przepisów?

Czy nowy taryfikator sprawił, że kierowcy w Polsce zwolnili?
Czy nowy taryfikator sprawił, że kierowcy w Polsce zwolnili?Artur Baranowski / Agencja SEAgencja SE/East News

Wprowadzenie nowego taryfikatora mandatów miało skutkować mniejszymi prędkościami jazdy na polskich drogach. W założeniu wyższe stawki mandatów miały skutecznie odstraszać piratów drogowych od łamania przepisów. Niestety - obserwacje po pierwszym miesiącu nie napawają optymizmem.

Nowy taryfikator miesiąc na drogach. Co się zmieniło?

Nowy taryfikator zaczął obowiązywać od 1 stycznia 2022 roku. Już tego dnia posypały się pierwsze mandaty, które nałożyli na kierowców policjanci. Nie było taryfy ulgowej - mandaty wręczone 1 stycznia opiewały na kwotę nawet 2 500 zł, a niektórym kierowcom odebrano również prawo jazdy. Czy nowy taryfikator faktycznie zredukował średnie prędkości jazdy kierowców?

Porównaliśmy średnie prędkości jazdy kierowców w styczniu 2021 roku ze styczniem 2022 roku i rozdzieliliśmy je na obszar zabudowany i niezabudowany. Okazuje się, że w ubiegłym roku kierowcy jeździli wolniej na polskich drogach, aniżeli w tym roku. Jednak są to niewielkie różnice, które wynoszą 1-2 km/h - informuje Julia Langa, Yanosik

Według danych z systemu Yanosik, kierowcy na obszarze zabudowanym poruszają się ze średnią prędkością 78 km/h, a poza nim z prędkością 40 km/h. W porównaniu z ubiegłym rokiem, średnia prędkość jazdy na obszarze zabudowanym jest wyższa o 2 km/h, z kolei w niezabudowanym spadła o 1 km/h.

Prędkość jazdy zależna od rodzaju drogi

Czy nowy taryfikator sprawił, że kierowcy zwolnili?Informacja prasowa (moto)

W Polsce każdy rodzaj dróg ma nałożony inny limit prędkości. Dla pojazdów osobowych są to:

  • Autostrady - 140 km/h
  • Drogi ekspresowe jednojezdniowe - 100 km/h
  • Drogi ekspresowe dwujezdniowe - 120 km/h
  • Drogi krajowe w terenie niezabudowanym - 90 km/h
  • Drogi dwujezdniowe poza obszarem zabudowanym - 100 km/h
  • Drogi krajowe na obszarze zabudowanym - 50 km/h
  • Strefa zamieszkania - 20 km/h

Twórcy Yanosika sprawdzili średnie prędkości jazdy kierowców na różnych rodzajach dróg w pierwszym miesiącu, po wprowadzeniu nowego taryfikatora i porównali je z ubiegłym rokiem.

Średnie prędkości jazdy kierowców na autostradach i drogach ekspresowych są poprawne, zarówno w 2021 roku, jak i w 2022 roku. Niewielkie przekroczenia prędkości są widoczne w średnich prędkościach jazdy na obszarze niezabudowanym i drogach krajowych na obszarze zabudowanym - komentuje Julia Langa, Yanosik

Porównując styczeń 2022 roku z ubiegłorocznym, kierowcy jeżdżą o 2 km/h szybciej na autostradach, o 3 km/h więcej na drogach ekspresowych, a 1 km/h wolniej na obszarze niezabudowanym.

Wolniej w obszarze zabudowanym?

Zebraliśmy dane udziału przekroczeń prędkości na obszarze zabudowanym i niezabudowanym z całego stycznia w 2021 roku oraz w tym roku. Widoczna jest znaczna poprawa w zachowaniu kierowców, którzy w tym roku zachowują prawidłową prędkość jazdy na obszarze zabudowanym o 3 proc. częściej niż w ubiegłym roku. Z kolei na obszarze niezabudowanym z odpowiednią prędkością jeździ o 1,1 proc. więcej kierowców, niż w ubiegłym roku - komentuje Julia Langa, Yanosik
Czy nowy taryfikator sprawił, że kierowcy zwolnili?Informacja prasowa (moto)

Kierowcom wciąż zdarza się jednak przekroczyć prędkość. Największy udział przekroczeń prędkości, według danych z systemu Yanosik, znajduje się w przedziale do 10 km/h. W tym roku, na obszarze niezabudowanym dokonuje tego o 1,2 proc. więcej kierowców, niż w 2021 roku. Z kolei na obszarze zabudowanym udział przekroczeń prędkości utrzymuje się na tym samym poziomie.

Czy nowy taryfikator sprawił, że kierowcy zwolnili?Informacja prasowa (moto)

Zmniejszył się za to udział przekroczeń prędkości od 10-20 km/h - w tym roku spadł o 1,3 proc.  w terenie zabudowanym oraz o 0,2 proc. w terenie niezabudowanym. Zmalała również liczba przekroczeń prędkości o 20-30 km/h w terenie niezabudowanym o 0,9 proc., w zabudowanym o 1,5 proc. Znacznie mniej kierowców przekracza prędkość o 30-50 km/h i więcej.

Czy nowy taryfikator sprawił, że kierowcy zwolnili?Informacja prasowa (moto)

Twórcy Yanosika sprawdzili również średnie prędkości jazdy w 5 największych polskich miastach. Okazuje się, że kierowcy nie jeżdżą w nich więcej niż 35 km/h. Oczywiście ma na to wpływ infrastruktura miejska, liczba świateł oraz przejść dla pieszych, a także natężenie ruchu. Prezentowane dane to zbiór średnich prędkości z przedziału czasowego od 6:00 do 22:00.

***

Jedna droga. Jedno bezpieczeństwo – odcinek 7 – fragment 2
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas