Mercedes klasy G i Unimog - terenowi giganci
Pojazdy, które swoją najwyższą formę prezentują w ekstremalnym terenie mają oddaną rzeszę fanów na całym świecie. Mercedes oferuje dwa takie modele – klasę G w segmencie aut osobowych i Unimoga wśród pojazdów użytkowych. Podczas gdy w tym roku klasa G świętuje w tym roku swoje 40. urodziny, Unimog może pochwalić się ponad 70-letnią tradycją. To wystarczające powody, by oba te samochody spotkały się na wyjątkowym szczycie.
Mercedes klasy G od samego początku był koncepcją wyjątkową - stanowił połączenie wyśmienitych możliwości terenowych, doskonałej przydatności na utwardzonej nawierzchni i bezpieczeństwa. "Najdłuższa stażem" seria osobowych Mercedesów jest produkowana w austriackim mieście Graz dokładnie od czterech dekad, a jej wytwarzanie wiąże się z dużymi nakładami "ręcznej roboty" i pasji. Ale wysokie standardy jakości zdecydowanie się opłacają: 80% spośród wszystkich egzemplarzy klasy G, jakie kiedykolwiek wyprodukowano, wciąż jeździ po drogach i bezdrożach świata.
Dzięki standardowej ramie typu drabinkowego, 100-procentowym blokadom mechanizmu różnicowego i terenowej przekładni redukcyjnej klasa G może dotrzeć praktycznie wszędzie. Na odpowiedniej nawierzchni jej zdolność pokonywania wzniesień sięga 100%. "Gelenda" zachowuje stabilność prowadzenia przy pochyleniu pod kątem 35 stopni, a przy głębokości brodzenia wynoszącej 70 cm jest w stanie bez trudu pokonać nawet niewielkie rzeki. Z tego powodu nadaje się do szerokiego zakresu zastosowań. Swoje mocne strony pokazuje na przykład w wersjach specjalnych - dla policji, straży pożarnej i służb ratowniczych. Terenowa ikona cieszy się światową sławą również jako "Papamobile". Pomalowany na perłowy kolor, wyposażony w specjalne nadwozie ze szkła egzemplarz modelu w latach 80. towarzyszył papieżowi Janowi Pawłowi II jako jego oficjalny pojazd.
Od 20 lat Klasa G jest dostępna także jako model AMG. Ponad 1/3 sprzedaży "Gelendy"stanowi wariant Mercedes-AMG G 63 (585 KM), co czyni go najbardziej popularnym w całej rodzinie modelu. Fakt, że samochód terenowy może spełniać najwyższe standardy, w 2017 r. udowodnił Mercedes-Maybach G 650 Landaulet, limitowany do 99 egzemplarzy - z silnikiem V12, osiami portalowymi, elektrycznym miękkim dachem i ekskluzywnym wykończeniem tylnej części kabiny pasażerskiej.
Dzisiaj gama opcji indywidualizacji G manufaktur oferuje możliwość skonfigurowania klasy G w jeszcze bardziej ekskluzywnym wydaniu. Od września 2019 roku nabywcy "Gelendy" mają do wyboru ponad milion kombinacji specyfikacji samochodu. Dotyczy to zresztą nie tylko aut dopiero skierowanych do produkcji, ale także istniejących zamówień - nawet do kilku tygodni przed produkcją. Teoretycznie model mógłby powstawać przez kilka dziesięcioleci, a żaden z egzemplarzy nie byłby taki sam.
Począwszy od tego roku klienci z całego świata mają okazję przetestować możliwości klasy G, poprawić swoje umiejętności jazdy w ekstremalnym terenie i na własnej skórze przekonać się, co symbolizuje znak jakości "Schöckl proved" - swoje podwoje otworzyło Centrum Doświadczeń Klasy G (G-Class Experience Centre), zlokalizowane na terenie byłej bazie lotniczej Nittner w Feldkirchen, około 15 kilometrów na południe od Grazu.
Podczas gdy klasa G doskonale sprawdza się także jako samochód lifestyle'owy, Mercedes-Benz Unimog to prawdziwy wół roboczy. We Francji służy jako pojazd przeciwpożarowy, na Sycylii wspina się na Etnę jako autobus turystyczny, a niemiecką morską służbę poszukiwawczo-ratowniczą wspiera jako pojazd ratunkowy. Jego off-roadowe możliwości i niezawodność sprawiają, że jest lojalnym towarzyszem we wszystkich zakątkach świata - również dzięki współpracy z ponad 650 punktami serwisowymi Unimoga w ponad 130 krajach. Czytelnicy magazynu "Off Road" już po raz 15. z rzędu przyznali mu tytuł "off-roadera" w kategorii "Pojazdy specjalnego przeznaczenia".