LPG zamiast diesla lub elektryka? A tak śmiali się z Polaków...

Gaz płynny LPG cieszy się coraz większym zainteresowaniem na stacjach paliw w Europie. W obliczu ekologicznej nagonki na samochody z silnikami Diesla i braku alternatywy w postaci zbyt drogich aut elektrycznych, Europejczycy zwracają się w kierunku paliw alternatywnych. We Francji popyt na gaz LPG wzrósł od 2019 roku aż piętnastokrotnie!

Ponad połowa klientów Dustera i Sandero w Polsce zamawia auto z instalacją LPG
Ponad połowa klientów Dustera i Sandero w Polsce zamawia auto z instalacją LPGINTERIA.PL

Galopujące ceny paliw sprawiają, że wielu kierowców z coraz większym zainteresowaniem spogląda w stronę aut z instalacją gazową. Rosnąca moda na LPG to również wynik odwracania się nabywców od aut z silnikami wysokoprężnymi. Na ich tle auta na gaz mają szereg niepodważalnych zalet: są tańsze w eksploatacji, mniej usterkowe i - o czym warto pamiętać - zdecydowanie przyjaźniejsze dla środowiska!

LPG - taniej i ekologiczniej niż dieslem

W Polsce znaczenia skrótu LPG nie trzeba chyba nikomu tłumaczyć. Z dziennikarskiego obowiązku przypominamy, że Liquefied Petroleum Gas jest mieszanką lekkich węglowodorów, głównie butanu (gaz do użytku domowego) i propanu. Jest to gaz całkowicie nietokstyczny. W trakcie spalania nie wytwarza prawie wcale cząstek pyłów i w ograniczonym stopniu emituje NOx, które są czynnikiem wywołującym choroby układu oddechowego.

Mówiąc wprost - oferuje możliwość jazdy tańszej niż nowoczesnym dieslem, przy zdecydowanie mniejszym wpływie na środowisko. Warto też dodać, że spalanie gazu LPG powoduje o 10 proc. mniejszą emisję CO2 niż w trakcie zasilania silnika benzyną.

W Europie ten rodzaj paliwa jest dystrybuowany w 32 000 stacji, co oznacza, że gaz zatankujemy na co czwartej stacji.

Dacia Duster TCe 100 LPG na filmieINTERIA.PL

Samochody na gaz. Gdzie jest ich najwięcej?

Technologia zasilania silników spalinowych gazem LPG istnieje w branży motoryzacyjnej od 1979 roku i zawojowała cały świat. W skali świata za największych zwolenników tego paliwa uznać można: Koreę, Rosję, Tajlandię, Meksyk i Turcję. W Europie są to kraje takie jak Polska, Ukraina czy Włochy. Na całym świecie jeździ dziś 28 milionów samochodów napędzanych LPG.

Wolniejsze przechodzenie na zasilanie LPG w innych krajach wynika głównie z nie znajomości zalet tego źródła energii oraz z mniejszej gęstości sieci stacji oferujących to paliwo. Jednakże od dwóch lat technologia LPG nabiera wiatru w żagle jak nigdy dotąd. Sprzedaż, napędzana podwyżkami cen benzyny i oleju napędowego na stacjach, gwałtownie rośnie.

Francuski rekord sprzedaży gazu LPG

Duża w tym zasługa Dacii, która stawia na LPG od 2010 roku. W samej tylko Polsce ponad połowa nabywców nowej Dacii Sandero oraz Dustera wybiera samochody z fabryczną instalacją LPG. Oferowany na całym świecie nowy Logan standardowo wyposażony jest w fabryczną instalację gazową. W 2020 roku 1 na 5 sprzedanych samochodów marki Dacia (w skali świata) posiadał instalację LPG. W pierwszym półroczu 2021 roku udział ten stanowi już 28 ogółu sprzedaży!

Efektem takiego podejścia jest skokowy wzrost zainteresowania LPG na rynkach Starego Kontynentu. Świetnym przykładem może być Francja gdzie w pierwszym półroczu 2021 roku - w porównaniu do tego samego okresu roku 2020 - rynek LPG wzrósł czterokrotnie. Co więcej, w porównaniu do roku 2019 mówić już można o - uwaga - piętnastokrotnym wzroście!

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas