Fabryczne LPG? Dziś to prawdziwy rarytas!

Jeszcze kilka lat temu każdy szanujący się importer nowych pojazdów miał w swojej ofercie samochody z fabryczną instalacją gazową. Dziś marki, które kuszą klientów możliwością taniej jazdy na LPG, policzyć można na palcach jednej ręki!

Fabtyczna instalacja gazowa to dzis prawdziwa rzadkość
Fabtyczna instalacja gazowa to dzis prawdziwa rzadkośćINTERIA.PL

Pomór modeli z fabryczną instalacją gazową to efekt drastycznego zaostrzania norm emisji spalin i wymuszonych tym zmian konstrukcyjnych. Dowsizing często idzie w parze ze stosowaniem bezpośredniego wtrysku benzyny, a takie rozwiązanie winduje cenę instalacji gazowej poza granicę opłacalności.

W efekcie na polskim rynku mamy obecnie zaledwie trzy marki, które mogą się pochwalić ofertą nowych aut z fabryczną instalacją gazową. Niekwestionowanym liderem jest w tym zestawieniu... Dacia!

To zasługa stosowanego przez markę na szeroką skalę silnika 1.0 TCe konstrukcji Nissana. Mimo zastosowania w praktyce idei downsizingu konstruktorom tej jednostki udało się sprostać najnowszym normom emisji spalin (pełne Euro 6) bez konieczności stosowania wtrysku bezpośredniego (jednostka ma klasyczny wtrysk wielopunktowy). Dzięki temu - montowaną jeszcze w Rumunii - instalację gazową, której obecność nie wpływa w żaden sposób na warunki gwarancji, zamówić można do każdego z popularnych modeli Dacii.

Przy okazji - ważna informacja. Samochody Dacii z fabryczną instalacją gazową (dostawcą jest Landi Renzo) pochwalić się mogą kilkoma zmianami konstrukcyjnymi. Do współpracy z LPG przystosowano m.in. głowicę, która ma wzmocnione gniazda zaworowe i same zawory. 

Na ogromną popularność Dacii z LPG w największym stopniu wpływa jednak sama oferta. Niezależnie od modelu dopłata do fabrycznej instalacji wynosi zaledwie... tysiąc złotych!

Renault ClioINTERIA.PL

Identyczną instalację oferowaną fabryczne znajdziemy też w Renault. W przypadku francuskiego producenta do wyboru są dwa modele: Clio i Captur. Każdy z nich może mieć pod maską, ten sam co w Dacii, silnik 1.0 TCe z turbodoładowaniem, pośrednim wtryskiem i trwałym (!) łańcuchem rozrządu. Tyle tylko, że oferta nie jest już tak atrakcyjna, jak w przypadku rumuńskiego producenta.

Clio z instalacją gazową - model TCe 100 LPG - oferowane jest wyłącznie w wersji wyposażeniowej ZEN, której ceny startują od 65 400 zł. Dla porównania auto bez LPG - słabsza o 10 KM odmiana TCe 90 ZEN - kosztuje 62 400 zł, co oznacza, że za możliwość oszczędnej jazdy na gazie dopłacić trzeba u dealera 3 tys. zł. Nieco taniej jest w przypadku większego Captura. Bazowy model TCe 90 ZEN kosztuje od 73 900 zł. Odmiana z gazem - TCe 100 LPG - to wydatek od 75 900 zł.

Kia RioInformacja prasowa (moto)

Samochody z fabryczną instalacją gazową ma też w ofercie Kia. Chodzi o model Rio napędzany czterocylindrowym silnikiem 1,2 l DOHC z klasycznym, pośrednim (wielopunktowym) wtryskiem paliwa. Pozbawiona doładowania jednostka generuje moc 84 KM i 122 Nm i dobrze radzi sobie w ruchu miejskim. Oferta Koreańczyków ma jednak pewną wadę - cenę. Wprawdzie instalację gazową (firmy BRC) zamówić można do każdej wersji wyposażeniowej, ale wiąże się to z dopłatą w wysokości aż 4 800 zł.

Jeszcze do niedawna kupić też można było wyposażonego w instalację gazową Hyundaia i20, ale w najnowszym cenniku nie znaleźliśmy już takiej opcji. Niewykluczone, że wróci ona do oferty, bo gamę silnikową nowej generacji modelu otwiera wspomniany 1,2 l DOHC (84 KM). Paweł Rygas

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas