Dacia Duster 100 TCe LPG 4x2. Wszystko, co musisz wiedzieć o instalacji gazowej!

Na naszym redakcyjnym parkingu zagościł niedawno jeden z ulubieńców polskich klientów indywidualnych - Dacia Duster. Do testu otrzymaliśmy bardzo interesującą wersję, która łączy w sobie dwie skrajności: zaskakująco bogate wyposażenie i - równie zaskakujące - niskie koszty eksploatacji.

Instalację gazową w Dusterze skompletowano specjalnie dla Dacii
Instalację gazową w Dusterze skompletowano specjalnie dla DaciiINTERIA.PL

Już tłumaczymy - prezentowane auto to absolutny top cennika jeśli chodzi o możliwości konfiguracyjne. Mowa o wersji Prestige doposażonej w opcjonalne: system bezkluczykowego dostępu (dopłata 1000 zł), układ czterech kamer MultiView (dopłata 1100 zł), podgrzewane fotele (600 zł) i metalizowany lakier Orange Atacama. Cena tak skonfigurowanego pojazdu, legitymującego się m.in.: automatyczną klimatyzacją, systemem multimedialnym z dotykowym ekranem o przekątnej 7 cali (z cyfrowym radiem DAB), pełnym pakietem elektrycznym (4x szyby plus lusterka) i 17-calowymi obręczami kół ze stopów lekkich to dokładnie 72 400 zł. Dla porównania, za podobnie skonfigurowanee modele konkurencji zapłacić trzeba co najmniej o 15 tys. zł więcej.

Śledząc cenniki Dacii zauważycie jednak, że auto z bazowym, trzycylindrowym silnikiem 100 TCe o mocy 100 KM kosztować powinno o równy tysiąc złotych mniej. Wspomniana kwota stanowi dopłatę do - opcjonalnej - wycenionej właśnie na równy tysiąc złotych (!) - instalacji gazowej! Biorąc pod uwagę, że jej montaż w niezależnym warsztacie wiąże się dziś z blisko trzykrotnie (!) wyższym wydatkiem - słowo "kusząca" nie oddaje w pełni charakterystyki takiej oferty. Czy oznacza to jednak, że Dacia "przyoszczędziła" właśnie na gazie montując w pojeździe instalację słabej jakości? Nic z tych rzeczy!

Twarde plastiki i szarzyzna. Za to ergonomia - jak za starych, dobrych lat!INTERIA.PL

Inicjatywa wyposażania Dustera i innych oferowanych modeli w instalację LPG wyszła od samego producenta. Oznacza to, że pojazd otrzymuje ją jeszcze w fabryce, a nie u polskiego importera czy poszczególnych dealerów! Jak udało się nam ustalić, w samochodach rumuńskiego producenta pracuje układ cenionej włoskiej firmy LandiRenzo. Co więcej - kompletując instalacja dla Dustera nie ograniczono się do sięgnięcia po elementy "z półki". Standardowe są tylko: zbiornik, wielozawór i przewody. By odpowiednio zestroić układ właśnie pod kątem Dacii, włoski producent dokonał kilku ważnych modyfikacji.

Maksymalne spalanie, jakie udało się nam uzyskać w warunkach srogiej zimyINTERIA.PL

Przykład - odseparowano elektrozawór wejściowy od reduktora, co eliminuje wydzielanie tzw. laków z paliwa LPG pod wpływem zmian temperatury, a przewód LPG zasilający szynę wtryskową LPG otrzymał większą średnicę i otulinę termiczną. Nie obeszło się też bez zmian technicznych w samym silniku!

Zmieniła się np. strategia działania pompy płynu chłodzącego wbudowanej w obwód chłodzący/podgrzewający reduktora LPG. Tutaj nadrzędnym celem było utrzymanie stałej temperatury gazu w określonym przedziale, czyli 30-35 stopni C. Na tym jednak nie koniec. Zakres zmian był zdecydowanie szerszy i obejmował też m.in. modyfikację sterowników wtrysku benzyny i LPG pod kątem zgodności z najnowszymi standardami emisji spalin. Samochód spełnia bowiem rygorystyczną, wprowadzoną z początkiem stycznia bieżącego roku, normę emisji Euro 6 Full.

Dacia Duster TCe100 LPG zimą

Śnieg i mrozy (-22) nie robią na naszej Dacii wrażenia! Działa bez zarzutum i pokonuje 100 km za niecałe 25 zł!

Dacia Duster 100 TCe 100 LPG 4x2 INTERIA.PL
Dacia Duster 100 TCe 100 LPG 4x2 INTERIA.PL
Dacia Duster 100 TCe 100 LPG 4x2 INTERIA.PL
Dacia Duster 100 TCe 100 LPG 4x2 INTERIA.PL
Dacia Duster 100 TCe 100 LPG 4x2 INTERIA.PL
Dacia Duster 100 TCe 100 LPG 4x2 INTERIA.PL
Dacia Duster 100 TCe 100 LPG 4x2 INTERIA.PL
Dacia Duster 100 TCe 100 LPG 4x2 INTERIA.PL
Dacia Duster 100 TCe 100 LPG 4x2 INTERIA.PL
Dacia Duster 100 TCe 100 LPG 4x2 INTERIA.PL
Dacia Duster 100 TCe 100 LPG 4x2 INTERIA.PL
Dacia Duster 100 TCe 100 LPG 4x2 INTERIA.PL
Dacia Duster 100 TCe 100 LPG 4x2 INTERIA.PL
Dacia Duster 100 TCe 100 LPG 4x2 INTERIA.PL
Dacia Duster 100 TCe 100 LPG 4x2 INTERIA.PL
Dacia Duster 100 TCe 100 LPG 4x2 INTERIA.PL
Dacia Duster 100 TCe 100 LPG 4x2 INTERIA.PL
Dacia Duster 100 TCe 100 LPG 4x2 INTERIA.PL
Dacia Duster 100 TCe 100 LPG 4x2 INTERIA.PL
Dacia Duster 100 TCe 100 LPG 4x2 INTERIA.PL
Dacia Duster 100 TCe 100 LPG 4x2 INTERIA.PL

Zwolenników LPG najbardziej ucieszy jednak fakt, że - jak zapewnił Interię polski oddział rumuńskiego producenta - specjalnej modyfikacji poddano głowicę! Mówiąc wprost - gniazda zaworowe oraz same zawory zostały zmodyfikowane i dostosowane do pracy silnika na obydwu rodzajach paliwa! Z tego też powodu zrezygnowano z montażu systemu lubryfikacji. Silnik ma klasyczny wtrysk pośredni, a dzięki zmianom w oprogramowaniu, w razie potrzeby za chłodzenie zaworów odpowiada tzw. "dotrysk" benzyny. Jakiekolwiek obawy o trwałość jednostki napędowej nie znajdują więc uzasadnienia w faktach! 

Dacia duster LPG na filmieINTERIA.PL

A jeśli już o nich mowa to... do tej pory samochód pokonał z nami blisko 2 tys. km, z czego prawie 3/4 tego dystansu - właśnie na gazie. W najmniej sprzyjających okolicznościach (temperatura minus 15 stopni Celsjusza, obfite opady śniegu), gdy - w trosce o bezpieczeństwo (zaśnieżone drogi) jeździliśmy na niższych biegach niż zazwyczaj - komputer wskazał średnie zużycie LPG na poziomie 10,8 l/100 km w jeździe mieszanej. Przy średniej cenie na poziomie 2,3 zł/l, pokonanie 100 km kosztuje nas więc... 24 złote i 84 grosze! Przez ten czas - raz - zatankowaliśmy też pod korek benzynę i od tej pory wskaźnik nieustannie wskazuje... pełny stan.

Dacia Duster. Samochód (nie)doceniany? INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas