Linia GR SPORT Toyoty to więcej niż wersje wyposażenia. Sportowa stylistyka i tuning podwozia
Materiał promocyjny
Najbogatsze wersje wyposażenia i efektowny wygląd to pierwsze, co rzuca się w oczy, gdy spojrzymy na linię samochodów GR SPORT Toyoty. Jeśli jednak przyjrzymy się bliżej, szybko zauważymy, że zmian jest dużo więcej – tuning zawieszenia, wzmocnione nadwozie czy udoskonalony układ kierowniczy. A to dopiero początek. Co jeszcze mają do zaoferowania te modele?
O sukcesie bądź porażce w sportach motorowych decydują najmniejsze detale. Z jednej strony to trwałość i wytrzymałość zastosowanych komponentów - trudno bowiem o zwycięstwo, jeśli nie dojedziemy do mety, co najlepiej widać na przykładzie rajdu Dakar. Z drugiej strony - szeroko rozumiane innowacje, przekładające się na lepsze osiągi. Dość bowiem powiedzieć, iż o wygranej, np. w rajdach WRC, często decydują ułamki sekund. Większe szanse na sukces mają więc te zespoły, które będą o krok przed konkurencją. Co to wszystko jednak oznacza dla zwykłych kierowców? Odpowiedzią na to pytanie jest linia GR SPORT Toyoty.
Sportowe emocje dostępne dla każdego
Różnego rodzaju technologie, wymyślane na potrzeby sportowej rywalizacji na najwyższym światowym poziomie, regularnie trafiają do samochodów produkowanych seryjnie. Przykładów jest mnóstwo: od Formuły 1, poprzez rajdy WRC, a kończąc na wyścigach długodystansowych.
Działalność Toyoty w tym zakresie od lat pozostaje bardzo widoczna - marka ma na swoim koncie szereg sukcesów w rajdach WRC czy Dakarze. Do triumfów w światowym motorsporcie nawiązują specjalne wersje wyposażeniowe najpopularniejszych modeli, dostępne w ramach linii GR SPORT: Yaris, Corolla, Toyota C-HR, RAV4 czy Hilux. Choć wkład inżynierów z działu Toyota Gazoo Racing jest widoczny już na pierwszy rzut oka, wizualne sportowe akcenty to nie wszystko. To dopiero początek.
Yaris GR SPORT: mały, ale wariat
Charakter zmian oraz ich siłę widać na przykładzie Toyoty Yaris. W podstawowej wersji to mały, praktyczny, miejski i cieszący się ogromną popularnością samochód. Czym się różni model GR SPORT?
Z jednej strony kwestiami wizualnymi. To 18-calowe aluminiowe koła z czerwonymi akcentami, nowe wzory grilla (motyw "G") i tylnego dyfuzora (kształt litery "T") czy dedykowany lakier Dynamic Grey. Z drugiej - to tuning zawieszenia, udoskonalony układ jezdny i wzmocnione nadwozie, czyli kwestie zauważalne w momencie, gdy zasiądziemy za kierownicą.
Modyfikacji uległo zarówno przednie, jak i tylne zawieszenie Yarisa GR SPORT - wszystko po to, aby zapewnić lepsze prowadzenie podczas dynamicznej jazdy. Dzięki szybszym reakcjom amortyzatorów przy większych prędkościach układ kierowniczy reaguje precyzyjniej na polecenia kierowcy. Za efektywniejszą przyczepność podczas dynamicznego przyspieszania i gwałtownego hamowania odpowiadają z kolei specjalnie zoptymalizowane tylne sprężyny.
Wspomnieć warto także o modułowej platformie TNGA, dodatkowemu wzmocnieniu i usztywnieniu nadwozia oraz dopracowanej aerodynamice i okładzinom wewnątrz nadkoli z przodu i z tyłu.
Toyota Hilux GR SPORT: nowa wersja kultowego pick-upa
O ile Yaris od lat pozostaje symbolem rajdów WRC, o tyle za ikonę Dakaru uznać można Toyotę Hilux. Zawodnicy Toyota Gazoo Racing wygrali ten wymagający rajd cross-country w 2019, 2022 i 2023 r. W tym sporcie liczy się głównie wytrzymałość i niezawodność - przemierzanie wielokilometrowych pustyń i innych nieprzyjaznych terenów to spore wyzwanie dla zawieszenia oraz silnika. Do triumfów Toyoty w tej prestiżowej imprezie nawiązuje Hilux GR SPORT. Jakie konkretnie zmiany wprowadzono?
Przede wszystkim zastosowano nowe amortyzatory jednorurowe i tuleje, zmodyfikowane sprężyny oraz przeprojektowane resory piórowe. W efekcie wersja GR SPORT jest o wiele łatwiejsza w prowadzeniu, zwłaszcza pod kątem zauważalnie większej przyczepności.
Wersja GR SPORT w porównaniu ze standardowym Hiluxem to jednak nie tylko poprawione właściwości jezdne, ale również lepsze tłumienie wibracji o wysokiej częstotliwości oraz efektywniejsze odprowadzanie ciepła.
Jeśli chodzi natomiast o silnik, został on połączony z sześciobiegową skrzynią automatyczną. To 2,8-litrowa jednostka o mocy 204 KM (150 kW) i oferująca 500 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Nie jest to bez znaczenia, bowiem Hilux GR SPORT może pociągnąć przyczepę ważącą aż 3,5 tony.
Rodzina GR SPORT: zmiany, które przyprawiają o szybsze bicie serca
Inspiracje sportami motorowymi zauważymy także w pozostałych modelach Toyoty z rodziny GR SPORT. To auta, które doskonale znamy z polskich dróg: Corolla, Yaris Cross, Toyota C-HR oraz RAV4.
Bardziej wytrzymałe zawieszenia, sztywniejsze sprężyny i amortyzatory oraz precyzyjniejsze, wspomagane elektronicznie układy kierownicze, a wszystko to dostrojone pod kątem przyczepności i ograniczenia przechyłów.
Modele z linii GR SPORT Toyoty, choć tak od siebie różne, łączy jedno - ekskluzywne elementy stylistyczne zarówno nadwozia, jak i wnętrza oraz szereg modyfikacji, które przekładają się na zwiększoną pewność prowadzenia. Dzięki linii GR SPORT Toyoty sportowe emocje dostępne są dla każdego.
Materiał promocyjny