Land Cruiser 155 - weteran grupy T2

Hiszpański kierowca Xavier Foj, legenda Rajdu Dakar, udowodnił, że Land Cruiser 155 to auto niezniszczalne. W 2019 roku ta trzydrzwiowa Toyota wciąż pozwala walczyć o wysokie lokaty w rajdach terenowych, a niska awaryjność i dostęp do części zamiennych sprawiają, że jest świetnym wyborem dla osób rozpoczynających przygodę z cross-country.

article cover
Informacja prasowa (moto)

Polski pomysł na T2

Grupa T2 to rywalizacja seryjnych samochodów terenowych z niezbędnym wyposażeniem z zakresu bezpieczeństwa. A to oznacza, że ściganie takimi konstrukcjami nie wymaga wielkich nakładów finansowych, jest duży dostęp do części. W XXI wieku rywalizację takich aut w największych rajdach terenowych świata zdominowała Toyota z modelem Land Cruiser. Seryjne zwycięstwa w Rajdzie Dakar tylko to potwierdziły.

Ale w ostatnich latach konkurencja w grupie T2 jest coraz mniejsza, bo wygasają homologacje. A przede wszystkim nowych nie przybywa, bo producenci nawet o homologacje się nie starają. Polski Związek Motorowy stara się ten trend odwrócić, przedłużając możliwość startów tymi samochodami.

“Jest bardzo wiele samochodów grupy T2, które ścigały się w rajdach terenowych jeszcze nie tak dawno temu, ale wygasły im homologację i od tej pory ścigać się nie mogły. Szkoda żeby poszły w zapomnienie, bo umożliwiają one jednak rywalizację na względnie akceptowalnym poziomie kosztowym dla wielu zawodników. Dlatego postanowiliśmy wprowadzić do regulaminów "historyczne" T2, żeby dać tym autom drugie życie." - mówi Tomasz Brzeziński z Podkomisji Rajdów Terenowych PZM, który jest inicjatorem pomysłu.

Land Cruiser sprawdzony w Rajdzie Dakar

“Przekrój samochodów, które można przystosować do ścigania w ramach grupy T2 nie wymaga monstrualnego budżetu. W tej chwili najlepszym wyborem wydaje się Toyota Land Cruiser 155, która ma doskonały stosunek ceny do tego, co oferuje.

Informacja prasowa (moto)

To auto niemal pancerne, co udowodnił choćby Xavier Foj w Rajdzie Dakar. Auto spisze się w krótszych rajdach typu baja, ale pozwala też na rywalizację w maratonach" - uważa Piotr Sołtys, właściciel Solter Rally Team, który zajmuje się przygotowaniem i obsługą rajdowych terenówek.

Xavier Foj to prawdziwa legenda Rajdu Dakar. Wystąpił w ostatnich 28 edycjach, 13 razy z rzędu dojeżdżał do mety, co jest wielkim wyczynem. Od 2006 roku startuje Toyotami, od 2011 roku postawił na model Land Cruiser 155, który przyniósł mu trzy zwycięstwa z rzędu w grupie T2 w najtrudniejszym terenowym rajdzie świata. Trudno o lepszą rekomendację dla auta.

Informacja prasowa (moto)

Trzylitrowy silnik Diesla z turbodoładowaniem o mocy ok. 200 KM,  sześciobiegowa skrzynia biegów, sportowe zawieszenie Donnera, a do tego zbiornik paliwa o pojemności 300 litrów sprawiają, że auto świetnie radzi sobie zarówno na szybkich partiach tras rajdowych w stylu WRC, jak i na fragmentach bardziej przeprawowych czy typowo pustynnych. W tym sezonie Rajdowych Mistrzostw Polski Samochodów Terenowych rywalizują już dwa Land Cruisery 155. Auta załóg Baranowski/Konczak oraz Piec/Marczewski plasują się w czołówce grupy T2 i ocierają się o czołową dziesiątkę klasyfikacji generalnej, gdzie dominują konstrukcje typu proto.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas