Lancer przed Porsche i Subaru!

Mitsubishi Lancer Evolution VIII zdobył tytuł "Sportowego Samochodu Roku", przyznawaną przez specjalistyczny francuski magazyn "Echappement". Pokonując 19 rywali zdobył powszechne uznanie i uzyskał maksymalne oceny od każdego z jurorów.

Co roku wszyscy entuzjaści sportu niecierpliwie wyczekują decyzji podejmowanej przez jury "Echappement". Od chwili powołania konkursu w 1982 roku każde ogłoszenie wyników głosowania na "Sportowy Samochód Roku" jest wielkim wydarzeniem. Uzyskanie statusu kandydata do tego tytułu wymaga od samochodu przejścia przez niezwykle skrupulatne testy. Samochody były testowane przez profesjonalnych kierowców i dziennikarzy na torze Issoire oraz drogach regionu Owerni w centralnej Francji . Poza 'czystymi' osiągami i możliwościami sportowymi kryteria obejmują także cenę oraz ogólną koncepcję auta. To prawdziwy ostateczny test, perfekcyjny, choć i drastyczny.

Reklama

Po raz pierwszy od utworzenia konkursu samochód zdobył najwyższe uznanie wśród jurorów: Mitsubishi Lancer Evolution VIII otrzymał maksymalne oceny od wszystkich członków sędziowskiego gremium.

Rywalizacja o tytuł roku 2004 była wyjątkowo zażarta, co ilustruje ostateczna czołówka finałowa. Lancer Evolution VIII wygrał z legendarnymi samochodami sportowymi i groźnymi rywalami: na drugim miejscu uplasowało się Porsche 911 Carrera S, a na trzecim Subaru Impreza WRX STi.

Tym samym Mitsubishi Lancer Evolution VIII zbliżyło się do tak legendarnych, mitycznych już niemal pojazdów, jak Lancia Delta HF Integrale, Ford Sierra Cosworth 4x4, czy BMW M3.

Legendą staje się więc samochód, który ustanowił światowe rekordy sportowe w rajdach, zdobywając czterokrotnie tytuł mistrzowski kierowców (Tommi Mäkinen, 1996, 1997, 1998, 1999) i jeden producentów (1998).

Lancer Evolution VIII został wprowadzony na rynek francuski w maju br. Po kilku latach importu "szarego" lub "równoległego" ósma generacja Lancera Evo została oficjalnie częścią oferty i objęto ją oficjalną gwarancją europejskiej sieci dilerskiej Mitsubishi Motors. Lancer Evolution VIII łączy w sobie cechy sportowe i charakter prawdziwie funkcjonalnego sedana - to zmyślna kombinacja, która bez wątpienia przemówiła do wszystkich sędziów.

Wymogi dynamiki spełniają przede wszystkim imponujące linie Lancera Evo VIII. Wszystkie zmiany wobec poprzedniego modelu umożliwiły zmniejszenie oporów i unoszenia nadwozia, dzięki czemu poprawiły się znacznie stabilność i własności jezdne. By wygląd auta był równie atrakcyjny, co dynamiczny, Evo VIII jeździ na 17-calowych kołach Enkei z lekkich stopów.

Wnętrze sportowej kabiny jest rozplanowane stylowo, ale nie ozdobnie, a instrumenty pokładowe są funkcjonalne. Mała, trójramienna sportowa kierownica Momo przydaje wnętrzu dynamicznej nutki, w czym pomocne jest też czerwone podświetlenie zegarów. Aby dopełnić dzieła, kabinę Evo VIII wyposażono w kubełkowe fotele Recaro z przodu.

Lancer Evolution VIII jest bardzo przestronny. Ten sportowy samochód może się więc łatwo zmienić w auto rodzinne o wygodnej i szerokiej tylnej kanapie i pojemnym bagażniku.

Zachowanie Lancera Evo VIII na drodze jest znakomite. Zintegrowany permanentny napęd na cztery koła oraz wykonane specjalnie dla tego modelu opony Bridgestone Potenza zapewniają fantastyczną przyczepność. Kolumny McPhersona z przodu i wielowahaczowe zawieszenie tylne ze stabilizatorami zapewniają doskonałą stabilność.

Lancer Evolution VIII jest wyposażony w wyrafinowany układ przeniesienia napędu. Poza śrubowym mechanizmem różnicowym o podwyższonym tarciu pomiędzy przednimi kołami, Evo VIII oferuje jeszcze dwa ważne mechanizmy. Pierwszy nazywa się ACD. To aktywny dyferencjał centralny, zamontowany pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów, który nadzoruje rozdział momentu obrotowego pomiędzy osie przednią i tylną, a tym samym ułatwia prowadzenie w ostrych zakrętach. W warunkach zwykłych, bez opadów i na suchej nawierzchni, moc 265 KM rozdzielana jest równomiernie po 50 proc. pomiędzy koła przednie i tylne. Gdy przyczepność spada, elektronika automatycznie dostosowuje się do warunków i zmienia te proporcje. Jeśli jednak kierowca sobie tego życzy, zmiany takie można wywołać ręcznie za pomocą przełącznika w desce rozdzielczej. Przełącznik umożliwia wybór pomiędzy trzema trybami jazdy: asfalt, szuter i śnieg. Te trzy możliwości zapewniają szybszą i optymalną reakcję samochodu w przypadku zmiany warunków jazdy.

Drugi mechanizm to nowy aktywny system przeciwdziałający schodzeniu z toru jazdy (Super AYC). Zwiększa on trakcję wewnętrznego tylnego koła podczas ostrej jazdy po zakrętach, zapobiegając buksowaniu kół i zwiększając przyczepność. W porównaniu z poprzednią generacją Super AYC pozwala na zwiększenie prędkości w zakrętach nawet o 10 proc.

Oddając kierowcy do dyspozycji wysoki moment obrotowy o wartości 36,2 kgm przy 3500 obr./min, dwulitrowy turbodoładowany silnik zapewnia prawdziwą przyjemność z jazdy. Moc 265 KM uzyskiwana przy 6500 obr./min to wynik wprost ze sportu wyczynowego, co ma odzwierciedlenie w osiągach: 6,1 s do 100 km/h i 245 km/h (uzyskana na torze). Szybka i precyzyjna, pięciostopniowa skrzynia biegów pozwala na pełne wykorzystanie tego potencjału.

Jeśli chodzi o hamulce, Lancer Evolution VIII wyposażony jest w wentylowane tarcze i aluminiowe zaciski Brembo o czterech tłoczkach z przodu i dwóch z tyłu, dzięki czemu zawsze pewne jest hamowanie skuteczne i bezpieczne.

Biorąc pod uwagę bogate wyposażenie seryjne, w skład którego wchodzą klimatyzacja, radioodtwarzacz CD, aluminiowe koła, kubełkowe fotele i technika wprost ze sportu motorowego, Lancera Evo VIII uznać należy za samochód o bardzo ciekawym stosunku ceny do wartości, a w dodatku zapewniający prawdziwą przyjemność z jazdy. A dzięki temu jest właśnie Sportowym Samochodem Roku.

Porozmawiaj na Forum.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy