Łada sierotą po Renault. Francuzi zastawili pułapkę na Rosjan?

Paweł Rygas

Oprac.: Paweł Rygas

​Wiemy jaki los czeka Dustera i Largusa, czyli rosyjskie sieroty po Renault. Na temat przyszłości obu modeli na rosyjskim rynku wypowiedział się właśnie szef Łady. Wygląda na to, że wycofując się z Rosji, koncern Renault zastawił na swoich spadkobierców kilka pułapek.

Granta to pierwszy model, którego produkcję udało się wznowić po wycofaniu Renault z Rosji
Granta to pierwszy model, którego produkcję udało się wznowić po wycofaniu Renault z RosjiInformacja prasowa (moto)

e-Largus - tak. Duster - nie. Tak w jednym zdaniu podsumować można najnowsze doniesienia z Togliatti. O przyszłości francuskich modeli na rosyjskim rynku poinformował właśnie prezes Avtowaz - Maxim Sokołow.

"Prawdziwie rosyjski pojazd", czyli Renault sprzed 16 lat

Będzie co najmniej jedna poduszka powietrzna. Będzie też ABS - stwierdził w rozmowie z "Za rulem" szef rosyjskiego koncernu.

W jego opinii elektryczna Łada e-Largus trafi do produkcji jeszcze przed końcem roku.

Słowo "produkcja" trzeba jednak traktować w kategorii krótkiej, liczącej kilka egzemplarzy, partii pilotażowej.

"Ze wszystkich zapowiedzianych projektów e-Largus będzie jedynym prawdziwie rosyjskim pojazdem elektrycznym o wysokim stopniu lokalizacji" - stwierdził Sokołow.

Deklaracja wydaje się o tyle zabawna, że sam e-Largus jest przecież zelektryfikowaną odmianą pierwszego Logana w wersji MCV, czyli francuskiej konstrukcji z 2006 roku, która zniknęła z europejskiego rynku blisko dekadę temu

Duster nie dla Rosjan. Popularne auto zniknie z rynku

W Rosji Duster sprzedawany był pod marką Renault. Auto produkowano w fabtyce Renault w MoskwieInformacja prasowa (moto)

Wszystko wskazuje na to, że w przypadku e-Largusa, który z racji na swój elektryczny napęd pozostanie najpewniej pojazdem niszowym, Francuzi zgodzili się odstąpić  od - należnych z tytułu praw licencyjnych -  tantiem. Tego samego zdecydowanie nie można jednak powiedzieć w przypadku Dustera. Jego rosyjska kariera definitywnie dobiegła właśnie końca. Sokołow przyznał, że opłaty licencyjne na rzecz Renault to około 4 proc. ostatecznej ceny pojazdu. Chociaż na pierwszy rzut oka może się to wydawać niewielką stawką, w rzeczywistości - z punktu widzenia producenta - trzeba ją traktować jako "zaporową".

Przypomnijmy, że średnie marże producentów pojazdów najczęściej wahają się w okolicach 8 proc,  a w przypadku aut popularnych, gdzie za zyski odpowiada głównie "efekt skali", potrafią być zdecydowanie niższe i wynoszą najczęściej między 5 a 6 proc.

Nie można zapominać, że decyzja o wycofaniu się Renault z rosyjskiego rynku oznaczała dla Łady przerwanie dostaw komponentów. W przypadku Dustera trzeba więc wykonać tytaniczną pracę stworzenia nowej listy dostawców z państw "zaprzyjaźnionych". Nie jest to niemożliwe, ale biorąc pod uwagę nakłady i czas potrzebny, by zrealizować tak ambitne przedsięwzięcie, przyszłość Dustera w Rosji wydaje się być skończona.

Mówiąc wprost - zanim powstałaby lista niezbędnych do zastąpienia komponentów, a dostawcy z Kaukazu czy Chin przestawili swoje zakłady na ich produkcję, obecna generacja Dustera byłaby już podobną motoryzacyjną skamieliną, co produkowana w Togliatti nieprzerwanie od 1977 roku Łada Niva.

***

Moto Flesz - odcinek 58. BMW XM, Opel GSeINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas