Kurtyna do "góry nogami"

Na salonie samochodowym w Detroit Volvo zaprezentowało cztery nowe systemy bezpieczeństwa jazdy, z których dwa są rozwiązaniami zastosowanymi po raz pierwszy na świecie.

Kliknij
KliknijINTERIA.PL

Pierwsze rozwiązanie to system BLIS (Blind Spot Information System), który umożliwia monitorowanie całego obszaru obok i za pojazdem, co pozwala uniknąć zjawiska martwej strefy. Według producenta, żadna inna firma nie zastosowała wcześniej tej technologii w samochodach osobowych.

System BLIS wykrywa obecność pojazdów znajdujących się obok i za samochodem podczas jazdy. Rozwiązanie to zostało zaprezentowane po raz pierwszy przez Volvo w 2001 r. w ramach prac nad programem Volvo Safety Concept Car (SCC). W momencie gdy inny pojazd znajdzie się w monitorowanej strefie, wówczas zapala się specjalne światełko ostrzegawcze umieszczone obok bocznego lusterka samochodu. Kierowca jest w ten sposób informowany, że obok jego auta przemieszcza się inny pojazd, i może w ten sposób zrezygnować z manewru zmiany kierunku jazdy.

System informuje także kierowcę o obecności pojazdów nadjeżdżających z tyłu oraz samochodów znajdujących się z przodu w trakcie wymijania. Obie strony samochodu monitorowane są przez BLIS w identyczny sposób. BLIS działa przy każdej prędkości powyżej 10 km/h. Dzięki temu rozwiązaniu kierowca informowany jest o obecności w pobliżu innych samochodów, które przemieszczają się z prędkością od 20 km/h mniejszą do 70 km/h większą niż pojazd wyposażony w BLIS.

INTERIA.PL

Innym interesującym rozwiązaniem jest specjalna wersja kurtyny powietrznej, która zostanie wykorzystana przez Volvo w nowych modelach kabrioletów. W tym wypadku kurtyna powietrzna zamontowana jest "do góry nogami" wewnątrz drzwi samochodu. W momencie zderzenia bocznego kurtyna wypełnia się powietrzem i wypychana jest do góry. (Samar)

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas