Koniec żartów. Jest milion samochodów elektrycznych!

Pamiętacie huczne deklaracje o milionie samochodów elektrycznych na polskich drogach, jakie premier Morawiecki i ówczesny minister energii - Krzysztof Tchórzewski - składali w 2016 roku? Cel udało się zrealizować z półrocznym opóźnieniem. Tyle, że w Niemczech...

Volkswagen ID.3
Volkswagen ID.3INTERIA.PL

Cytowany przez gazetę "Der Tagesspiegel", niemiecki minister gospodarki - Peter Altmaier - przyznał, że w lipcu 2021 roku, w siedem miesięcy od zakładanej daty, Niemcy osiągną wreszcie zakładany poziom miliona samochodów elektrycznych.

Duży wzrost rejestracji twego typu pojazdów udało się osiągnąć dzięki zachętom finansowym. Tylko w pierwszej połowie bieżącego roku na premie dla nabywców przeznaczono 1,25 mld (!) euro. To więcej niż wynosiły dotacje w całym roku 2020.

Wynik 1 miliona elektrycznych aut, choć imponujący, blednie w zestawieniu z ogółem zarejestrowanych w Niemczech pojazdów. Samych tylko samochodów osobowych porusza się po tamtejszych drogach ponad 48,2 mln. W sumie, biorąc pod uwagę wszystkie kategorie, w Niemczech zarejestrowanych jest ponad 59 mln pojazdów.

Volkswagen ID.3 1st na polskich drogach

Volkswagen ID.3 1st 
Volkswagen ID.3 1st 
Volkswagen ID.3 1st 
Volkswagen ID.3 1st 
Volkswagen ID.3 1st 
Volkswagen ID.3 1st 
Volkswagen ID.3 1st 
Volkswagen ID.3 1st 
Volkswagen ID.3 1st 
Volkswagen ID.3 1st 
Volkswagen ID.3 1st 
Volkswagen ID.3 1st 
Volkswagen ID.3 1st 
Volkswagen ID.3 1st 
Volkswagen ID.3 1st 
Volkswagen ID.3 1st 
Volkswagen ID.3 1st 
Volkswagen ID.3 1st 
Volkswagen ID.3 1st 
Volkswagen ID.3 1st 

Przypominamy, że zgodnie z deklaracjami premiera i ministra gospodarki w Polsce pułap 1 mln elektrycznych samochodów osiągnąć mamy w roku 2025. Na ten moment od wyniku dzieli nas jednak więcej niż sporo.

Oficjalnie mówi się dziś o ponad 25 tysiącach "wtyczkowozów", ale te dane obejmują zarówno auta bateryjne (BEV), jak i hybrydy typu plug-in. Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, na koniec kwietnia w Polsce zarejestrowanych było dokładnie 11 761 aut bateryjnych i 13 677 hybryd. W całym ubiegłym roku na nasze drogi trafiło w sumie 4870 samochodów elektrycznych BEV. Utrzymując taki wynik realizację obietnicy miliona aut elektrycznych w Polsce śmiało prognozować można nie na rok 2025 lecz... 2221.

Polacy niechętnie przesiadają się na wtyczkowozy z kilku powodów. Pierwszym jest oczywiście cena, która - wg JATO Dynamic - bywa nawet o 70 proc. wyższa niż w przypadku auta spalinowego. Ogromny problem - zwłaszcza w miastach - stanowi też dostęp do infrastruktury. Z najnowszych danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów (ACEA) wynika, że w Polsce mamy obecnie 1691 stacji ładowania. Dla porównania w Niemczech do dyspozycji kierowców jest dziś ponad 44,5 tysiąca(!) tego typu punktów. W tym miejscu warto przypomnieć, że - biorąc pod uwagę powierzchnię - nasze kraje dzieli zaledwie 45 tys. km kwadratowych. Śmiało można wiec powiedzieć, że całe Niemcy są większe od Polski o dwa - średniej wielkości - województwa.

Volkswagen ID.4. Zdjęcia

Volkswagen ID.4. ZdjęciaINTERIA.PL
Volkswagen ID.4. ZdjęciaINTERIA.PL
Volkswagen ID.4. ZdjęciaINTERIA.PL
Volkswagen ID.4. ZdjęciaINTERIA.PL
Volkswagen ID.4. ZdjęciaINTERIA.PL
Volkswagen ID.4. ZdjęciaINTERIA.PL
Volkswagen ID.4. ZdjęciaINTERIA.PL
Volkswagen ID.4. ZdjęciaINTERIA.PL
Volkswagen ID.4. ZdjęciaINTERIA.PL
Volkswagen ID.4. ZdjęciaINTERIA.PL
Volkswagen ID.4. ZdjęciaINTERIA.PL
Volkswagen ID.4. ZdjęciaINTERIA.PL
Volkswagen ID.4. ZdjęciaINTERIA.PL
Volkswagen ID.4. ZdjęciaINTERIA.PL
Volkswagen ID.4. ZdjęciaINTERIA.PL
Volkswagen ID.4. ZdjęciaINTERIA.PL
Volkswagen ID.4. ZdjęciaINTERIA.PL

Kolejne plany naszych zachodnich sąsiadów zakładają od 7 do 10 mln elektrycznych aut w roku 2030. Wtedy właśnie spodziewać się można skokowego wzrostu liczby rejestracji elektrycznych aut w Polsce. Do naszego kraju trafi wówczas pierwsza fala używanych eks-niemieckich dziesięciolatków z wtyczką, których nasi zachodni sąsiedzi zapewne pozbywać się będą w związku z wyeksploatowaniem baterii trakcyjnych...

***

Sądy są zbyt łagodne dla pijanych kierowców?Polsat News
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas