Koniec z anonimowym donoszeniem na kierowców. Problem aktywistów w stolicy
Użytkownicy aplikacji Warszawa 19115 nie mogą już anonimowo zgłaszać straży miejskiej nieprawidłowo zaparkowanych pojazdów. Zmiany w regulaminie nie przypadły do gustu aktywistom miejskim.
Spis treści:
Od wielu lat przeszło połowa interwencji warszawskiej straży miejskiej związana jest z - szeroko pojętym - ruchem drogowym. Oznacza to, że strażnicy zajmują się głownie dyscyplinowaniem kierowców, którzy w efekcie polityki zwężania ulic i likwidacji miejsc parkingowych, nie mając gdzie zaparkować, rozjeżdżają trawniki, skwery czy chodniki.
W Warszawie zgłoszenie dotyczące np. nieprawidłowo zaparkowanego pojazdu przekazać można służbom nie tylko telefonicznie, ale też z poziomu aplikacji mobilnej Warszawa 19115. W ostatnich dniach w jej działaniu wprowadzono jednak kilka poprawek, które odbiły się szerokim echem w środowisku aktywistów miejskich.
Koniec z anonimowym donoszeniem na kierowców w Warszawie
Niestety, ostatnio z komórkowej aplikacji usunięto możliwość wezwania strażników do nieprawidłowego parkowania. Wiem, że pozostały inne możliwości kontaktowania się ze strażą, ale dla wielu osób jest to poważne utrudnienie i niczym nie jest uzasadnione.
Podobne głosy oburzenia nie są wyjątkiem, szczególnie na formach zrzeszających "aktywistów miejskich".
W rzeczywistości wprowadzone ostatnio poprawki nie zlikwidowały wcale możliwości zgłoszenia nieprawidłowo zaparkowanych pojazdów. Poprawki w regulaminie wymusiły jednak podanie personaliów osób zgłaszających problem.
W obowiązującym aktualnie regulaminie aplikacji Warszawa 19115, w paragrafie 3., mówiącym o dobrowolności podania danych osobowych, pojawił się nowy punkt 5a, w którym czytamy że:
Wyjątek stanowią zgłoszenia dotyczące źle zaparkowanych pojazdów, gdzie wymagamy twoich danych osobowych oraz adresu korespondencyjnego do doręczeń na terenie kraju. Twoje dane zostaną przekazane do Straży Miejskiej.
Twórcy aplikacji zastrzegają w nim również, że "niewłaściwe wypełnienie wszystkich pól może być podstawą do pozostawienia zgłoszenia bez dalszego biegu".
Jakie dane trzeba podać w aplikacji Warszawa 19115?
Wprowadzone zmiany mają być efektem konieczności dostosowania aplikacji do przepisów dotyczących wykroczeń.
Jak czytamy w komunikacie na stronie warszawskiej aplikacji, w "zgłoszeniu interwencyjnym" określić należy:
- rodzaj problemu,
- typ znaku,
- numer rejestracyjny pojazdu,
- datę i godzinę wykonania zdjęcia dokumentującego wykroczenie,
- adres do korespondencji na terenie kraju.
Ten ostatni powinien zawierać:
- miejscowość,
- kod pocztowy,
- ulicę,
- numer budynku/mieszkania
W razie donosu trzeba się liczyć z wizytą na komendzie
Autor donosu musi też dodać opis czynu, który w ocenie zgłaszającego jest zabroniony, i dodać maksymalnie trzy zdjęcia dokumentujące wykroczenie z widocznym numerem rejestracyjnym pojazdu oraz wskazać miejsce, w którym doszło do zdarzenia. Dane lokalizacyjne mogą zostać przesłane automatycznie dzięki przyciskowi "wskaż lokalizację", a dane zgłaszającego (imię i nazwisko, numer telefonu, adres email) pobierane są z sekcji "Moje dane".
Twórcy aplikacji jasno zaznaczają, że:
W sytuacji, gdy ustalony sprawca zaneguje popełnienie wykroczenia lub zebrany materiał dowodowy będzie budził wątpliwości zgłaszający użytkownik może zostać wezwany i przesłuchany do protokołu w charakterze świadka.
Dodają też, że niezgłoszenie się na wezwanie skutkuje brakiem możliwości wyciągnięcia konsekwencji wobec sprawcy wykroczenia.
***