Koniec ciężkiego tranzytu przez DK91. Wchodzi zakaz dla pojazdów powyżej 20 ton
Od piątku, 18 kwietnia, na fragmencie drogi krajowej nr 91 pomiędzy Gdańskiem a Pruszczem Gdańskim wejdzie w życie nowe ograniczenie dla ruchu ciężarowego. Zakaz dotyczy pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 20 ton. To decyzja Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, która ma na celu poprawę bezpieczeństwa oraz odciążenie lokalnych ulic.

Spis treści:
DK91 z zakazem dla ciężarówek - które pojazdy nie wjadą?
Zakaz obejmuje odcinek od granicy Gdańska (ul. Trakt Świętego Wojciecha) do ul. Zastawnej w Pruszczu Gdańskim. Ograniczenie nie dotyczy jednak wszystkich - wyjątek przewidziano dla komunikacji publicznej i firm prowadzących działalność na terenie Pruszcza. Przedsiębiorcy będą mogli uzyskać specjalne identyfikatory, które wyda burmistrz miasta.
Tym samym kończy się swobodny tranzyt ciężkiego transportu przez DK91 w tym rejonie. Zgodnie z komunikatem GDDKiA, ma to wyprowadzić najcięższy ruch z centrum i poprawić płynność przejazdu dla pozostałych użytkowników drogi. Decyzja jest też związana z prowadzoną inwestycją - budową ul. Strzeleckiego, która w przyszłości połączy się z DK91 przez nowy węzeł drogowy.
DK91 traci ciężki ruch - którędy pojadą tiry?
Ciężarówki powyżej 20 ton będą musiały korzystać z tras alternatywnych. Najważniejsze z nich to południowa obwodnica Gdańska w ciągu S7 oraz droga ekspresowa S6. Odpowiednie oznakowanie objazdów ma zostać wprowadzone jeszcze przed wejściem zakazu w życie.
To rozwiązanie nie tylko dla komfortu mieszkańców, ale i odpowiedź na realne potrzeby - według danych z Generalnego Pomiaru Ruchu 2020/2021 przez Pruszcz Gdański przejeżdża średnio ponad 24 tys. pojazdów dziennie. Z tego około 1000 to ciężarówki. Teraz ten ruch ma się wyraźnie zmniejszyć.
DK91 - co warto o niej wiedzieć?
Droga krajowa nr 91, znana wielu kierowcom jako "stara jedynka", to fragment szerszych europejskich tras E75 i E77. W przeszłości była oznaczona jako DK1, zanim powstała autostrada A1. Dziś pełni głównie funkcję trasy alternatywnej dla A1 - zwłaszcza dla pojazdów, które chcą uniknąć opłat.
W województwie pomorskim DK91 ma długość ponad 73 km, z czego część przebiega przez sam Gdańsk - ten fragment znajduje się w gestii miasta. Dalej, już za granicą Gdańska, drogą zarządza GDDKiA.
Wprowadzenie zakazu dla ciężkich pojazdów to pierwszy krok w kierunku większego uporządkowania ruchu na tej trasie. Zmiany wpisują się w szerszy plan ograniczania tranzytu przez centra miast i przenoszenia go na obwodnice i drogi ekspresowe.