Koncepcja Downsizingu
Systemy bezpośredniego wtrysku benzyny sprawiają, że pojazdy stają się bardziej ekologiczne i ekonomiczne. W nowym modelu golfa GTI zastosowano turbodoładowany silnik benzynowy z systemem bezpośredniego wtrysku benzyny Boscha.
Silnik charakteryzuje się wysokim momentem osiąganym w szerokim zakresie obrotów.
Moment obrotowy i moc to podstawowe parametry charakteryzujące osiągi silnika.
Od wartości momentu obrotowego zależy elastyczność silnika, czyli zdolność samochodu do przyspieszania czy łatwość pokonywania wzniesień bez szarpnięć i częstej zmiany biegów. Moment obrotowy określa wartość siły napędzającej pojazd, moc zaś charakteryzuje możliwość wykonania przez silnik określonej pracy w jednostce czasu.
Systemy bezpośredniego wtrysku benzyny poprawiają charakterystykę momentu obrotowego silników z turbodoładowaniem w całym zakresie obrotów. Samochód ma zdecydowanie lepsze przyspieszenie podczas ruszania, a maksymalny moment obrotowy dostępny jest już od niskich obrotów. Dodatkowym atutem silników z bezpośrednim wtryskiem jest niskie zużycie benzyny.
Dzięki użytej technologii dwulitrowy silnik golfa GTi z turbosprężarką osiąga moc 147 kW/200 KM. Maksymalny moment obrotowy 280 Nm silnik rozwija już przy prędkości obrotowej 1800 obr/min. Silnik ten jest stosowany także w samochodach audi A3 Sportback i A4.
Połączenie wtrysku bezpośredniego i turbodoładowania stanie się w przyszłości podstawą koncepcji Downsizingu, która umożliwi dalsze oszczędności. Zgodnie z tą ideą, zamiast dużych silników stosowane będą mniejsze, ale równie wydajne jednostki napędowe z turbosprężarką i bezpośrednim wtryskiem benzyny. Przy obniżeniu pojemności skokowej o jedną trzecią możliwe będzie zmniejszenie zużycia paliwa nawet o 15 proc.