Koenigsegg Regera – najszybszy samochód świata?
Koenigsegg zaprezentował swój najnowszy model – 1500-konną hybrydę.
Każdy nowy model tego szwedzkiego producenta budzi olbrzymie emocje, ponieważ zawsze jest to próba przesunięcia granicy tego, co w motoryzacji możliwe. Nie inaczej jest w przypadku zaprezentowanego w Genewie modelu Regera.
Auto napędza dobrze znany z Agery 5-litrowy silnik biturbo, rozwijający 1100 KM. Dodatkowo, zgodnie z obecnie panującymi trendami, jest on wspomagany przez trzy elektryczne motory o łącznej mocy 700 KM. Co prawda, jak to w hybrydach zwykle bywa, moc systemowa nie jest równa sumie mocy wszystkich silników, ale i tak Regera oferuje imponujące 1500 KM.
Co ciekawe, całość przenoszona jest na tylne koła bez pośrednictwa skrzyni biegów! Auto ma stałe przełożenie ze sprzęgłem hydrokinetycznym, umieszczonym pomiędzy wałem korbowym i napędem. Rozwiązanie nazwane "Koenigsegg Direct Drive" ma zapewniać o 50 % mniejsze straty energii, w porównaniu do klasycznej skrzyni biegów.
Jak się to przekłada na osiągi? Nie znamy jeszcze szczegółowych danych, ale producent podał jedną wartość - przyspieszenie od 0 do 400 km/h w czasie poniżej... 20 s! Trudno sobie to sobie wyobrazić, szczególnie w samochodzie dopuszczonym do ruchu ulicznego, ale Koenigsegg nie raz już przekraczał bariery tego, co uważaliśmy za możliwe.
Co natomiast nietypowe dla producenta, to waga Regery - 1628 kg. Auto, tak jak inne modele, zbudowane jest niemal wyłącznie z włókna węglowego (użyto go nawet do wykonania felg), ale musi radzić sobie z dodatkową masą w postaci baterii oraz silników elektrycznych. Ponadto Koenigsegg traktuje ten samochód jako... przeznaczony bardziej do codziennej eksploatacji, niż do jazdy po torze. Dlatego też znajdziemy w nim sporo wygłuszeń oraz dodatków takich jak elektrycznie sterowane fotele.
Powstanie w sumie 80 egzemplarzy Koenigsegga Regery. Cenę wstępnie określono na 1,7 miliona euro.