Kobiety rzadziej wybierają auta elektryczne. Mają swoje powody
Oprac.: Paweł Rygas
Nie jest tajemnicą, że wiele kobiet nie przepada za wizytami na stacjach benzynowych. Wygląda na to, że "stare nawyki" przekładają się również na świat samochodów elektrycznych. Z amerykańskich badań wynika, że panie zdecydowanie rzadziej decydują się na zakup auta na prąd niż mężczyźni. Dlaczego?
Spis treści:
Ciekawą analizą podzieliła się monitorująca amerykański rynek pojazdów, firma badawcza S&P Global Mobility. Wynika z niej, że udział kobiet w ogóle nabywców nowych aut elektrycznych jest zdecydowanie niższy niż średnia dla całego rynku.
Ile kobiet kupuje samochody elektryczne w Stanach?
Z danych S&P Global Mobility wynika, że w ubiegłym roku 41,2 proc. nowych samochodów osobowych w USA kupionych zostało przez kobiety. Dla porównania, taka sama statystyka dotycząca wyłącznie aut elektrycznych wskazuje, że panie stanowiły zaledwie 28 proc. ogółu nabywców.
Różnica - aż 13,2 proc. - to duże wyzwanie dla producentów, tym bardziej że według prognoz S&P Global Mobility już w 2030 roku udział pojazdów elektrycznych w ogóle amerykańskiego rynku wynosić ma co najmniej 40 proc.
Które marki samochodów elektrycznych są najchętniej wybierane przez kobiety?
Na tle rynkowych rywali zauważalnie rysuje się tutaj dominacja Tesli. Udział kobiet w ogóle nabywców tej marki sięga w Stanach 33,1 proc. - blisko 5 proc. ponad rynkową średnią.
Dla porównania kolejny w zestawieniu producent, który oferuje amerykańskim nabywcom wyłącznie samochody elektryczne - Polestar - może się pochwalić wynikiem... 24,7 proc. nabywców płci pięknej.
Dalej w rankingu są kolejno:
- Lucid (19,5 proc. udziału kobiet wśród nabywców)
- Rivian (14,5 proc. udziału kobiet wśród nabywców).
Dlaczego amerykańskie kobiety nie chcą elektryków?
To, że kobiety nie kupują samochodów elektrycznych, prowadzi do większej liczby pytań niż odpowiedzi" - stwierdził Marc Bland z S&P Global Mobility.
Dominującą pozycję Tesli tłumaczyć można m.in. obecnością w ofercie amerykańskiego producenta modelu Y - dużego suva, który z powodzeniem pełnić może rolę auta rodzinnego. Wygląda jednak na to, że kobiety - w dużo większym stopniu niż mężczyźni - obawiają się pojazdów elektrycznych z uwagi na ich ograniczony zasięg. Również patrząc przez taki pryzmat dominacja Tesli, która bije na głowę większość rynkowych rywali w zakresie zarządzania energią i osiągów, wydaje się zrozumiała.Analitycy z S&P Global Mobility wprost mówią o "lęku" przed zatrzymaniem się na drodze i wskazują na pilną konieczność lepszego edukowania amerykańskich kierowców w tej kwestii.