Kobiety rzadziej wybierają auta elektryczne. Mają swoje powody

Paweł Rygas

Oprac.: Paweł Rygas

Nie jest tajemnicą, że wiele kobiet nie przepada za wizytami na stacjach benzynowych. Wygląda na to, że "stare nawyki" przekładają się również na świat samochodów elektrycznych. Z amerykańskich badań wynika, że panie zdecydowanie rzadziej decydują się na zakup auta na prąd niż mężczyźni. Dlaczego?

Kobiety stanowią niewiele ponad 1/4 nabywców aut elektrycznych w USA
Kobiety stanowią niewiele ponad 1/4 nabywców aut elektrycznych w USA123RF/PICSEL

Ciekawą analizą podzieliła się monitorująca amerykański rynek pojazdów, firma badawcza S&P Global Mobility. Wynika z niej, że udział kobiet w ogóle nabywców nowych aut elektrycznych jest zdecydowanie niższy niż średnia dla całego rynku.

Ile kobiet kupuje samochody elektryczne w Stanach?

Z danych S&P Global Mobility wynika, że w ubiegłym roku 41,2 proc. nowych samochodów osobowych w USA kupionych zostało przez kobiety. Dla porównania, taka sama statystyka dotycząca wyłącznie aut elektrycznych wskazuje, że panie stanowiły zaledwie 28 proc. ogółu nabywców.

Różnica - aż 13,2 proc. - to duże wyzwanie dla producentów, tym bardziej że według prognoz S&P Global Mobility już w 2030 roku udział pojazdów elektrycznych w ogóle amerykańskiego rynku wynosić ma co najmniej 40 proc.

Które marki samochodów elektrycznych są najchętniej wybierane przez kobiety?

Na tle rynkowych rywali  zauważalnie rysuje się tutaj dominacja Tesli. Udział kobiet w ogóle nabywców tej marki sięga w Stanach 33,1 proc. - blisko 5 proc. ponad rynkową średnią.

Dla porównania kolejny w zestawieniu producent, który oferuje amerykańskim nabywcom wyłącznie samochody elektryczne - Polestar - może się pochwalić wynikiem... 24,7 proc. nabywców płci pięknej.

Dalej w rankingu są kolejno:

  • Lucid (19,5 proc. udziału kobiet wśród nabywców)
  • Rivian (14,5 proc. udziału kobiet wśród nabywców).

Dlaczego amerykańskie kobiety nie chcą elektryków?

To, że kobiety nie kupują samochodów elektrycznych, prowadzi do większej liczby pytań niż odpowiedzi" - stwierdził Marc Bland z S&P Global Mobility.

Dominującą pozycję Tesli tłumaczyć można m.in. obecnością w ofercie amerykańskiego producenta modelu Y - dużego suva, który z powodzeniem pełnić może rolę auta rodzinnego. Wygląda jednak na to, że kobiety - w dużo większym stopniu niż mężczyźni - obawiają się pojazdów elektrycznych z uwagi na ich ograniczony zasięg. Również patrząc przez taki pryzmat dominacja Tesli, która bije na głowę większość rynkowych rywali w zakresie zarządzania energią i osiągów, wydaje się zrozumiała.Analitycy z S&P Global Mobility wprost mówią o "lęku" przed zatrzymaniem się na drodze i wskazują na pilną konieczność lepszego edukowania amerykańskich kierowców w tej kwestii.

Moto Flesz 79: Czarne chmury na transportem, Norwegowie już nie chcą aut na prąd
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas