Kierowcy płacą miliardy rocznie za prawo do jazdy po drogach

Rosną dochody budżetu z opłat za przejazdy samochodów ciężarowych i autobusów po drogach krajowych. Chodzi o opłaty ponoszone za pomocą systemy e-TOLL.

Jak poinformowało Ministerstwo Finansów, w 2023 roku wpływy z tego tytułu wyniosły 2 mld 274,1 mln zł, podczas gdy rok wcześniej było to 2 mld 108,7 mln zł.

Tylko kierowcy samochodów osobowych nie płacą

Opłaty za przejazd drogami ekspresowymi, autostradami i drogami krajowymi ponoszą wszyscy kierowcy poruszający się pojazdami o DMC przekraczającym 3,5 tony, a więc samochody ciężarowe, autobusy, ale także samochody osobowe z większymi przyczepami. W tym roku opłaty za przejazd kilometra płatnej drogi krajowej wynoszą od 23 groszy do 73 groszy w zależności od normy emisji spalin pojazdu, jego dopuszczalnej masy całkowitej i klasy drogi.

Reklama

Od 1 lipca 2020 r. szef Krajowej Administracji Skarbowej jest organem odpowiedzialnym za pobór opłaty elektronicznej za przejazd po drogach krajowych lub ich odcinkach.

3700 km płatnych dróg w Polsce

Organem odpowiedzialnym za politykę państwa w zakresie opłaty elektronicznej jest minister właściwy do spraw transportu. Określa on m.in. kierunki rozwoju sieci dróg objętych poborem opłaty elektronicznej oraz opłaty za przejazd autostradą. Wykaz dróg i ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną, oraz wysokości stawek opłaty elektronicznej są opublikowane w rozporządzeniu.

Sieć dróg krajowych objętych opłatami nie była powiększana od 2017 roku i obecnie liczy niemal 3700 km.

Poza drogami krajowymi opłaty są pobierane od wszystkich pojazdów za przejazd koncesyjnymi odcinkami autostrad oraz wybranymi odcinkami autostrad A2 Konin - Stryków i A4 Wrocław - Sośnica, zarządzanymi przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: e-TOLL | opłaty za drogi
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy