Kierowcy płacą miliardy rocznie za prawo do jazdy po drogach
Rosną dochody budżetu z opłat za przejazdy samochodów ciężarowych i autobusów po drogach krajowych. Chodzi o opłaty ponoszone za pomocą systemy e-TOLL.
Jak poinformowało Ministerstwo Finansów, w 2023 roku wpływy z tego tytułu wyniosły 2 mld 274,1 mln zł, podczas gdy rok wcześniej było to 2 mld 108,7 mln zł.
Tylko kierowcy samochodów osobowych nie płacą
Opłaty za przejazd drogami ekspresowymi, autostradami i drogami krajowymi ponoszą wszyscy kierowcy poruszający się pojazdami o DMC przekraczającym 3,5 tony, a więc samochody ciężarowe, autobusy, ale także samochody osobowe z większymi przyczepami. W tym roku opłaty za przejazd kilometra płatnej drogi krajowej wynoszą od 23 groszy do 73 groszy w zależności od normy emisji spalin pojazdu, jego dopuszczalnej masy całkowitej i klasy drogi.
Od 1 lipca 2020 r. szef Krajowej Administracji Skarbowej jest organem odpowiedzialnym za pobór opłaty elektronicznej za przejazd po drogach krajowych lub ich odcinkach.
3700 km płatnych dróg w Polsce
Organem odpowiedzialnym za politykę państwa w zakresie opłaty elektronicznej jest minister właściwy do spraw transportu. Określa on m.in. kierunki rozwoju sieci dróg objętych poborem opłaty elektronicznej oraz opłaty za przejazd autostradą. Wykaz dróg i ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną, oraz wysokości stawek opłaty elektronicznej są opublikowane w rozporządzeniu.
Sieć dróg krajowych objętych opłatami nie była powiększana od 2017 roku i obecnie liczy niemal 3700 km.
Poza drogami krajowymi opłaty są pobierane od wszystkich pojazdów za przejazd koncesyjnymi odcinkami autostrad oraz wybranymi odcinkami autostrad A2 Konin - Stryków i A4 Wrocław - Sośnica, zarządzanymi przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.