Kabotaż zgodny z Pakietem mobilności 2022: jakie są zasady?

Karol Biela

Oprac.: Karol Biela

Od 21 lutego 2022 roku Pakiet mobilności wprowadza zmiany w przewozach kabotażowych. Najważniejszą nowością jest wprowadzenie 4-dniowego "zamrożenia" pojazdu pomiędzy kolejnym kabotażem.

Pakiet mobilności 2022 zmienia zasady dotyczące wykonywania kabotaży tym samym pojazdem przewoźnika
Pakiet mobilności 2022 zmienia zasady dotyczące wykonywania kabotaży tym samym pojazdem przewoźnika Mateusz Grochocki/East NewsEast News

Pakiet mobilności 2022 wprowadza dla przewoźników drogowych oraz kierowców zawodowych sporo zmian. Poza np. rejestracją przekroczenia granicy UE na tachografie czy obowiązku wprowadzania przez system IMI zgłoszeń do delegowania pracownika zmieniły się także zasady dotyczące kabotażu, chociaż generalna zasada o 7 dniach i maksymalnie 3 operacjach kabotażu została zachowana.

Od 21 lutego ponowny przewóz kabotażowy w tym samym państwie członkowskim z - wykorzystaniem tej samej ciężarówki lub ciągnika siodłowego - może być zrealizowany po wykonaniu przewozu międzynarodowego oraz po upływie czterech dni od dnia zakończenia poprzedniego przewozu kabotażowego.Oznacza to, że niebawem wyjazd z towarem np. z Niemiec do Holandii (przewóz międzynarodowy) i szybki powrót do Niemiec nie "resetuje" kabotażu, jak miało to miejsce dotychczas. W myśl zmienionego rozporządzenia 1072/2009 ciągnik siodłowy czy ciężarówka z przyczepą lub "solówka" będzie musiała odczekać cztery (od godziny 00:00 do godziny 24:00).

Jeżeli więc zestaw wyjedzie z Niemiec do Holandii w środę o 10 rano, to kolejny kabotaż w Niemczech będzie możliwy w poniedziałek od godziny 00:00.Warto jednak jeszcze raz podkreślić, że 4-dniowy okres "zamrożenia" przewozów kabotażowych dotyczy samego pojazdu, a nie kierowcy, który będzie mógł wykonać kabotaż inną ciężarówką.

Dokumentacja transportowa do wglądu na 4 dni wstecz

Oczywiście za prawidłowość przejazdów będzie odpowiadał przewoźnik, który poprzez system IMI musi wcześniej zarejestrować swoją firmę oraz zgłosić swoje pojazdy, ich numery rejestracyjne a także swoich kierowców delegowanych do pracy w innych państwach UE.

Wszystko to po to, aby służby kontrolne mogły bardziej skutecznie kontrolować właśnie przewozy kabotażowe, co - w założeniu europejskich urzędników - miało chronić wewnętrzne rynki transportowe poszczególnych państw.Pakiet mobilności 2022 obliguje też przewoźnik będzie musiał posiadać i na wezwanie przedstawić dokumenty poprzedniego przewozu międzynarodowego oraz każdego kolejnego kabotażowego. Służby kontrolne poszczególnych państw UE będą wymagać, aby firma przewozowa posiadała dokumenty na cztery dni wstecz. Taka procedura ma być dowodem na to, że przewoźnik nie wykonywał przewozów kabotażowych w danym państwie.

***

Moto flesz. Odcinek 23INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas