Już wiadomo, dlaczego Polacy jeżdżą za szybko. To badanie to zimny prysznic

27 proc. badanych kierowców uważa, że przekraczanie prędkości o 30 km/h w terenie zabudowanym jest "bezpieczne"
27 proc. badanych kierowców uważa, że przekraczanie prędkości o 30 km/h w terenie zabudowanym jest "bezpieczne"Adam Staskiewicz/East News

Polscy kierowcy uważają, że przekraczanie prędkości jest "bezpieczne"

  • 96 proc. badanych określiło samych siebie jako dobrych kierowców, zaś 82 proc. stwierdziło, że wykonując manewry zawsze bezbłędnie ocenia sytuację na drodze )w poprzedniej edycji badania aż 91 proc. uznało, że nie popełnia błędów),
  • 59 proc. określiło swoje umiejętności za wyższe od przeciętnego polskiego kierowcy,
  • ponad połowa ankietowanych (52 proc.) stwierdziła, że można jeździć szybko i bezpiecznie, czyli o 3 p.p. mniej niż dwa lata temu.,
  • 53 proc. uznało, że doświadczeni kierowcy mogą poruszać się pojazdem z dużą prędkością, nie powodując wypadków (spadek o 2 p.p.),
  • przekraczanie prędkości o 20 km/h w terenie zabudowanym jest dla 32 proc. respondentów bezpieczne. 27 proc. stwierdziło, że przekraczanie prędkości w mieście o 30 km/h nadal gwarantuje bezpieczeństwo (to wzrost o 4 p.p. w porównaniu do poprzedniej edycji badania),
  • podobnie jak w 2020 r., trzy najczęstsze przewinienia polskich kierowców to: przekraczanie prędkości w mieście (18 proc.), rozmowa przez telefon trzymany w ręce (13 proc.) oraz przekraczanie prędkości poza miastem (12 proc.).
Według polskich kierowców statystyczny pirat drogowy jeździ brawurowo i bez wyobraźni, co potwierdzają wyniki naszego badania. Nadal utrzymujemy się w niechlubnej czołówce krajów z największą liczbą ofiar śmiertelnych na drogach. Edukacja, prewencja oraz odpowiedniej wysokości kary to elementy niezbędne do ograniczenia liczby wypadków komunikacyjnych. Czynnikiem dyscyplinującym drogowych recydywistów może być też powiązanie wysokości składki OC z mandatami i punktami karnymi, o co zabiegaliśmy od kilku lat.
mówi J. Grzegorz Prądzyński, prezes zarządu PIU

Nowy taryfikator mandatów skłonił kierowców do wolniejszej jazdy?

Zobacz również:

    Wyższe stawki OC za punkty karne - kierowcy popierają takie rozwiązanie

    Cieszę się, że po wielu latach naszych starań, ubezpieczyciele dostali możliwość pozyskania bardziej szczegółowej wiedzy o kierowcach z bazy CEK. Mamy nadzieję, że ten mechanizm pozwoli skutecznie eliminować ryzykowne zachowania na drodze, bo piraci drogowi odczują teraz w portfelu skutki nierozważnych decyzji, a ci, którzy jeżdżą bezpiecznie zapłacą za polisę relatywnie mniej. Postulaty PIU poparli również ankietowani w badaniu - aż 83 proc. z nich uznało, że kierowcy regularnie zbierający punkty karne powinni płacić większą składkę ubezpieczenia OC.
    mówi J. Grzegorz Prądzyński

    Zobacz również:

      Polscy kierowcy popierają niebezpieczne zachowania na drogach?

      Moto flesz - odcinek 45. Zakaz rejestracji aut spalinowych i nowe modele samochodówINTERIA.PL