Jeszcze więcej mocy w Toyocie Yaris WRC

Toyota Gazoo Racing prowadzi w rajdowych mistrzostwach świata, Yaris WRC wygrał dwie z trzech rund w tym sezonie, ale zespół nie zamierza zwalniać tempa. Przed majowym Rajdem Portugalii w rajdówkach Toyoty zostaną zamontowane nowe silniki o jeszcze większej mocy.

Toyota Gazoo Racing prowadzi w rajdowych mistrzostwach świata, Yaris WRC wygrał dwie z trzech rund w tym sezonie, ale zespół nie zamierza zwalniać tempa. Przed majowym Rajdem Portugalii w rajdówkach Toyoty zostaną zamontowane nowe silniki o jeszcze większej mocy.

 Toyota Yaris WRC od 2017 roku jest główną rajdową bronią Toyoty. Samochód pomógł japońskiemu koncernowi zdobyć tytuł mistrza świata producentów w 2018 roku, a w 2019 i 2020 roku to kierowcy w Yarisach WRC - kolejno Ott Tanak i Sebastien Ogier, zdobywali tytuły w klasyfikacji kierowców. Toyota Gazoo Racing, tak jak i rywale, nieustannie pracuje nad poprawkami do auta, mimo że od 2022 roku wchodzą nowe przepisy, które przez obowiązkowy układ hybrydowy wymagają zupełnie nowego podejścia do projektowania auta.

Yaris WRC nieustannie ulepszany

Reklama

Toyocie zależy jednak na mistrzostwie także w 2021 roku, czyli w ramach “starych" regulacji. Tym bardziej, że początek sezonu jest więcej niż obiecujący. Sebastien Ogier wygrał dwa z trzech rajdów, które do tej pory się odbyły - Rajd Monte Carlo i Rajd Chorwacji, i prowadzi w klasyfikacji kierowców. Elfyn Evans jest w tym zestawieniu trzeci, a Kalle Rovanpera piąty. Co ważne, w klasyfikacji producentów Toyota Gazoo Racing też jest liderem z 27-punktową przewagą. Dlatego zespół robi wiele, by utrzymać się przed rywalami.

W Rajdzie Chorwacji zadebiutowały nowe elementy aerodynamiczne przedniej części nadwozia, których zadaniem było poprawienie stabilności auta w zakrętach pokonywanych z dużą prędkością. To drobny detal, ale na poziomie mistrzostw świata nawet najmniejsze zmiany mają ogromne znaczenie. Na Rajd Portugalii zespół szykuje znacznie poważniejsze modyfikacje.

“W Portugalii w Yarisie WRC zadebiutuje nowy silnik. Jednostka była już gotowa przed Rajdem Chorwacji, ale ze względów logistycznych przesunęliśmy jej wdrożenie" - wyjaśnił Jari-Matti Latvala, szef rajdowego zespołu.

Zgodnie z regulaminem WRC samochody mają czterocylindrowe silniki 1,6 z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa. Auta wytwarzają ponad 380 KM mocy i ponad 425 Nm momentu obrotowego mimo zastosowania zwężki o średnicy 36 mm, która ogranicza dopływ powietrza do turbiny. Tyle wynika z przepisów.

Autorskie dzieło Toyoty Tom Fowler, który pełni rolę dyrektora technicznego w Toyota Gazoo Racing, zdradził serwisowi DirtFish.com nieco szczegółów, co uległo poprawie w porównaniu do jednostki stosowanej do tej pory. “Nowy silnik ma na pewno większą moc, co może wydawać się nieco dziwne, ale w naszych poprawkach nie zawsze o moc chodziło. W przeszłości skupialiśmy się na poprawie momentu obrotowego" - powiedział Fowler.

Co ciekawe, nowy silnik Yarisa WRC będzie dziełem autorskim zakładów Toyota Gazoo Racing Europe w Kolonii. Poprzednie jednostki korzystały z komponentów od zewnętrznych podwykonawców. Silnik, który zadebiutuje w Portugalii, powstał z części wyprodukowanych w ramach grupy Toyota.

Rajd Portugalii odbędzie się w dniach 20-23 maja, a bazą imprezy jest Matosinhos. Szutrowa trasa liczy nieco ponad 346 km podzielone na 21 odcinków specjalnych. Na liście zgłoszeń są cztery Yarisy WRC - oprócz aut prowadzonych przez Ogiera, Evansa i Rovanperę, rajdówką Toyoty pojedzie Takamoto Katsuta.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy