Jest pierwszy zakaz wjazdu dla aut spalinowych w Europie. Radni przegłosowali
Władze Sztokholmu zakazują wjazdu do centrum wszystkim samochodom spalinowym. Kontrowersyjne prawo, które ma na celu "ochronę zdrowia mieszkańców" szwedzkiej stolicy, zacznie obowiązywać już w styczniu 2025 roku.
Rada miasta Sztokholm ogłosiła, że od 1 stycznia 2025 roku ścisłe centrum miasta, o powierzchni przyrównywanej do "dwudziestu bloków mieszkalnych", ma zostać zamknięte dla samochodów spalinowych.
Cel to stworzenie lepszego środowiska pod względem hałasu i jakości powietrza dla mieszkańców Sztokholmu - przekonują w lokalnych mediach władze miasta
Sztokholm mówi nie samochodom spalinowym
To druga próba utworzenia w Sztokholmie rozwiązania podobnego do strefy czystego transportu. Pierwsza, w ramach której taka strefa miała pojawić się w ścisłym historycznym centrum Sztokholmu (wyspa Gamla Stan), zakończyła się niepowodzeniem. Plany wprowadzenia zakazu w Sztokholmie dzielą samych Szwedów. We władzach miasta większość mają dziś socjaldemokraci i Zieloni, ale głosu sprzeciwu wobec ich decyzji nie kryją rządzący krajem Moderaci, którzy określają decyzję mianem "ideologicznej" i skierowanej "przeciw mieszkańcom".
Sztokholm zakaże aut spalinowych? Będą wyjątki
Szwedzkie media zauważają, że Sztokholm jest pierwszym miastem na świecie, które oficjalnie zakazało ruchu w centrum dla aut z silnikami spalinowymi. Strefy czystego transportu obowiązują wprawdzie w wielu miastach na całym świecie, ale ograniczenia dotyczą z reguły starszych pojazdów i uzależnione są od normy emisji spalin.
Wprawdzie na zakazy dla wybranych aut zdecydowały się już np. Paryż czy Ateny, ale w każdym z tych przypadków chodziło o starsze pojazdy napędzane silnikami wysokoprężnymi. Podobne rozwiązanie co w Szwecji zaproponowano niedawno w Oslo, ale tutaj - przynajmniej w początkowym okresie - zakaz wjazdu dla pojazdów spalinowych dotyczyć miałby wyłącznie ciężarówek.
W Sztokholmie - przynajmniej oficjalnie - zakaz dotyczyć ma wszystkich aut spalinowych, chociaż - w rzeczywistości - może on nie być wcale tak restrykcyjny, jak to się wydaje. Do ścisłego centrum - oprócz spalinowych pojazdów służb miejskich - miałoby też wjeżdżać hybrydy plug-in. Spalinowymi autami po centrum wciąż poruszać by się też mogły osoby niepełnosprawne.
Sprzedaż samochodów elektrycznych w Szwecji
Szwecja jest krajem, w którym elektryczne samochody cieszą się obecnie bardzo dużym powodzeniem. We sierpniu udział samochodów bateryjnych i hybryd plug-in w ogóle rejestracji nowych aut sięgnął aż 60,1 proc. Same "elektryki" odpowiadały za 41 proc. rejestracji, a hybdyrowe auta z wtyczką - 19,1 proc. Dla porównania auta benzynowe wybrało 22,2 proc. nabywców, a samochody napędzane silnikami Diesla - zaledwie 7,6 proc.
Piątka najlepiej sprzedających się nowych samochodów w Szwecji w okresie od 1 stycznia do 31 sierpnia 2023 roku prezentuje się następująco:
- Tesla model Y (4,2 tys. rejestracji),
- VW ID.4 (3,1 tys. rejestracji),
- Skoda Enyaq (1,4 tys. rejestracji),
- BYD ATTO 3 (1,3 tys. rejestracji),
- BMW i4 (1,4 tys. rejestracji).
Z drugiej strony trzeba jednak pamiętać, że Szwecja jest stosunkowo małym rynkiem (287 tys. rejestracji w 2022 roku), a zakup samochodów elektrycznych jeszcze do niedawna był dotowany przez władze.