Jazda elektrykiem tańsza od benzyny i diesla. Te liczba mówią wszystko
Firma Ayvens opublikowała najnowszy raport Mobility Guide, pokazujący, które kraje są najlepiej przystosowane do korzystania z samochodów z napędem elektrycznym. Wynika z niego, że Polska jest coraz bardziej rozwinięta pod kątem elektromobilności. Nasz kraj zanotował ważny awans.
Raport Mobility Guide oparty jest na danych z flot wspomnianej firmy. Liczy ona 3,4 mln samochodów w 42 krajach. Do rankingu włączono również pięć dodatkowych państw, a to dzięki lokalnym partnerstwom. Podobnie jak w zeszłorocznej edycji badania, kraje zostały podzielone na trzy grupy - "zaawansowane", "rozwijające się" i "wschodzące". Każdy z krajów otrzymał ocenę od 0 do 100. Przy ocenie brano pod uwagę takie czynniki jak m.in. "wdrożenie pojazdów elektrycznych" (dotyczy to zarówno samochodów z napędem wyłącznie elektrycznym, jak i hybryd typu plug-in), "infrastruktura ładowania", "podatki i regulacje" czy "porównanie całkowitych kosztów posiadania pojazdu elektrycznego z kosztami utrzymania pojazdu spalinowego".
Z raportu wynika, że w czołówce pod kątem rozwoju elektromobilności są Norwegia (82 punkty na 100), Holandia (80 punktów) i Finlandia (74 punkty). W grupie "zaawansowanych" zostało sklasyfikowanych 13 europejskich krajów (autorzy raportu zwrócili uwagę, że w zeszłym roku w tym gronie było 11 krajów ze Starego Kontynentu).
Drugą grupę, jak wspomnieliśmy, stanowiły państwa rozwijające się. Trafiły do niej te kraje, które zostały ocenione na co najmniej 40 punktów - w sumie było ich 11. W tym gronie liderem są Włochy, które otrzymały 54 punkty. Na kolejnych miejscach podium znalazły się Japonia (53 pkt) i Irlandia (51 pkt). Na ostatniej lokacji w tej grupie uplasowała się Polska. Nasz kraj otrzymał wynik 41 punktów. Jak wskazują przedstawiciele firmy, jest to i tak bardzo dobry wynik - Polska w końcu przeniosła się z grupy państw "wschodzących" do "rozwijających się".
Z raportu wynika, że choć udział samochodów elektrycznych i hybryd typu plug-in jest stosunkowo niewielki, to tego typu napędów szybko przybywa. Z danych wynika, że w 2023 roku auta z napędem wyłącznie elektrycznym zanotowały wzrost na poziomie ponad 50 proc. względem roku 2022. Sprzedaż hybryd plug-in w analogicznych okresach wzrosła o blisko 27 proc. Do korzystniejszej punktacji przyczyniła się bardziej rozbudowana infrastruktura punktów ładowania. To jednak nie wszystko. Polska osiągnęła swój wynik także dzięki porównywalnym kosztom użytkowania samochodu elektrycznego z autami spalinowymi. Z wyliczeń portalu wynika, że koszt przejechania jednego kilometra elektrykiem to 0,35 euro, z kolei w przypadku auta spalinowego to 0,36 euro.