​Jakie są stacje paliw w Polsce i kto sprzedaje najwięcej paliwa?

Największą siecią stacji benzynowych w Polsce dalej jest PKN Orlen. Pod koniec czerwca 2022 roku, spośród wszystkich 7 856 stacji paliwowych, aż 1 840 należało do tego państwowego koncernu. Fuzja z Lotosem, choć zwiększy zasięg tego paliwowego giganta, nie zagwarantuje mu dominującej pozycji. Jak radzą sobie inne stacje paliw, takie jak Shell, BP czy Moya? Która z nich sprzedaje najwięcej?

Orlen to największy gracz na rynku paliw w Polsce. Po połączeniu z Lotosem zyska jeszcze bardziej dominującą pozycję
Orlen to największy gracz na rynku paliw w Polsce. Po połączeniu z Lotosem zyska jeszcze bardziej dominującą pozycjęArtur SzczepańskiReporter

Stacje paliwowe w Polsce

W raporcie POPIHN (Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego) z 30 czerwca 2022 można wyczytać, że na rynku nieustannie dominuje PKN Orlen. Stacji paliwowych pod szyldem tego przedsiębiorstwa było pod koniec danego okresu 1 840 (z czego 21 pod logo Bliska). Pod koniec 2020 roku działało o 8 mniej stacji Orlen i o 4 więcej stacji Bliska.

Na drugim miejscu zestawienia najliczniejszych stacji paliw w Polsce znalazła się Grupa Lotos. Pod koniec czerwca 2022 roku funkcjonowały w sumie 703 punkty sprzedaży paliw tego koncernu (z czego 181 pod logiem Optima). W porównaniu do końca 2020 roku liczba stacji benzynowych Lotos zwiększyła się o 9, a liczba stacji Optima zmniejszyła się o 5.

Warto zaznaczyć, że 1 sierpnia miała miejsce fuzja PKN Orlen i Grupy Lotos. Oznacza to, że dwa największe państwowe koncerny paliwowe będą od teraz jedną spółką. Jednak omawiany raport jeszcze tego nie uwzględnia.

Na trzecim miejscu znalazł się pierwszy koncern zagraniczny - BP. Pod koniec czerwca 2022 roku działały 563 stacje paliw tego brytyjskiego przedsiębiorstwa. To o 7 mniej w porównaniu z końcem 2020 roku.

Na następnych miejscach są kolejne dwa koncerny zagraniczne - brytyjsko-holenderski Shell (444 - wzrost o 21 względem 2020) i kanadyjski Circle K (386 - wzrost o 18 względem 2020).

Dopiero na 6 miejscu znalazła się pierwsza stacja paliwowa niezależnego operatora z polski, czyli Anwim (Moya). Do tej spółki należało pod koniec czerwca 2022 roku 379 punktów sprzedaży paliw.

Pierwszą dziesiątkę najliczniejszych stacji paliw w Polsce zamykają Pieprzyk (niezależny polski operator ze 117 punktami sprzedaży), Amic (austriackie przedsiębiorstwo ze 116 stacjami benzynowymi), Avia (niezależny polski operator ze 102 punktami sprzedaży) i Slovnaft Partner (słowacki koncern z 81 stacjami paliwowymi).

Niezależne stacje benzynowe czy stacje koncernowe - których jest więcej?

Większość z funkcjonujących w 2022 roku stacji paliw w Polsce dalej stanowili operatorzy niezależni. Ich udział w rynku wyniósł łącznie 48% (z czego 17,4% sieci operatorów niezależnych i 30,6% pozostałych operatorów niezależnych, którzy nie współpracują z POPiHN). Z kolei 29,8% stacji paliw należało do państwa, a 20,1% - do zagranicznych inwestorów.

Powyższe dane potwierdzają trendy obserwowane już od kilku lat - stopniowo zwiększa się udział na rynku koncernów zagranicznych oraz stacji paliwowych zarządzanych przez operatorów niezależnych.

Shell, Orlen czy Moya - która stacja paliw sprzedaje najwięcej?

W 2021 roku wszystkie stacje benzynowe w Polsce sprzedały łącznie 28,5 mld litrów paliwa. Najwyższe wyniki w sprzedaży detalicznej udało się uzyskać koncernowi Orlen. W zeszłym roku państwowej spółce udało się sprzedać 38,9 mln ton paliwa, co daje wzrost o 2% względem 2020 roku.

Na drugim miejscu pod względem sprzedaży znalazła się w 2021 roku Grupa Lotos. Zgodnie z raportem sprzedaż detaliczna paliw na stacjach benzynowych tego koncernu wyniosła w 2021 roku 8,3 mln ton.

Po fuzji Orlenu i Lotosu można więc z całą pewnością przyznać, że to właśnie ta spółka ma największą sprzedaż detaliczną spośród wszystkich stacji paliwowych w Polsce.

W raportach widać też stale utrzymujący się wzrost sprzedaży paliw kopalnych. Dotyczy to nie tylko Polski, lecz także całego świata. Z kolei udział rynkowy alternatywnych źródeł energii jest na ten moment na tyle mały, że w ciągu najbliższych lat niemożliwe będzie zmniejszenie spalania paliw kopalnych.

***

Moto Flesz - odcinek 52. Nowy taryfikator punktów karnych Marek Wicher INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas