Jaki jest najlepszy sposób przewożenia rowerów?

Sezon urlopowy trwa - przed nami jeszcze druga połowa wakacji wraz z możliwością wyjazdu wczesną, ciepłą jesienią. Dla tych, którzy wypoczynek zaplanowali na drugą część lata i czas wolny planują spędzić na licznych wycieczkach rowerowych, polecamy zapoznanie się z zaletami i wadami poszczególnych sposobów transportu jednośladów.

Jak najlepiej przewozić rowery?
Jak najlepiej przewozić rowery?Informacja prasowa (moto)

Uchwyty na dach lub klapę bagażnika czy bagażnik na hak - charakterystyki tych rozwiązań i ich wpływ na ekonomikę podróżowania pomogą w podjęciu decyzji.

Decyzja o zakupie sprzętu do przewozu rowerów w dużej mierze zależy od tego, jaki samochód posiadamy. Przy wysokim modelu montowanie uchwytów na dach, a następnie samych rowerów może okazać się uciążliwe i trudne, a wjazd do miejsc z niskim pułapem ograniczony. Niektóre uchwyty na tylną klapę mogą uniemożliwić dostęp do bagażnika samochodu, a zakup bagażnika na hak wiąże się z koniecznością posiadania haka lub zamontowaniem właśnie tego dodatkowego elementu. Każde rozwiązanie ma jednak także pewne zalety.

Uchwyty rowerowe na dach

Jest to najczęściej stosowane rozwiązanie wśród kierowców transportujących swoje jednoślady. Uchwyty na dach swoją popularność zawdzięczają przede wszystkim niskiej cenie. Decydując się na wykorzystanie do transportu relingów należy jednak pamiętać o trudnościach, jakie pojawiają się przy montowaniu samych uchwytów, a także rowerów. Przy wysokich samochodach umieszczenie roweru na dachu może być niemożliwe. Problematyczne może okazać się także zamontowanie drugiego i kolejnych jednośladów.

Często stawiane uchwytom dachowym zarzuty związane są także z jakością jazdy z transportowanymi rowerami.. Takiej podróży towarzyszą dodatkowe, uciążliwe dźwięki i szumy. W przypadku krótkiej trasy, mogą one nie zostać zauważone, jednak przy kilkugodzinnej lub kilkudniowej podróży mogą okazać się męczące oraz dekoncentrujące uwagę. Transportując rowery powinno się także dostosować technikę jazdy do zmian związanych z dodatkowym ładunkiem. Producenci uchwytów na dach przestrzegają, aby przy przewozie rowerów poruszać się z  maksymalną prędkością 120 km/h. Zbyt szybka jazda, podobnie jak wyboiste drogi, może doprowadzić do obluzowania się mocowań i wypięcia rowerów. Podróż z rowerami na dachu wiąże się także ze zwiększonym poziomem spalania paliwa. Dodatkowy ładunek znacznie wpływa na aerodynamiczny kształt pojazdu - zamontowanie na dachu bagażnika rowerowego i przytwierdzonego do niego roweru powoduje średni wzrost spalania w granicach 41% (wg badań ADAC).

Użytkownicy uchwytów na dach zwracają również uwagę na związane z tym rozwiązaniem problemy przy parkowaniu w garażach czy wjeżdżaniu na parkingi podziemne lub wielopoziomowe np. w centrach handlowych. Niektórzy z nich po kilkugodzinnej podróży przy parkowaniu w garażu zapominali o dodatkowym sprzęcie na dachu, w rezultacie czego dochodziło do zniszczenia rowerów. Przewóz rowerów na dachu wiąże się także z zabrudzeniami od owadów oraz dużym zagrożeniem, jakie stanowią rowery w przypadku kolizji z innym uczestnikiem ruchu. Przy zderzeniu pojazdów przy dużej prędkości, dochodzi do wypięcia rowerów i wyrzucenia ich przed samochód. Jest to bardzo niebezpieczna sytuacja zarówno dla osób poruszających się pojazdem transportującym rowery, jak również dla samochodów znajdujących się przed pojazdami biorącymi udział w zdarzeniu drogowym.

Uchwyt rowerowy na klapę bagażnika

Przewożenie rowerów na tego rodzaju uchwycie wiąże się z wieloma niedogodnościami. Począwszy od trudności przy umieszczaniu rowerów na stelażu, przez ograniczenia widoczności tylnej szyby czy całkowite lub częściowe zasłonięcie tylnych świateł czy tablicy rejestracyjnej, aż do zablokowania, w niektórych modelach, dostępu do bagażnika samochodu. Problemy wiążą się także z uszkodzeniami, do których może dojść podczas transportu jednośladów.

Bezpośredni kontakt rowerów z lakierem prowadzi do powstania licznych zadrapań oraz odpryśnięć. Oprócz powłoki lakierniczej na uszkodzenia narażona jest również klapa bagażnika. Dodatkowe obciążenie oraz nierówna nawierzchnia jezdni mogą doprowadzić do przestawienia klapy bagażnika na jej mocowaniach. Ze względu na liczne wady tego rozwiązania, lepszą alternatywą może okazać się bagażnik mocowany na hak holowniczy.

Bagażnik rowerowy na hak holowniczy

Podstawową zaletą bagażników rowerowych na hak jest łatwość ich obsługi. Zarówno do montowania stelaża bagażnika, jak i samych jednośladów dochodzi na niewielkiej wysokości, dzięki czemu jest to proces łatwy w realizacji. Dodatkowo odchylane modele bagażników umożliwiają bezproblemowe dostęp do bagażnika samochodu. Omawiane rozwiązanie jest także najcichszym z przedstawianych sposobów transportu rowerów. Są one także bardzo bezpieczne. W bagażnikach mocowanych na hak oraz w uchwytach na klapę zagrożenie powodowane przez przewożone rowery w przypadku kolizji jest znacznie mniejsze, niż przy rozwiązaniu związanym z montażem rowerów na dachu.

Po zderzeniu cała siła uderzenia rowerów jest skierowana na klapę bagażnika samochodu, więc nie istnieje ryzyko uszkodzenia innych pojazdów. Kolejną zaletą tego rozwiązania jest najmniejszy wpływ na wysokość zużycia paliwa. Przewożone rowery w niewielkim stopniu zmieniają kształt pojazdu, przez co opory powietrza są mniejsze, niż w przypadku np. uchwytów na dach, w efekcie czego spalanie pojazdu tylko nieznacznie się zwiększa. Ponadto większość modeli bagażników na hak posiada dodatkowy zestaw świateł oraz miejsce na tablicę rejestracyjną. Dzięki wprowadzonym na początku roku zmianom w prawie, możliwe jest ubieganie się o dodatkową tablicę rejestracyjną, co rozwiązuje problem związany z jej zasłonięciem przez dodatkowy bagażnik.

Na zakup bagażnika montowanego na hak decydują się najczęściej osoby posiadające ten dodatkowy element wyposażenia pojazdu. Mając jednak na uwadze jego zalety, dodatkowy zakup haka może okazać się odpowiednim rozwiązaniem. Obecnie na rynku systemów holowniczych dostępnych jest wiele modeli z różnymi mechanizmami montowania. Osoby, które często korzystają z przyczep transportowych, dla zwierząt lub kempingowych najczęściej decydują się na hak przykręcany na dwie lub cztery śruby.

Montaż bagażnika na hakuInformacja prasowa (moto)

Nie jest to jednak rozwiązanie dobre dla wszystkich. W niektórych modelach samochodów kula zaczepu zasłania światło przeciwmgielne lub tablicę rejestracyjną. W takich przypadkach zalecany jest zakup i montaż haka z wypinaną kulą. Zastosowany w tego typu hakach system dwustopniowego zamka jest prosty w użyciu i zapewnia bezpieczeństwo podczas ciągnięcia przyczepy, ponieważ uniemożliwia on samoczynne wysunięcie się kuli z gniazda. Wpięcie kuli następuje w dwóch prostych ruchach specjalną dźwignią, która zwalnia ten element z gniazda. Podstawową zaletą tego rozwiązania jest jednak to, że nieużywaną kulę zaczepu można przechowywać wewnątrz samochodu - jest dostępna do użytku w każdej chwili, równocześnie nie wpływając na wygląd pojazdu.

- Zakup haka holowniczego znacznie zwiększa funkcjonalność naszego pojazdu. Transport rowerów na bagażniku rowerowym, sprzętu wielkogabarytowego czy dodatkowego bagażu na niewielkiej przyczepce nie będzie już problemem - ocenia Robert Lichocki z firmy Brink. - Szeroki wybór różnego rodzaju modeli zaczepów gwarantuje dopasowanie haka do indywidualnych potrzeb - dodaje.

Właśnie z myślą o zróżnicowanym stylu życia osób decydujących się na montaż systemu holowniczego, m.in. firma Brink, jeden z największych producentów haków holowniczych na świecie, opracowała specjalny zaczep dedykowany małym samochodom miejskim i pojazdom hybrydowym (tzw. non-towing vehicles). Dodatkowy element na kuli tego typu zaczepów uniemożliwia przyłączenie do samochodu przyczepy. Dzięki temu, chociaż pojazd nie posiada homologacji zezwalającej na ciągnięcie innych pojazdów, wciąż istnieje możliwość zamontowania właśnie bagażnika rowerowego.

Najważniejsze bezpieczeństwo

Niezależnie od tego, jaka będzie ostateczna decyzja co do zakupu, kierowca powinien pamiętać o podstawowych zasadach techniki jazdy z dodatkowym obciążeniem. Najważniejsze to dostosowanie prędkości do warunków na drodze i zmian, jakie zaszły w pojeździe w związku z transportowanymi rowerami. Podobnie jak w przypadku poruszania się z przyczepą, długość drogi hamowania ulega zwiększeniu. Należy więc zwrócić szczególną uwagę na zachowanie odpowiedniego odstępu przed poruszającym się przed nami pojazdem. Ze względu na zamontowany bagażnik należy także unikać zarówno gwałtownego przyspieszania, jak i hamowania, które mogą doprowadzić do zmniejszenia stabilności rowerów oraz do ich wypięcia. Szczególna uwaga powinna też zostać skupiona przy takich manewrach jak np. cofanie z bagażnikiem i rowerami. Pojazd staje się dłuższy, przez co ocenienie odległości od przeszkody staje się trudniejsze i łatwiej o uszkodzenia.

Ze względu na wymienione zalety i wady poszczególnych rozwiązań przewóz rowerów na bagażniku montowanym na haku okazuje się najlepszym sposobem transportu. Jest to zarówno sposób bezpieczny, jak i ekonomiczny. Chociaż w przypadku osób nieposiadających zaczepu holowniczego wiąże się z zakupem i montażem tego elementu, to analizując długoterminowe koszy, może okazać się dobrą inwestycją ze względu na najmniejszy wpływ na poziom zużycia paliwa. Dodatkowo zostaje zwiększona funkcjonalność i pakowność samochodu. Niezależnie od tego jaka decyzja ostateczna zostanie podjęta, przed zakupem należy przeanalizować wady i zalety wszystkich proponowanych rozwiązań.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas