Jak powstaje drewniana kierownica?

Wiele osób ma problem z rozróżnieniem wykończenia deski rozdzielczej prawdziwym drewnem od takiego, wykorzystującego sztuczne. Wynika to zwykle z faktu, że zanim trafi ono do auta, jest polerowane, co utrudnia stwierdzenie jakiego materiału faktycznie użyto. Warto jednak przyglądnąć się bliżej, ponieważ wykonanie drewnianych elementów może być naprawdę pracochłonne. Poniżej znajdziecie przykład - proces tworzenia kierownicy do Lexusa LS.

Tworzenie kierownicy do Lexusa LS trwa ponad miesiąc
Tworzenie kierownicy do Lexusa LS trwa ponad miesiącInformacja prasowa (moto)

Drewniane kierownice są elementem często spotykanym w najdroższych autach klasy premium. Wykonuje się je zwykle metodą podobną do stosowanej przy produkcji uchwytów parasoli - przez gięcie podłużnych kawałków drewna w odpowiednio dobranych warunkach, przez co słoje drewna układają się równolegle do koła kierownicy.

Kierownica Lexusa LS wygląda zupełnie inaczej: słoje ułożone są na jej powierzchni poziomo, tworząc charakterystyczny, pasiasty wzór Shimamoku. Efekt ten, nawiązujący do długiej tradycji japońskiego rzemiosła artystycznego, uzyskuje się w wyniku trwającego 38 dni wieloetapowego procesu, złożonego z 67 kroków. Wykorzystuje on zarówno kunszt rękodzieła doświadczonych rzemieślników, jak i zaawansowane technologie przetwarzania tradycyjnych materiałów.

Punkt wyjścia stanowią wysezonowane pnie wiecznie zielonego azjatyckiego drzewa agatis, zwanego także soplicą. Szlachetne drewno, po doprowadzeniu do pożądanej wilgotności i uplastycznieniu, jest przerabiane na fornir - cieniutkie płaty złuszczone z obracającego się pnia za pomocą szerokiego noża.

Płaty forniru są barwione na różne odcienie, co wydobywa charakterystyczny, pasiasty wzór słojów, a następnie za pomocą syntetycznych żywic łączone w cienką sklejkę. Wycięte z wzorzystej sklejki płaskie elementy o starannie dobranym kształcie trafiają do specjalnej prasy z negatywową formą, gdzie w odpowiednich warunkach uzyskują ostateczny kształt okładzin. W kolejnej prasie okładziny łączone są trwale ze szkieletem kierownicy, a następnie lakierowane, pieczołowicie wykańczane i polerowane. Pozostaje już tylko wyposażyć kierownicę w elementy instalacji elektrycznych i poduszkę powietrzną.

Lexus LSInformacja prasowa (moto)

Kluczowy etap formowania i montażu drewnianych okładzin kierownicy Lexus powierzył firmie Tendo Woodwork Corporation, słynącej na cały świat z designerskich mebli wykonanych ze szlachetnej sklejki. Firma ta, założona w 1940 roku w miejscowości Tendō w prefekturze Yamagata na północnym wschodzie Japonii, opracowała własne, zaawansowane technologie gięcia i tłoczenia sklejki. Były one używane do produkcji śmigieł do samolotów myśliwskich, zaś po wojnie wykorzystano je do wyrobu estetycznych, lekkich i trwałych mebli o przepięknych kształtach. Meble Tendo, takie jak krzesło-motyl czy taboret-grzybek, trafiły do kanonu japońskiego wzornictwa przemysłowego, znajdując poczesne miejsce w światowych galeriach sztuki, a nawet na japońskim dworze cesarskim.

Tworzenie kierownicy do Lexusa LS 
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas