Jaguar wybuduje nową fabrykę. Miała być w Polsce...
Jaguar Land Rover (JLR) potwierdził w piątek, że zbuduje fabrykę samochodów na Słowacji. Na początek będzie to inwestycja rzędu 1 mld funtów szterlingów - jedna z największych zagranicznych inwestycji bezpośrednich w tym kraju.
JLR, który dynamicznie rozwija produkcję, wprowadzając nowe modele, informował w sierpniu, że zamierza zbudować fabrykę w mieście Nitra na zachodniej Słowacji. Z taśm ma tam zjeżdżać do 300 tys. samochodów rocznie.
W piątek JLR, należący od 2008 roku do indyjskiego Tata Motors Ltd, oświadczył, że prace budowlane na Słowacji rozpocznie w przyszłym roku; docelowo ma tam znaleźć zatrudnienie 2,8 tys. osób.
Początkowa zdolność produkcyjna wynosić ma 150 tys. pojazdów rocznie. Brytyjczycy nie zdradzają, jakie modele wyjeżdżać będą ze słowackiego zakładu. Z dużą dozą prawdopodobieństwa przyjąć jednak przyjąć, że pierwszym z nich będzie właśnie nowy Defender. Póki co pewne jest już, że wszystkie z wytwarzanych na Słowacji pojazdów otrzymają wykonane z aluminium nadwozia.
Przypominamy że Jaguar Land Rover i słowackie władze podpisały list intencyjny w sprawie budowy zakładu w sierpniu bieżącego roku. Wcześniej pod uwagę brane były również Stany Zjednoczone, Meksyk i Polska. Jako potencjalną lokalizację wskazywano m.in. tereny przemysłowe Nowej Huty oraz okolice Środy Śląskiej lub Jawora na Dolnym Śląsku. Ostatecznie Brytyjczycy zdecydowali się na słowacką Nitrę ze względu na "dobrą infrastrukturą logistyczną i bliskością podwykonawców pozwalającą znacznie skrócić łańcuch dostaw".
JLR ma już fabrykę w Chinach oraz kończy budowę swych zakładów w Brazylii w ramach globalnej ekspansji. W Anglii JLR ma swe zakłady w Castle Bromwich, Solihull i w Halewood. Reuters pisze, powołując się na bliżej nieokreślone źródło w związkach zawodowych, że JLR wybrał Słowację spośród czterech krajów Europy Środkowej. Agencja dodaje, że władze w Bratysławie wskazują, iż jednym z argumentów przemawiających za Słowacją jest członkostwo tego kraju w strefie euro.Na Słowacji setki tysięcy samochodów rocznie produkują już Volkswagen, Kia oraz Peugeot Citroen.