Inwestycja Samsunga w Polsce? To ma być nowa fabryka baterii do elektryków

Jeden z największych koreańskich producentów baterii do samochodów elektrycznych – firma Samsung SDI - rozważa budowę nowej fabryki w Polsce. Od kilku miesięcy mają trwać rozmowy dotyczące ulokowania wartego blisko 2 mld euro zakładu w okolicy Gdańska. Informacja jest o tyle ciekawa, że niedawno przedsiębiorstwo pochwaliło się przełomem w produkcji innowacyjnych baterii półprzewodnikowych.

Polska od dłuższego czasu jest liderem w produkcji baterii litowo-jonowych wykorzystywanych do produkcji samochodów elektrycznych. Obecnie w naszym kraju inwestują takie firmy, jak LG Energy Solutions, Northvolt, Umicore czy Capchem, a eksport akumulatorów litowo-jonowych stanowi już ponad 2,4 proc. całego polskiego eksportu. Jednocześnie jak zauważają eksperci - Polska niezmiennie stanowi łakomy kąsek dla światowych gigantów w tej dziedzinie.

Reklama

Samsung może zainwestować w Polsce. Nowy zakład blisko Gdańska?

Przykładem może być koreańskie przedsiębiorstwo Samsung SDI, które - jak poinformował Puls Biznesu - od pewnego czasu rozważa ulokowanie nowej fabryki na terenie naszego kraju. Rzekomo rozmowy w tej sprawie rozpoczęły się pod koniec ubiegłego roku, a decyzja miała zapaść w tym. Wiadomo już jednak, że można się jej spodziewać najwcześniej na początku pierwszego kwartału 2025 r. Jak twierdzi gazeta, warty blisko 2 mld euro zakład miałby zostać ulokowany na terenie działek o wielkości około 200 ha. Jedna z nich znajduje się pod Gdańskiem.

Szykuje się rewolucja w napędach elektrycznych. Polska odegra w tym rolę?

Informacja jest o tyle interesująca, że niedawno koreański producent pochwalił się kolejnym przełomem w produkcji innowacyjnych baterii półprzewodnikowych. O zaletach tego innowacyjnego rozwiązania przedstawiciele koreańskiej firmy mówią już od pewnego czasu. Rewolucyjne baterie "solid-state" charakteryzują się nie tylko większym bezpieczeństwem i szybszym ładowaniem względem baterii litowo-jonowych, ale też większą gęstością energii, a więc większą pojemnością przy zachowaniu dotychczasowych gabarytów. W dużym skrócie akumulatory półprzewodnikowe mogą ładować się w ok. 10 minut i zapewniać maksymalny zasięg na poziomie do 1200 km.

Wspomniany przełom firmy Samsung SDI dotyczy jednak nie tyle samych baterii, co zoptymalizowania ich masowej produkcji. Projekt pilotażowy nowej linii produkcyjnej dla baterii półprzewodnikowych wystartował w 2023 roku i niedawno osiągnął fazę pełnej operacyjności. W trakcie niedawnych targów SNE Battery Day w Korei Południowej firma Samsung ujawniła, że masowa produkcja innowacyjnych akumulatorów mogłaby ruszyć już w 2027 roku. Czyżby zatem Polska fabryka miała odgrywać w tym procesie istotną rolę? Na ten moment nie wiadomo.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Gdańsk | Samsung | Baterie elektryczne | samochody elektryczne | inwestycje
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy