Inteligentne oświetlenie

W ostatnich dekadach oświetlenie nowoczesnych samochodów było stale ulepszane, szczególnie dzięki technologii halogenowej i ksenonowej rozwijanej przez firmę Hella. Technologia halogenowa pojawiła się we wczesnych latach 70tych, a ksenonowa na początku lat 90tych - obie zapoczątkowały zupełnie nowe standardy. Zaletami tych technologii były, i nadal są, wysoka wydajność i bardziej dokładny rozkład strumienia światła.

article cover
INTERIA.PL

W ostatnich dekadach oświetlenie nowoczesnych samochodów było stale ulepszane, szczególnie dzięki technologii halogenowej i ksenonowej rozwijanej przez firmę Hella. Technologia halogenowa pojawiła się we wczesnych latach 70tych, a ksenonowa na początku lat 90tych - obie zapoczątkowały zupełnie nowe standardy. Zaletami tych technologii były, i nadal są, wysoka wydajność i bardziej dokładny rozkład strumienia światła. Jednakże inteligentne reflektory przyszłości muszą być czymś więcej jeśli chcemy, aby jazda samochodem była bezpieczniejsza i bardziej komfortowa.

We współpracy z przemysłem samochodowym, Hella bierze udział i koordynuje rozwój inteligentnego sytemu przedniego oświetlenia dla pojazdów nowej generacji. Częścią projektu było ustalenie wymagań i potrzeb kierowców w stosunku do oświetlenia.

Zgodnie z badaniem, europejscy kierowcy chcą, aby oświetlenie przodu samochodu było w stanie samo dopasowywać się do różnych warunków jazdy i różnych warunków drogowych, takich jak: światło dzienne, zmierzch, noc, jazda w tunelu, a także do warunków pogodowych, takich jak: deszcz, mgła, padający śnieg. Co więcej, rozkład światła powinien być ulepszony do jazdy na autostradach i przy jeździe na krętych trasach. Dokładniejsze, lepsze oświetlanie krawężnika, więcej światła przy parkowaniu i zawracaniu uzupełniają listę wymagań.

Dla ekspertów techniki świetlnej zaspokojenie tych potrzeb w postaci systemu o nazwie VARILIS (Variable Intelligent Light System) - inteligentny system oświetlenia, oznacza masę precyzyjnej, dokładnej pracy i rozwój zupełnie nowych technik, które byłyby zdolne przystosowywać oświetlenie do różnych, zmiennych sytuacji, wiele z nich wymagających przeciwnych, sprzecznych wzorów rozkładu światła.

Jeżeli, na przykład, używamy tak samo mocnego światła na suchej drodze i na mokrej, w tej drugiej sytuacji możemy oślepić samochody jadące z naprzeciwka. W czasie mgły część promieni jest odbijanych i również oślepiają inne samochody. W trasie długi, wąski rozkład światła jest idealny na autostradzie, jednak zupełnie inne światło jest potrzebne na drogach krętych, bocznych, gdzie np. przydatne jest dodatkowe oświetlenie pobocza.

Jakby na to nie patrzeć, jedno jest pewne - światło nie może oślepiać jadących z naprzeciwka kierowców.

Inne zagadnienie, to światła, które mogłyby włączać się automatycznie. Często jadąc nocą przez centrum miasta widzimy jadące, nieoświetlone samochody. Kierowcy zapominają włączyć światła, gdyż drogi są dobrze oświetlone przez światła uliczne. Podobną sytuację obserwujemy w tunelach - wiele nieoświetlonych samochodów. W obydwu przypadkach mamy do czynienia z sytuacją niebezpieczną.

Dzięki pomocy czujników (niektórych już montowanych w samochodach), możliwe jest, aby inteligentny reflektor rozpoznawał zmieniające się warunki na drodze i wspomagał kierowcę sam dobierając odpowiedni rozkład światła. W ten sposób, na przykład, czujniki "nasłonecznienia" montowane w systemach klimatyzacji lub czujniki prędkości, mogłyby dostarczać część danych także dla systemu inteligentnego oświetlenia.

Inne czujniki mogą "oceniać" panujące wokół warunki dla oświetlenia. Mogą mierzyć gęstość światła w polu widzenia, mogą mówić czy droga jest mokra, czy sucha, mogą wykrywać mgłę, sprawdzać, czy droga jest prosta, czy kręta. Takie i inne informacje są i będą potrzebne w nowoczesnych samochodach nie tylko dla systemu oświetlenia, lecz także do innych systemów kontrolowanych elektronicznie, jak ABS i ASR. Połączenie reflektora inteligentnego z systemem nawigacyjnym pozwoliłoby na wczesne dostosowywanie się do różnych sytuacji, takich jak np. zakręty.

Wykorzystywanie danych przetwarzanych przez różne czujniki, wymaga opracowania dynamicznego systemu oświetlenia, który może elastycznie emitować różne wzory rozkładu światła. Oznacza to drogę od automatycznego i dynamicznego systemu poziomującego światło do reflektora, który obraca się na boki i posiada różne odbłyśniki stosowane do różnych rozkładów światła

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas