Ile kosztuje nowy ciągnik? Ceny traktorów są wyższe niż luksusowych aut
W rolnictwie, jak w motoryzacji - każdy chce mieć największą, najmocniejszą i najlepiej wyposażoną maszynę. Niekiedy jednak bardzo dobre ciągniki potrafią kosztować tyle, co sportowy i luksusowy samochód. Które wybierane są najchętniej i którzy rolnicy kupują ich najwięcej?
Podstawowym zadaniem samochodu jest transportowanie nas z punktu A do punktu B. Jednakże, każdą podróż można urozmaicić, uczynić bardziej komfortową i bezpieczniejszą, wybierając mocniejszy silnik, dobierając dodatki i systemy bezpieczeństwa. W rolnictwie jest bardzo podobnie - każdy ciągnik rolniczy pozwoli prędzej lub później wykonać zadanie, ale praca w polu staje się przyjemniejsza i łatwiejsza, kiedy pojazd oferuje więcej możliwości.
Tak jak w przypadku samochodów, każdy rolnik chciałby mieć maszynę prestiżowej marki o dużej mocy. Co dzisiaj oferuje rynek maszyn rolniczych? Nie wszyscy zdają sobie z tego sprawę, ale możliwości jest całe mnóstwo. Podobnie jak w przypadku osobówek, mowa o wielu markach, modelach, kolorach i wersji wyposażenia.
W ubiegłym roku na polskim rynku zarejestrowano ponad 10 tys. maszyn ponad 40 różnych marek. Ile średnio w 2023 roku kosztował polskich rolników ciągnik i jaką dysponował mocą? Które są najmocniejsze i czemu ich ceny potrafią przebić włoski supersamochód?
Na polskim rynku w 2023 roku zarejestrowano ok. 10,3 tys. nowych ciągników rolniczych - to o 12,3 proc. mniej, niż w roku 2022, kiedy rolnicy zakupili dokładnie 11 727 maszyn. Urosło natomiast zainteresowanie maszynami z rynku wtórnego - w ubiegłym roku zarejestrowanych zostało 22 599 używanych ciągników, czyli o 10,6 proc. więcej, niż rok wcześniej (20 437 szt.).
Z danych zgromadzonych przez firmę Martin & Jacob wynika, że w 2023 roku liderem pod względem rejestracji nowych ciągników było woj. mazowieckie (1792 szt.). Drugie miejsce zajęło woj. wielkopolskie (1122 szt.), a trzecie woj. lubelskie (962 szt.). Zaraz za podium uplasowało się woj. łódzkie (847 szt.) oraz woj. małopolskie (808 szt.). Najmniej, bowiem jedynie 162 nowych maszyn, pojawiło się w ubiegłym roku w woj. lubuskim (162 szt.).
Gdzie sprzedano najwięcej ciągników:
- Mazowieckie - 1792 szt.
- Wielkopolskie - 1122 szt.
- Lubelskie - 962 szt.
- Łódzkie - 847 szt.
- Małopolskie - 808 szt.
- Kujawsko-pomorskie - 804 szt.
- Podlaskie - 651 szt.
- Dolnośląskie - 508 szt.
- Warmińsko-mazurskie - 466 szt.
- Podkarpackie - 429 szt.
- Śląskie - 425 szt.
- Świętokrzyskie - 412 szt.
- Pomorskie - 359 szt.
- Zachodniopomorskie - 282 szt.
- Opolskie - 254 szt.
- Lubuskie - 162 szt.
W 2023 roku rolnicy w Polsce kupili ponad 10 tys. nowych maszyn ponad 40 różnych marek. W czołówce znalazły się pojazdy marek New Holland, John Deere i Kubota. Wysoko uplasowały się również maszyny marek Deutz-Fahr, Case IH i Massey Ferguson. Nie zabrakło także kilku Lamborghini.
- New Holland - 1794 szt.
- John Deere - 1553 szt.
- Kubota -1183 szt.
- Deutz-Fahr - 916 szt.
- Case IH - 715 szt.
- Massey Ferguson - 607 szt.
- Valtra - 473 szt.
- Farmtrac - 402 szt.
- Claas - 371 szt.
- Solis - 339 szt.
- Steyr - 324 szt.
- Fendt - 318 szt.
- Zetor - 290 szt.
- Arbos - 191 szt.
- Lovol - 126 szt.
- MCCORMICK - 98 szt.
- Landini - 90 szt.
- LS Tractor - 75 szt.
- Dongfeng - 74 szt.
- TYM - 66 szt.
- Kioti - 48 szt.
- Iseki - 36 szt.
- VST - 27 szt.
- Yanmar - 23 szt.
- Captain - 20 szt.
- Goldoni - 17 szt.
- Kraft - 17 szt.
- JCB - 16 szt.
- Branson - 14 szt.
- Antonio Carraro - 8 szt.
- Knegt - 7 szt.
- Startrac - 7 szt.
- Pavel Salek - 6 szt.
- Lamborghini - 6 szt.
- Avenger - 5 szt.
- Jinma - 4 szt.
- Fieldtrac - 3 szt.
- YTO - 3 szt.
- Belarus - 2 szt.
- Same - 2 szt.
- Carraro - 2 szt.
- BCS - 2 szt.
- Irum, Fotrak, Weifrang, Ursus - 1 szt.
Najbardziej popularne w ub. roku były maszyny o mocy od 100 do 130 KM - tych zarejestrowano 1869 sztuk. Równie dużym zainteresowaniem cieszyły się ciągniki o mocy od 50 do 75 KM - takich wybrano 1827 egzemplarzy. Dobrym “wzięciem" cieszyły się także pojazdy, których moc nie przekracza 49 KM - tych zarejestrowano 1814 sztuk.
- pow. 210 KM - 1257 szt.
- od 161 do 210 KM - 1175 szt.
- od 131 do 160 KM - 1297 szt.
- od 100 do 130 KM - 1869 sz.
- od 76 do 99 KM - 1045 szt.
- od 50 do 75 KM - 1827 szt.
- od 0 do 49 KM - 1814 szt.
Sprzęt rolniczy do tanich nie należy. Decydując się na zakup nowej maszyny trzeba liczyć się z wydatkiem kilkuset tysięcy złotych. Sprzęt jest drogi, cena jest uzależniona często od rodzaju maszyny, jej mocy, wyposażenia i przede wszystkim marki. Cena różnić się może także od zastosowania.
Ostatecznie można więc przyjąć, że ceny wahają się od 200 tys. do 2 mln złotych. Bardzo dobrze wyposażony ciągnik prestiżowej marki może kosztować więcej niż luksusowy supersamochód i wielka limuzyna. Z tego też tytułu - co nie powinno nikogo dziwić - rolnicy najczęściej decydują się na finansowanie ciągników przez pożyczki leasingowe.