Ile kosztuje kilometr drogi w Polsce? To obłęd

Budowanie dróg w Polsce to nie jest tani ani łatwy biznes. Jeden kilometr może kosztować od kilkudziesięciu do kilkuset milionów złotych. Wszystko zależy od rodzaju drogi. Czasami okazuje się, że budowa kilometra drogi ekspresowej jest droższa niż budowa autostrady. Sprawdzamy, dlaczego tak jest.

Od czego zależy cena kilometra budowanej drogi?

Koszt budowy kilometra drogi jest zależny od klasy drogi, ukształtowania terenu, geologii, liczby obiektów inżynierskich oraz węzłów drogowych. Duże znacznie ma również nośność nawierzchni oraz zakres prac do wykonania na danym odcinku nowej drogi.

Przy obliczeniach łącznych kosztów inwestycji trzeba wziąć pod uwagę wysokość wypłaconych odszkodowań za przejęte nieruchomości. Kwoty są dużo wyższe w sąsiedztwie dużych miast. Na wartość kontraktu ma również wpływ nie tylko lokalizacja inwestycji i charakterystyka terenu, ale również specyfika regionu i rynku, a także dostępność kruszyw oraz pracowników.

Reklama

Budowa drogi ekspresowej może być droższa niż autostrady. Wszystko zależy od ilości węzłów drogowych. W ciągu drogi ekspresowej jest ich więcej niż na autostradach. To jeden z czynników, który podwyższa koszty budowy.

Najdroższe inwestycje drogowe w Polsce

Średni koszt budowy kilometra może być znacznie wyższy z powodu tuneli górskich. Dobrym przykładem jest droga S7 Naprawa - Skomielna Biała, czyli fragment nowej Zakopianki. Niedawno uruchomiony odcinek o długości ponad 2 km kosztował 969 mln zł, z czego 900 mln zł kosztowało drążenie i asfaltowanie tunelu. Wychodzi na to, że koszt 1 km trasy przebiegającej w wydrążonym tunelu wynosi ok. 450 mln zł. Dzieląc każdą jezdnię z osobna, koszt pojedynczej komory wynosi 225 mln zł za 1 km drogi.

Budowa przeprawy pod rzeką Świna, łączącej wyspy Uznam i Wolin, jest równie kosztowna. Łączna długość trasy wynosi w tym miejscu 3,4 km. Biorąc pod uwagę, że cały koszt inwestycji wynosi 914 mln zł, koszt 1 km trasy kosztuje 269 mln zł.

Do najdroższych inwestycji w Polsce należy również budowa 650-metrowego tunelu w ciągu Północnej Obwodnicy Krakowa S52. Koszt wykonania tunelu bez wyposażenia wynosi 135 mln zł. W tym przypadku koszt jednego kilometra jest szacowany na 200 mln zł. Do tego dochodzi jeszcze wyposażenie i instalacja tunelu za kolejne 34 mln zł, a także budynki techniczne i lądowisko dla helikopterów - 3 mln zł. Zatem łączny koszt budowy kilometra takiego tunelu to ok. 263 mln zł.

Rekordową inwestycją jest również Południowa Obwodnica Warszawy. GDDKiA informuje, że łączny koszt budowy trzech odcinków trasy S2 o długości 18,5 km wynosi ok. 4,6 mld zł. W tym przypadku wychodzi prawie ćwierć miliarda zł za kilometr.

Najtańsze inwestycje drogowe w Polsce

Dużo taniej kosztuje przebudowa istniejących dróg do standardu drogi ekspresowej. Dla przykładu droga krajowa nr 18, która zamieniła się w autostradę kosztowała 11,4 mln zł za każdy kilometr. Natomiast "gierkówka" pomiędzy Częstochową a Tuszynem, budowana praktycznie od zera, kosztuje dużo więcej.

Odcinek pomiędzy Radomskiem a granicą województwa łódzkiego i śląskiego ma 7 km długości i kosztuje prawie 340 mln zł. W przeliczeniu wychodzi 48 mln zł za kilometr. Znacznie taniej wychodziła budowa odcinka pomiędzy Kamieńskiem a Radomskiem (16,7 km), gdzie budowa kilometra to koszt 34,3 mln zł.

Ile wynosi średnia cena budowy 1 km drogi?

Obserwując ceny kontraktów można zauważyć, że średnia cena kilometra różni się pomiędzy poszczególnymi latami. Podpisany w 2021 roku kontrakt na budowę autostradę A2 wskazywał ceny w wysokości od 29,3 mln do 41,2 mln zł. W 2020 roku najtańszy odcinek tej trasy kosztował od 41,4 mln zł do 44,8 mln zł.

Jak informuje GDDKiA, koszt budowy kilometra autostrady kosztował w 2018 roku 37,7 mln zł. W 2019 roku było znacznie taniej, budowa 1 km autostrady kosztowała 24 mln zł. W 2020 roku koszt budowy wynosił 34,4 mln zł.

Choć w 2019 roku budowa autostrad była znacznie tańsza, ceny dróg ekspresowych mocno podrożały. Średni koszt budowy ekspresówki wynosił wtedy 51,9 mln zł. W 2018 roku średnia cena wynosiła 37,3 mln zł. W 2020 roku GDDKiA płaciła średnio 46,8 mln zł.

***

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: budowa dróg
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy