Ile kierowcy płacą za drogi? 3,8 mln zł dziennie!
Elektroniczny system poboru opłat viaTOLL spełnił nadzieje dotyczące wielkości przychodów. Od jego uruchomienia w lipcu 2011 r. do Krajowego Funduszu Drogowego wpłynęły już ponad 4 mld zł. Sukces viaTOLL został doceniony przez kapitułę nagrody Finansista Roku 2014, która wyróżniła spółkę Kapsch Telematic Services, operatora systemu.
Elektroniczny system poboru opłat viaTOLL spełnił nadzieje dotyczące wielkości przychodów. Od jego uruchomienia w lipcu 2011 r. do Krajowego Funduszu Drogowego wpłynęły już ponad 4 mld zł. Sukces viaTOLL został doceniony przez kapitułę nagrody Finansista Roku 2014, która wyróżniła spółkę Kapsch Telematic Services, operatora systemu.
‒ Nagroda jest potwierdzeniem tego, że firma bardzo sprawnie wdrożyła prawie 4 lata temu system oraz potrafi nim zarządzać w efektywny i skuteczny sposób. Efektem tego jest ponad 4 mld zł, które wpłynęły do Krajowego Funduszu Drogowego. Jest to bez wątpienia sukces finansowy, w którym my też wzięliśmy udział - mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Marek Cywiński, dyrektor generalny Kapsch Telematic Services.
System viaTOLL obejmuje obecnie ponad 2,9 tys. km dróg płatnych w Polsce. Jest przeznaczony przede wszystkim dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej ponad 3,5 ton, chociaż na zasadzie dobrowolności za przejazd autostradami zarządzanymi przez GDDKiA elektronicznie płacić mogą także kierowcy samochodów osobowych. Do końca lutego br. system wygenerował dokładnie 4,15 mld zł wpływów do Krajowego Funduszu Drogowego.
Średnio każdego dnia wpływy z systemu to 3,8 mln zł. W systemie na koniec lutego zarejestrowanych było ponad 850 tys. pojazdów. Zdecydowanie najbardziej dochodową drogą jest autostrada A4, która tylko przez ostatnie pół roku wygenerowała prawie 190 mln zł wpływów. To ponaddwukrotnie więcej niż kolejna trasa - droga ekspresowa S8.
‒ Jest pewien wzrost wysokości pobieranych opłat, który jest spowodowany m.in. wzrostem gospodarczym, bo dzięki temu obserwujemy znaczny wzrost ruchu. Ale wzrost jest spowodowany także tym, że system się rozrasta. W 2011 roku oddaliśmy do użytku 1560 km dróg, w tej chwili jest ich prawie 3000 km, a to przekłada się na wyraźny wzrost przychodów - podkreśla Cywiński.
Wpływy z systemu viaTOLL regularnie rosną. W 2012 r. wyniosły one niecały miliard złotych, w 2013 r. było to już prawie 1,2 mld zł, a w 2013 r. - ponad 1,4 mld zł. Niemal 40 proc. przychodów z systemu generują pojazdy spoza Polski.
To właśnie lepsze od zakładanych przychody były głównym powodem przyznania Kapschowi nagrody Finansista Roku 2014. Jak podkreśliła w uzasadnieniu kapituła, system jest sprawnie zarządzany i spełnia pokładane w nim nadzieje. Od samego początku działania viaTOLL przynosił przychody większe od zakładanych - w pierwszych sześciu miesiącach po jego uruchomieniu wpływy wyniosły 417 mln zł wobec zakładanych 400 mln zł.
Głównym laureatem konkursu Finansista Roku został Krzysztof Kwiatkowski, prezes Najwyższej Izby Kontroli. W roku 2014 tytuł ten zdobyła ówczesna wicepremier i minister infrastruktury Elżbieta Bieńkowska, która zapoczątkowała prace nad wprowadzeniem elektronicznego systemu opłat na polskich autostradach. Działania te zostały zahamowane po jej odejściu.