Idzie wiosna, pomyśl o oponach... zimowych
Fiński Nokian zaprezentował nawą generację opon zimowych przeznaczonych do mocny samochodów typu SUV.
W czasie polowania na zimówki dobrze rozglądajcie się po ofercie wielu producentów. Na rynku znajdziecie modele na każdą kieszeń, choć my oczywiście rekomendujemy zakup wyłącznie ogumienia uznanych marek, gwarantujących odpowiednią poziom jakości, a co za tym idzie również bezpieczeństwa.
Jednym z liderów w kwestii zimowego ogumienia jest bezsprzecznie fiński Nokian. Opony początkowo tworzone z myślą o wymagających rynkach domowym oraz skandynawskim, z czasem pojawiły się na całym kontynencie europejskim, zbierając doskonałe recenzje za właściwości jezdne w zimowych warunkach.
Przed kilkoma dniami Nokian zaprezentował serię zimowych opon WR SUV 4, zastępującą w katalogach serię 3. Zgodnie z opisem, najnowsze ogumienie przeznaczone jest do samochodów typu SUV, choć producent rekomenduje je również do wszelkiego rodzaju crossoverów.
Zakres rozmiarów (16 do 21 cali) oraz indeksy prędkości (H - 210 km/h, V - 240 km/h oraz W - 270 km/h) wskazują, że można je stosować w nowoczesnych, mocnych i szybkich modelach. W sumie nowa linia obejmuje 57 produktów, które w salonach pojawią się w drugiej połowie roku.
W dzisiejszych czasach ekstremalne zmiany zimowej aury stanowią zjawisko dobrze znane w całej Europie. Zdarzają się ulewne deszcze, na drodze możemy też spotkać śnieg albo błoto pośniegowe. Z drugiej strony jest wiele dni z pogodą umożliwiającą jazdę po suchej nawierzchni. Nokian WR SUV 4 oferować ma dobre połączenie świetnych osiągów na śniegu oraz właściwości użytkowych na suchej i mokrej nawierzchni z wysoką odpornością na aquaplaning, a także z trwałością.
- W przyszłości zwiększy się całkowita ilość opadów. a ulewne deszcze i burze będą coraz częstsze z powodu zmian klimatu. Będzie to skutkować zdradliwymi warunkami drogowym, zwiększy się też ryzyko powodzi. Czynnikiem podwyższającym prawdopodobieństwo wystąpienia aquaplaningu jest zalegający na drogach śnieg, który może być wodnisty i przekształcać się w błoto z powodu intensywnego posypywania dróg solą. Prowadzenie ciężkiego SUV-a, szczególnie przy wysokich prędkościach, wymaga, by opony były dostosowane do wszystkich powyższych warunków. Uniwersalne parametry zimowe, doskonałe prowadzenie i konstrukcja stworzona specjalnie z myślą o pojazdach typu SUV sprawiają, że Nokian WR SUV 4 będzie znakomitym wyborem na czas zimy w Europie Środkowej - wyjaśnia Marko Rantonen, manager ds. rozwoju w Nokian Tyres.
Aby element zaskoczenia był jak najmniej dotkliwy, właściwości eksploatacyjne opony Nokian WR SUV 4 dostosowane do okresu zimowego opierają się na zapewniającej przyczepność koncepcji technologicznej Climate Grip Concept. To rozwiązanie uwzględniające specjalny system lameli, zimową mieszankę gumową oraz kierunkowy wzór bieżnika.
Kierunkowy wzór bieżnika z lamelami optymalizowanymi komputerowo, został zaprojektowany z myślą o potrzebach SUV-ów o bardzo wysokich osiągach. Zapewnia stabilne prowadzenie, a ciągłe żebro centralne stabilizuje oponę na każdej nawierzchni, zwłaszcza przy wysokiej prędkości.
Kompleksowa i gęsta sieć lameli zlokalizowanych na krawędziach opony zwiększa stabilność i podwyższa komfort prowadzenia. Ostre krawędzie o zygzakowatym kształcie rozwierają się i zamykają podczas hamowania i przyspieszania, przez co zwiększają przyczepność na mokrej nawierzchni. Ponadto lamele usuwają wodę z powierzchni drogi, zwiększając stabilność i przyczepność na błocie pośniegowym i mokrej nawierzchni. Głębokie, ale podparte lamele przebiegające pośrodku barku opony usztywniają bloki bieżnika, dzięki czemu sterowanie pojazdem jest precyzyjne, a opona wykazuje odpowiednią wrażliwość na ruchy kierownicy.
Schodkowe stabilizatory znajdujące się między blokami barku bieżnika a obszarem centralnym obwodu opony, gdzie rozmieszczono wypustki systemu Snow Claw, zapewniają przyczepność na śniegu oraz stabilność przy wysokich prędkościach.
Nokian WR SUV 4 oferuje przyczepność na zaśnieżonych drogach nawet w sytuacji sporych spadków temperatury. Zastosowana mieszanka pozostaje elastyczna i przyczepna nawet przy dużych mrozach. Przygotowana z myślą o zróżnicowanych zimowych warunkach i wysokich prędkościach, zachowuje przyczepność na mokrej nawierzchni oraz odporność na zużycie w każdej temperaturze. Czynnikiem wpływającym na optymalizację przyczepności na mokrej nawierzchni jest wysoka zawartość krzemionki. Nie bez znaczenia są także niższe opory toczenia, co oznacza mniejsze wydatki na paliwo oraz większą trwałość.
W strukturze ściany bocznej opony zastosowano włókno aramidowe. Dzięki niemu jest WR SUV 4 są odporniejsze na uderzenia i nacięcia, które zawsze kwalifikują oponę do wymiany.
MW