Hipermarket samochodowy
W ciągu miesiąca działalności pierwszego w Polsce hipermarketu samochodowego w Swarzędzu pod Poznaniem sprzedano 90 samochodów, a 150 kupiono.
Firma planuje dalszy rozwój projektu i ciągłe powiększanie liczby oferowanych samochodów do około 200 w ciągłej sprzedaży już pod koniec I kwartału przyszłego roku, a liczba ta powinna zostać podwojona do końca I półrocza 2004 roku.
Bilans funkcjonowania Szpot hipermarketu samochodowego w pierwszym miesiącu jest niemal absolutnie zgodny z oczekiwaniami. Po stronie zakupu znajduje się 150 samochodów, zaś po stronie sprzedaży 90. Warto wiedzieć, że zainteresowanie klientów hipermarketem było o wiele większe. Wykonano 300 ocen technicznych, jednak części samochodów nie zakupiono z powodu złego stanu technicznego czy choćby minimalnych wątpliwości co do wiarygodności przedstawionych dokumentów pochodzenia pojazdu.
Uruchomienie pierwszego w Polsce hipermarketu samochodowego to efekt analiz zachowania się polskiego rynku na przestrzeni kilku minionych lat. Założenia nowego projektu były następujące: pozyskanie stabilnych źródeł finansowania (w tym przypadku GMAC Bank Polska S.A.), pozyskanie stałych źródeł dostaw samochodów, (współpraca z Futura Leasing S.A., Prime Car Management S.A. oraz Europejskim Funduszem Leasingowym), a także rzetelne poinformowanie potencjalnych klientów o możliwości zbycia lub nabycia samochodu używanego z pełną gwarancją bezpieczeństwa transakcji oraz płatności gotówkowej. Temu ostatniemu służy zakrojona na szeroką skalę i trwająca aktualnie kampania w mediach regionalnych.
Każdy samochód przed zakupem do hipermarketu przechodzi badania w stacji serwisowej oraz jazdę próbną z udziałem firmowego doradcy technicznego. We wszystkich zakupionych pojazdach wymieniany jest olej oraz filtr oleju. W każdym wymagającym tego przypadku wymieniane są także: klocki hamulcowe, żarówki oraz dokonywane są naprawy blacharsko-lakiernicze. Ponadto osoba, która sprzedała samochód do hipermarketu, zostaje bezpłatnie odwieziona do domu. Dzięki wsparciu GMAC Bank (b. Opel Bank), samochody kupowane są od klientów za gotówkę. Bank jest gotów nie tylko finansować projekt hipermarketu, ale także udzielać kredytów na zakup aut przez dealerów i ich klientów. -
Rynek aut używanych w Polsce jest bardzo rozdrobniony
- mówi Mirosław A. Bieszki, Prezes GMAC Banku. -
Aby finansować obrót samochodami w komisach, musielibyśmy sprawdzać każdy z nich, a to dla nas zbyt duże koszty. Hipermarket samochodowy pomoże skonsolidować rynek samochodów używanych w Polsce
.
Nowy projekt wiąże się z dużymi zmianami organizacyjnymi w Szpot Sp. z o.o. Zatrudnienie wzrosło o 12 osób, a prawdopodobnie niebawem zostanie uruchomiona druga zmiana serwisowa, co także spowoduje konieczność przyjęcia nowych pracowników. Szpot hipermarket samochodowy jest otwarty 7 dni w tygodniu w godzinach od 8.00 do 20.00.
Nowe plany rozwojowe oznaczają jeszcze większą penetrację rynku nie tylko w Wielkopolsce, ale także poza granicami Polski. Z opinii klientów odwiedzających hipermarket jednoznacznie można wywnioskować, iż takiego poziomu obsługi, związanego z bezpieczeństwem transakcji i bogatą ofertą, od dawna oczekiwali.
Szpot hipermarket samochodowy to pionierskie przedsięwzięcie na rynku samochodów używanych w Polsce, podnoszące znacznie poziom usług w tym sektorze (sprawdzone pochodzenie samochodów, dobra jakość techniczna, płatność gotówkowa). Taka koncepcja sprawdziła się w innych krajach europejskich, np. w Czechach. Idea przedsięwzięcia narodziła się przed rokiem, a pomysł zaczerpnięty został z kilku krajów Europy Zachodniej i Południowej. Wszędzie tam od lat rynek samochodów używanych rozwija się znacznie dynamiczniej niż rynek samochodów nowych. Wszędzie tam powstały firmy wyspecjalizowane w obrocie pojazdami używanymi, obejmujące swym zasięgiem także teren całego kraju. Takie firmy są w stanie skupić i sprzedać rocznie ponad 30 000 samochodów.