Goodyear Eagle F1 - wysokie osiągi z domieszką komfortu

W odpowiedzi na wciąż rosnące zapotrzebowanie na opony do samochodów o wysokich osiągach, Goodyear wprowadza na rynek ogumienie z serii Eagle F1. Cztery modele przeznaczone są zarówno do jazd torowych, jak też i do codziennej eksploatacji.

article cover
INTERIA.PL

Goodyear Eagle F1 to dobrze znana od lat rodzina opon do samochodów o wysokich osiągach (UHP). Z racji tego, że rynek takich aut wciąż - nieustannie od lat - rośnie, amerykański producent intensywnie pracuje nad ogumieniem dostosowanym do parametrów zarówno szybkich kompaktów (np. Volkswagen Golf GTI), czy też sportowych modeli segmentu premium takich jak Porsche 911 GT3.

Rodzina opon Eagle F1 zaczyna się od modelu Asymmetric 5. Kolejnymi pod względem zaawansowania technologicznego i przeznaczenia, są modele SuperSport, czerpiące w dużym zakresie z doświadczeń Goodyeara w motorsporcie. Co ważne wszystkie modele to opony kierunkowe, niskoprofilowe, a niektóre z nich zbudowane są nawet z dwóch rodzajów mieszanek, zoptymalizowanych do jazdy po suchej i mokrej nawierzchni.

Asymmetric 5

Zastępuje w ofercie dobrze ocenianą w testach oponę Asymmetric 3. W porównaniu do poprzednika w nowym modelu poprawiono zachowanie na mokrej nawierzchni, przyczepność na suchej drodze, przy zachowaniu wciąż wysokich poziomów komfortu oraz hałasu, jak również trwałości.

Aby jeszcze bardzie podkręcić parametry nowej opony, inżynierowie Goodyeara opracowali uginające się klocki, zwiększające powierzchnię styku opony z podłożem w czasie hamowania. Dzięki temu znacznie skrócono drogę hamowania, co jest istotne zarówno podczas codziennych jazd, ale również i na torze.

Testy sportowych opon Goodyear

.INTERIA.PL
.INTERIA.PL
.INTERIA.PL
.INTERIA.PL
.INTERIA.PL
.INTERIA.PL
.INTERIA.PL
.INTERIA.PL
.INTERIA.PL
.INTERIA.PL
.INTERIA.PL
.INTERIA.PL

W trakcie jazd testowych, które dla europejskich dziennikarzy odbywały się na hiszpańskim torze Ascari, dobrze wyczuwalna była różnica w reaktywności opony na polecenia kierowcy, a także stabilność w czasie hamowania na mokrej nawierzchni. Dynamicznie jeżdżący docenią również mniejszą podatność bieżnika na odkształcenia przy przenoszeniu sił bocznych.

Asymmetric 5 dostępna będzie w rozmiarach od 17 do 22 cali średnicy, szerokości od 205 do 315 mm, a także z profilami od 50 do 25. Seryjnie montowane będą na szybkich Golfach i mocnych Porsche 911, jednak z powodzeniem sprawdzą się również w nieco spokojniejszych pojazdach segmentu premium, takich Mercedes klasy C czy BMW serii 3.

SuperSport

Opony sygnowane nazwą SuperSport to w zasadzie ogumienie wyczynowe, przeznaczone do codziennej eksploatacji. W trakcie prac specjaliści Goodyeara myśleli zarówno o podstawowych parametrach takich jak droga hamowania, czy przyczepność na mokrej nawierzchni, jednak gdzieś w tyle głów mieli również kwestię poprawiania czasów okrążeń na torach.

Eagle F1 SuperSport w głównej mierze przeznaczona jest na suche nawierzchnie, jednak inżynierowie Goodyeara ogarnęli kwestię jazdy na mokrych drogach poprzez zastosowanie kilku rodzajów mieszanki. Zewnętrzne części opony zostały zoptymalizowane pod kątem suchych warunków, zaś trzy obwodowe segmenty wewnętrzne odpowiadają za pracę opony na wodzie. Takie połączenie zapewnia dobre trzymanie boczne, ale i odpowiednio krótką drogę hamowania w każdych warunkach.

INTERIA.PL

SuperSporty dedykowane są przede wszystkim mocnym hatchbackom (Volkswagen Golf GTI, Hyundai i30 N czy Honda Civic Type R), ale doskonale będą działać w eleganckich limuzynach o wysokich osiągach - Mercdesach-AMG, BMW z rodziny M, czy Porsche. Dostępne rozmiary to 18-21 cali, szerokość 205-305 mm, a profil od 45 do 30.

Dużo bardziej zaawansowaną konstrukcję mają opony Eagle F1 SuperSport R. W przypadku tego modelu amerykański producent zdecydował o użyciu mieszanki o bardzo wysokim współczynniku tarcia, a także specjalnych mostków w żebrze, które pozwalają zachować wysoką sztywność zewnętrznych bloków bieżnika, przekładającą się w prosty sposób na stabilność w zakrętach.

O znakomitych parametrach modelu SuperSport R świadczy między innymi certyfikat uzyskany od Porsche. Niemiecki producent sportowych aut oficjalnie dopuścił ten model opony do użytkowania w trakcie organizowanych dla własnych klientów trackday’ów.

Gdyby ktoś chciał kupić ogumienie SuperSport R do innego auta, to zdecydowanie rekomendujemy je do szybkich samochodów, np. BMW M4 CS czy Porsche 911 GT3. Już niebawem będzie je można założyć na felgi o średnicach od 18 do 21 cali. W katalogach znajdziemy rozmiary w szerokościach od 205 do 305 mm z profilem od 40 do 25.

Ostatnia z nowości, czyli Goodyear Eagle F1 SuperSport RS, bardziej przypomina oponę wyścigową, chociaż posiada również homologację drogową. Wyspecjalizowane mieszanka oraz konstrukcja, zapewniają bardzo dobrą przyczepność i rewelacyjne osiągi na suchej nawierzchni. W założeniach firmy na tej oponie dojedziemy na tor, wykręcimy kilka dobrych czasów, a następnie spokojnie wrócimy do własnego garażu. Z jednym zastrzeżeniem - jeśli w międzyczasie spadnie choć kilka kropel deszczu, musimy zwolnić do prędkości piechura. W sumie można to zrozumieć, jakiś kompromis trzeba było znaleźć.

Podczas prezentacji w Hiszpanii dziennikarze mieli okazję doświadczyć jazdy na najbardziej wyczynowych Goodyearach w wymagających - jeśli chodzi o osiągi - autach.  Ferrari F488 GTB potrzebują dobrego kontaktu z podłożem, a SuperSport RS doskonale sprawdziły się w roli łącznika między samochodem i asfaltem. Na dodatek wytrzymały trzy dni katowania, a wierzcie - nikt nie traktował opon z delikatnością.

Poziom przyczepności w jeździe na wprost - znakomity. Trzymanie w zakrętach - rewelacyjne. Stabilność na hamowaniach - wyśmienita. Za dużo lukrowania? Być może, ale ten model Goodyearów na to zasługuje.

W początkowej fazie sprzedaży dostępne będzie ogumienie dedykowane wyłącznie Porsche 911 GT2 RS oraz GT3 RS (265/35 ZR 20 oraz 325/30 ZR 21). Do końca roku powinny się pojawić również rozmiary możliwe do użycia w innych supersportowych autach o ultra wysokich osiągach.

MW

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas